105l svartvatten "dvärghimlen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #46
    Pitbull pleco blir det, köper dem på onsdag. Då får mina 5 otocinclus flytta till 5 kompisar i det stora karet.

    Har utökat stimmet nannostomus beckfordi till 13st nu. Har god kontakt med butiken så jag fick själv i lugn och ro fiska upp dem. Tyvärr var de helt avfärgade då de nyligen kommit in men jag tror jag lyckades med ambitionen att köpa mest honor. Hanarna kan vara ganska intensiva så det kommer nog bli bra. Gillar denna fisk skarpt, galet vacker när de färgar ut ordentligt och skön i sin ryckiga stil.

    Nu har 1+2 apistogramma cacatuoides flyttat in och hanen tog ganska snabbt kommandot i karet och började hunsa fjärilarna ordentligt så de flyttade till stora karet. Bättre han får lägga fokus på honorna än att jaga dem. Den större honan hittade ganska snart ett revir med en kokosgrotta och för någon dag sen tyckte jag hon såg så där lekplatt ut på magen och hon återvänder ofta till grottan så jag anar att hon har ägg i taket. Jämfört med viejitan jag hade lek på förut tycker jag hon är ute mycket mer, men det borde visa sig ganska snart vad hon har på gång om kläckningen lyckas.

    I övrigt tuffar det på bra karet, har fått lite alger, bla tofsalger men det passar bara bra in i den murriga känslan. Tenellusen verkar ta sig hyfsat, skickar ut en del röda blad som jag läst att den kan göra med bra ljus.

    Ska ta bilder och lägga upp i morgon förhoppningsvis.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #47
      Ser fram emot pitbull-bilder!
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #48
        Hepp.
        Möbeln jag hade akvariet på rasade lite så jag fick akutflytta detta kar till hallen där jag lyckligtvis just hade gjort klart en akvarieplats. Så jag fick riva lite och eftersom jag nu har två st insynsrutor blev det tvunget att rescapa lite också. Tycker jag fick till det riktigt bra och kakaduorna verkar nöjda också för de har satt igång med lek!

        Pitbullar in otocinclus ut. Så här ser invånarlistan ut nu:
        1+2 Ap. Cacatuoides
        13 Nannostomus Beckfordi/röd pennfisk/pirangatetra
        4 Ancistrus
        3 Pitbull pleco.

        Har lite ont om tid så jag slänger upp några kassa bilder och en video där man ser lite av kakaduornas lekbeteende.

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1146_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 351,3 KB
ID: 2131810Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1140_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 257,9 KB
ID: 2131811Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1144_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 285,3 KB
ID: 2131812

        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #49
          Riktigt snyggt kar, detta skall sparas i minnet till mitt framtida 222 liters
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Linda_A
            • March 2005
            • 1479

            #50
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Riktigt snyggt kar, detta skall sparas i minnet till mitt framtida 222 liters
            Jag kan bara hålla med!
            //Linda

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5972

              #51
              Såg det uppenbarligen först på YT, men samma kommentar här.

              Gillar din kaos inredning skarpt!
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #52
                Tack, kul att ni gillar karet, hoppas det kan inspirera!

                Jo ordnat kaos är ambitionen. Ska gärna se lite rörigt ut men det har funnits en del tankar bakom hur det blev. Dels så gillar jag att pussla ihop kombinationer så att flera små rötter ser ut som en enhet. Sen har jag velat se till att begränsa siktlinjerna mycket också så att dvärghonorna slipper se varandra och får mer lugn. Har kakaduor i nu och de har ett perfekt rörelsemönster för ett sånt här kar, de älskar att glida runt i alla passager och tunnlar. Helmysigt att se.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5972

                  #53
                  Ursprungligen postat av Moving Waves
                  Tack, kul att ni gillar karet, hoppas det kan inspirera!

                  Jo ordnat kaos är ambitionen. Ska gärna se lite rörigt ut men det har funnits en del tankar bakom hur det blev. Dels så gillar jag att pussla ihop kombinationer så att flera små rötter ser ut som en enhet. Sen har jag velat se till att begränsa siktlinjerna mycket också så att dvärghonorna slipper se varandra och får mer lugn. Har kakaduor i nu och de har ett perfekt rörelsemönster för ett sånt här kar, de älskar att glida runt i alla passager och tunnlar. Helmysigt att se.
                  Det är lite av poängen att det finns ett tänk bakom ett bra kaoskar, men den ska inte vara uppenbar, du har lyckats riktigt bra!
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #54
                    Nu vallar den större och mer dominanta honan yngel. Jobbar på att få i dem lite nykläckt artemia och lite har de ätit av det har jag sett. Sen har jag tryckt i en massa Taiwanmossa så de kanske hittar nåt att picka i sig.

                    Hanen började med att ta större delen av akvariet och jagade friskt pennfiskarna som dock tog det med hyfsad ro. Sen började jag misstänka att han åt yngel även om jag inte såg det helt klart och tydligt. Ska visst inte vara helt ovanligt så jag tog beslutet att vara på den säkra sidan och flyttade honom till det stora karet. Så nu är det lugn och ro för honan som vallar dem runt.

                    Den andra honan visar faktiskt också tecken på att ha lagt ägg, hänger mycket i sin grotta och är knallgul. Får se om det är falskt alarm eller om det kan bli tvåkullarsdagis i karet.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #55
                      Såg just att den mindre honan kommit ut med yngel så nu har jag två små svärmar i karet.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #56
                        Kort uppdatering.

                        Ynglena droppade av efter ca en vecka i båda kullarna. Vet inte riktigt vad som gjorde att de dog men jag misstänker pH-svängningar, brist på mat (hade bara en kläckare först så det blev lite hoppigt) eller ev. nitritpåslag.

                        Av olika skäl blev det lite ommöblering av fisk så det har slutat med att kakaduorna nu går i 375:an och istället går 1+2 Viejita i detta kar. De bolivianska fjärilarna har också flyttat tillbaks, vete tusan om jag ska göra mig av med dem eller jaga honor.

                        Kombon svartvatten, fin sand, växter och 4st ancistrus gör att det blir ganska mycket bös i karet har jag märkt. Dessutom har jag fått en massa tofsalger i karet så just nu håller jag på med en ganska rejäl uppfräschning. Hoppas jag inte stör Viejitahonan som har ägg i taket bara, såg dem leka igår och hittade mycket riktigt ägg i hennes grotta idag.

                        Har inga färska bilder att bjuda på men jag slänger upp ett par från tiden då kakaduorna hade yngel, hanen spände sig rejält och tryckte ihop pennfiskarna i ett hörn.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1220_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 285,4 KB
ID: 2132824 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1209_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 239,9 KB
ID: 2132825
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #57
                          Jag kläcker bara i en burk åt alla mina altosyngel (+ lite till) så det borde gå att få fungerande till dina. Men du har ju en del mattjuvar.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #58
                            Jo, nog tror jag phsvängning eller nitrit är boven, men nog föredrar jag att ha två kläckare så man får stadigare tillgång. Har en bra mataranordning, 5ml spruta med ~40cm luftslang, så jag kommer åt att punktmata ynglen, så matstöld är inget problem på så vis.

                            Har nu röjt karet rejält, tagit ut all inredning och bekämpat tofsalgerna på mitt specialsätt, torkning och spraya med 50% easycarbo, samt slamsugit ordentligt. Blev lite meck, vill ju återanvända merparten av vattnet pga surheten så jag fick köra ett cirkelsystem med flera hinkar så slamvattnet fick sedimentera en stund innan återfyllning. Passade på att minska ned på växtligheten ytterligare för att minska risken för stora svängningar, får se om det blir nån bättring. Såg att ancistrusarna mumsade friskt ikväll på de nu döda tofsalgerna så den verkar funka bra min metod.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #59
                              Viejitahonan med ägg verkar inte ha gett upp äggen pga mitt stöka så jag väntar nog svärm inom några dagar. Såg dock inte ut att vara så många ägg när jag kikade, kanske runt 20st, så det blir nog rätt liten svärm. Är ju hennes första kull (om de nu ens kläcks) så det får man ha överseende med.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                #60
                                Bilduppdatering

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-04-24 20-37-20_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 238,7 KB
ID: 2133322
                                Rensade som sagt ut lite växter så det ser mer cleant ut. Ska i bättre flytväxter.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-04-24 20-40-28_resize.JPG
Visningar: 2
Storlek: 260,1 KB
ID: 2133323
                                Viejitahanen.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...