105l svartvatten "dvärghimlen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Nu blev det mycket text ett tag, balanserar ut det med en bild på min ståtliga Viejitahane (visst, det är oftast macmasteri eller hybrid som säljs under det namnet men jag fortsätter kalla den det). Köpte honom nästan av barmhärtighet då han var så liten, blek och tanig. Även om han inte har så hemskt mycket rött i sig som en del firrar så tycker jag ändå han är kanonfin nu när fenorna tagit längd. Tyvärr lite suddig bild.
    [ATTACH=CONFIG]44906[/ATTACH]
    fin hane du har där! har också en macmasteri hane. det jag tänkte på var att de ser exakt lika dana ut, förutom att din hanes första ryggfensstråle är svart. kan det vara olika?
    btw dom är riktigt fina gillar det blåa i ansiktet, det bryter mot det röda.

    Lämna en kommentar:


  • Vimsa
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Ja visst är de! Vilken variant har de i butiken? Jag har beckfordi och den blir kanonsnygg när den stadgat sig i karet, kan se lite blek ut i butiken.
    Det är beckfordi de har. Grymt söta! Blir nog antingen de eller marmorbilbukar om det här akvariet blir verklighet (måste bara övertala mina antiakvarieföräldrar först).

    Planerar ju att proppa ett ev. kar fullt med äppelträdsgrenar (blir intressant att se hur pH/KH påverkas, ser det som ett litet experiment), botten täckt av eklöv, en och annan javaormbunke och så hela ytan täckt med musselblommor. Hade ingen aning om att tex. Borelliis naturliga biotop alltså INTE ser ut ungefär så. Vet ni något om hur Nannacara Anomalas naturliga biotop ser ut?

    Ståtlig "Vieijita"-hane förresten

    Lämna en kommentar:


  • pelle
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Ja, jag läste tidigt om att nästan alla som säljs som viejita eg är macmasteri så det har jag räknat med, har bara inte brytt mig om att verifiera det.
    Jo visst är han fin, en lustig egenskap han har är att han lärde sig av nyckelhålen när han gick med dem att andmat är mums så han håller karet fritt från detta. Har en annan flytväxt som är mer storbladig så den blir inte lika tät och ljusdämpande, något som givetvis är behändigt.
    Kul och mycket intressant att du nämner detta att han äter andmat! Jag har funderat en hel del över detta att vissa apistogramma arter äter vegetabilier. Hittills har jag bara stött på en Apisto art som äter "grönsaker" och det är A.Steindachneri, de äter gröna ärter emellanåt, men dock inte andmat (vore fint om de skulle göra det, har massor!!)

    Och första tillfället jag märkte det, var när jag matade Nyckelhåls ciklider (kan det vara ett sammanträffande?) med ärtor.
    Numera matar jag mina Steindachneri med ärtor cirka en gång i veckan.

    Lämna en kommentar:


  • pelle
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Lek ja, men har aldrig klarat rommen från att mögla. Har till och med en lek på en av mina YT filmer.



    Mycket trevlig!

    Det fungerade inte med två hannar i mitt 540 kar. Den dominanta hanen brydde sig inte om honorna förrän han hade fått död på den andra hanen. Det var utstuderat hur han simmade omkring och letade efter honom.
    Jo, jag har gjort precis samma erfarenhet som dig Mats. Jag har också haft D.Filamentosus i ett par omgångar. I mitt tycke är det en svår art att hålla och föröka. Och de är väldigt aggressiva inom arten. Men däremot inte mot andra arter.
    Jag hade också en hane som stressade ihjäl en annan hane. Och honorna håller på likadant mot varann.

    Så det är inte en art som är lämplig att hålla i kolonier enligt mina erfarenheter. Men de är otroligt vackra och personliga om de hålls parvis. Jag vet att många inte håller med om att de beter sig som du och jag skriver, så det kanske är skillnad på individer?

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    När jag läser om schackbräden verkar det som att de är svårlekta, dåliga föräldrar samt att ynglen är så små att nyckläck artemia är för stort. Verkar tufft, tycker yngel är skitkul. Någon som har erfarenhet av lek på dessa?
    Lek ja, men har aldrig klarat rommen från att mögla. Har till och med en lek på en av mina YT filmer.

    Ursprungligen postat av Moving Waves
    nannacara taenia C90.. har väl haft den förstnämnda, vad har du att säga om den? Funkar mer än en hane i ett så pass litet kar?
    Mycket trevlig!

    Det fungerade inte med två hannar i mitt 540 kar. Den dominanta hanen brydde sig inte om honorna förrän han hade fått död på den andra hanen. Det var utstuderat hur han simmade omkring och letade efter honom.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ja, jag läste tidigt om att nästan alla som säljs som viejita eg är macmasteri så det har jag räknat med, har bara inte brytt mig om att verifiera det.
    Jo visst är han fin, en lustig egenskap han har är att han lärde sig av nyckelhålen när han gick med dem att andmat är mums så han håller karet fritt från detta. Har en annan flytväxt som är mer storbladig så den blir inte lika tät och ljusdämpande, något som givetvis är behändigt.

    Lämna en kommentar:


  • pelle
    svarade
    Inget fel med att det är macmasteri, det är en färggrannare art än den "äkta" Viejita. Och jag tycker att det är helt ok att kalla dem Viejita också. Eftersom den äkta inte finns på marknaden, så är det ju inga förväxlings problem heller.
    Dock finns det tydligen en liten population i Tyskland som härstammar från en privat insamlingsresa på 90 talet. Några apistogramma entusiaster håller den fortfarande. Tror inte att den inte får någon större spridning.

    Och din hane är riktigt fin! Kul att se apistos med såna färger, han verkar ha det bra i ditt akvarium!

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Har förresten kollat upp identifikationsskillnader viejita/macmasteri (något jag tänkt göra ett halvår he he) och visst är det macmasteri.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Nu blev det mycket text ett tag, balanserar ut det med en bild på min ståtliga Viejitahane (visst, det är oftast macmasteri eller hybrid som säljs under det namnet men jag fortsätter kalla den det). Köpte honom nästan av barmhärtighet då han var så liten, blek och tanig. Även om han inte har så hemskt mycket rött i sig som en del firrar så tycker jag ändå han är kanonfin nu när fenorna tagit längd. Tyvärr lite suddig bild.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-04-24 20-40-28.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,9 KB
ID: 2133711

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    När jag läser om schackbräden verkar det som att de är svårlekta, dåliga föräldrar samt att ynglen är så små att nyckläck artemia är för stort. Verkar tufft, tycker yngel är skitkul. Någon som har erfarenhet av lek på dessa?
    Andra firrar jag är sugen på som faktiskt går få tag på (emellanåt iaf) här uppe är nannacara taenia och apistogramma baenschi. Visst inga utpräglade svartvattnare men det är som sagt inget krav heller. C90.. har väl haft den förstnämnda, vad har du att säga om den? Funkar mer än en hane i ett så pass litet kar?

    Lämna en kommentar:


  • pelle
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Eller varför inte Dicrossus filamentosus, de kommer att trivas i ditt sura svartvatten.
    Yepp, en klockren svartvattens firre!

    Lämna en kommentar:


  • pelle
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Ett bra påpekande Pelle! Vet inte om jag skrivit biotop nånstans men tanken har iaf aldrig varit att vara helt biotopriktig. Precis som alla mina andra kar ser jag det mer som ett "tema". Växterna är ju inte heller biotopriktiga men de passar in i stilen, huvudsaken för mig är att fiskarna trivs och att det ser naturligt och snyggt ut.
    Att hålla så surt och mjukt vatten var från början lite experimentartat vilket har gått över förväntan och visst har det gjort att jag tänkt tanken att skaffa fisk som är mer utpräglat svartvattenfisk. Schackbräden är ett tänkbart alternativ helt klart, tyvärr är ju inte utbudet det bästa här uppe, är egentligen bara akvarieteknik och imazo som finns att tillgå.
    Jag tittade på din youtube film igen, och det är faktiskt rätt mycket växter också i akvariet. Så det kan nog inte kallas ett svart vatten biotopakvarium, som du påpekade så använde du inte begreppet biotop heller i dina inlägg.

    Det här är mer ett typiskt svartvattens akvarium

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ett bra påpekande Pelle! Vet inte om jag skrivit biotop nånstans men tanken har iaf aldrig varit att vara helt biotopriktig. Precis som alla mina andra kar ser jag det mer som ett "tema". Växterna är ju inte heller biotopriktiga men de passar in i stilen, huvudsaken för mig är att fiskarna trivs och att det ser naturligt och snyggt ut.
    Att hålla så surt och mjukt vatten var från början lite experimentartat vilket har gått över förväntan och visst har det gjort att jag tänkt tanken att skaffa fisk som är mer utpräglat svartvattenfisk. Schackbräden är ett tänkbart alternativ helt klart, tyvärr är ju inte utbudet det bästa här uppe, är egentligen bara akvarieteknik och imazo som finns att tillgå.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Eller varför inte Dicrossus filamentosus, de kommer att trivas i ditt sura svartvatten.

    Lämna en kommentar:


  • pelle
    svarade
    Nu har ju denna tråd varit igång ganska länge, men kan inte låta bli att påpeka att biotoper för Dvärgciklider ingalunda betyder att man ska sätta upp ett "svartvattens akvarium" De flesta av de dvärgciklid arter som nämns i den här tråden kommer inte från svart vattens biotoper.
    Apistogramma Macmasteri (allt som säljs på akvarie marknaden idag är inte Ap. Viejita utan odlingsformer av Macmasteri ) lever i klart vatten med mycket tät växtlighet. Och vattnet är mjukt till neutralt.

    Så ett kraftigt belyst växt akvarium med klart vatten vore kanske närmare en naturlig biotop. Andra arter som kommer från denna typ av biotop är Fjärilsciklider, Ap.Borellii, A.Steindachneri, Apistogrammoides Pucallpaensis, Ap Cacatuoides m.fl.
    De lever som sagt i det täta virr varr av bland annat vattenhyacinter, Echindorus och annat på mycket grunt vatten i solbelysta laguner och rest pooler från översvämningar.

    Bortsett från det blev ditt svartvattens akvarium riktigt fint! Stoppa i några Taenicara Candidi eller Apistogramma Bitaeniata så blir det mer "rätt"

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...