105l svartvatten "dvärghimlen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • tommy_g
    svarade
    Nice!

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Tack ska ni ha!
    Well lummigt ska det bli i alla fall!
    E. Magdalensis har tidigare vuxit i det större sa-karet med glädje och varit en uppskattad växt hos undertecknad. Men när det hamnade i obalans började den tyna och dö så det är verkligen glädjande att se hur den skjuter nytt i hög fart. Det kommer inte dröja länge innan den spridit sig över varje möjlig yta. Perfekta blad för dvärciklider att kryssa runt bland så jag tror detta kommer att bli toppen så småningom.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    fint kar det där

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Mycket fint! Det ser så lummigt ut,

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Filmade lite som utlovat. Tyvärr är inte min kamera den bästa och Macmasterihanen ville inte spänna upp sina praktfulla fenor inför kameran, han är lite fotoskygg ibland. Vet inte heller om man ser ynglena som honan vallar men det visar på hur karet ser ut nu iaf.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    När jag var inne och uppdaterade en annan tråd tänkte jag att jag kan skriva lite om vad som händer även i detta kar. Som jag tidigare skrivit har jag haft svårt att undvika att slänga i en massa växter och därmed frångått idén på svartvatten. Så jag har kört ett sorts mellanläge med surt vatten och en hel del växter, vilket gett rätt svängiga phvärden. Har iof inte mätare men tofsalgerna har trivts iaf även om jag inte haft större bekymmer, de är så lätta att bekämpa med hett vatten.
    Dock börjar jag tänka om. Har ju som bevisat för mig själv att det gick fint att hålla vattnet surt och gött och skiftar nu till att detta ska bli mer växtbetonat. Tack vare torven i botten och det sura vattnet har alla växter vuxit som tokar så förutsättningarna finns redan. Jag kommer nu försöka fasa upp surheten långsamt med små vattenbyten med lite högre ph och dunka i fler växter. Ska fylla botten med m. Tenellum och e.magdalensis och därtill kommer h. pinnatafida bli ny huvudväxt. Har dem redan i karet och de trivs som tusan allihop. Är särskilt förtjust i pinnatafidans växtsätt som är rätt unikt. Den fäster gärna på rötter och skickar utlöpare i luften som tar fäste och då blir det en fantastiskt tät känsla. Färgen är ju också helt underbar med mörkröda stammar och utlöpare, röda undersidor på bladen med mer grönt på ovansidorna. Urtjusig!
    Tanken är att dvärgarna kommer trivas ännu bättre och jag hoppas att vattnet blir lite stabilare så jag får bättre överlevnad på macmasteri, där jag trots massor av lekar fortfarande bara har en överlevande juvenil. Han bor i det större karet för han var så hungrig på sina småsyskon.
    Har haft två par dorsigeror i det större sa-karet som bägge lekt regelbundet men inte lyckats hålla sina yngel vid liv. De har extremt små och många yngel så tertrorna där har frossat. Dessutom har det varit trångt för alla lekvilliga fiskar som fått trängas om de bästa reviren. Slutsatsen blev att flytta ett par dorsigeror till detta kar vilket redan är gjort. Initialt var macmasterihanen rätt hård mot dem men nu är dorsigerahonan leksugen (efter knappt en vecka i karet och då hade de precis haft en kull innan flytt!) så de börjar ta sin plats nu. Borde ha ägg inom bara nån dag. Har förresten en kull frisimmande macmasteri också så det är skön action i detta kar nu!
    Har inte guldmedlemskap för tillfället men jag kan ju alltid slänga upp en rulle på youtube, ska bara vänta tills mörkret lägger sig.

    Lämna en kommentar:


  • Vimsa
    svarade
    Ah, okej Har några som är rödare och som har tydligare silvertoppar - förmodligen hanar - men eftersom jag hur som helst inte ska odla så spelar det ju ingen större roll. Tack för hjälpen

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Lite men inte lika mycket som hanarna. Tycker det är lätt att se skillnad när de vuxit till sig och acklimatiserat sig i karet så vänta du så kommer du se.

    Lämna en kommentar:


  • Vimsa
    svarade
    Så honorna har inga silvertoppar alls? Tycker redan om dem mycket, efter bara några dagar, känns som att det var ett bra köp Köpte åtta stycken, men ska nog utöka med 4-6 st till nästa gång jag får lön

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Tja det händer väl inte så hemskt mycket, apistogrammorna leker ibland, var ett tag sen nu dock, och det tuffar på. Tror pennfiskarna släpper lite rom ibland som säkert äts upp direkt. Honorna ser nämligen väldigt romstinna ut emellanåt. Har planer på att flytta över ett par till ett mindre kar för att få resultat men jag har inte kommit igång med de tilltänkta småkaren än, blir nog under semestern om det är risigt väder.

    Jo könsskillnader är som du säger silvertoppar på analfenorna på hanarna, de blir också rödare och större när de växer till sig. Man kan också se vilka som är hanar på att de har sina gulliga brottningsmatcher. Honorna har lite mer guld på kroppen, särskilt ett streck längs kroppen som inte hanarna har. Jag har 14st.

    Lämna en kommentar:


  • Vimsa
    svarade
    Händer det något i karet? Undrar lite ang. N. Beckfordi (har köpt mig ett gäng nu), är det bara hanarna som har "silvertippar" på fenorna under magen? Är lite osäker på vilka som är honor respektive hanar i det gäng jag köpt Hur många har du förresten?

    Lämna en kommentar:


  • pelle
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Lite svårt att veta vad du har svarat på Pelle?
    Jag läste tydligen ditt inlägg väldigt slarvigt! De kommentarer du gjorde ang. N.Taenia, kopplade jag till Filamentosus.
    Men mina kommentarer gäller fortfarande D.Filamentosus.
    Och när det gäller båda Nannacara arterna Anomala och Taenia, så är min uppfattning att de är riktigt tuffa. Betydligt skarpare mot andra arter, och inom arten jämfört med Apistogramma arter.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av pelle
    Hittills har jag bara stött på en Apisto art som äter "grönsaker" .
    Jag hade ärt ätande Ap förut, jag vet att jag skrev om dem i min Ap tråd. Men minnet är kort och den tråden är lång!

    Dessutom verkar den tråden har gått till den eviga vilan i arkivet, jag har tröttnat på att väcka den till liv

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Dicrossus filamentosus
    Lek ja, men har aldrig klarat rommen från att mögla. Har till och med en lek på en av mina YT filmer.



    Mycket trevlig!
    Nannacara taenia

    Det fungerade inte med två hannar i mitt 540 kar. Den dominanta hanen brydde sig inte om honorna förrän han hade fått död på den andra hanen. Det var utstuderat hur han simmade omkring och letade efter honom.
    Ursprungligen postat av pelle
    Jo, jag har gjort precis samma erfarenhet som dig Mats. Jag har också haft D.Filamentosus i ett par omgångar. I mitt tycke är det en svår art att hålla och föröka. Och de är väldigt aggressiva inom arten. Men däremot inte mot andra arter.
    Jag hade också en hane som stressade ihjäl en annan hane. Och honorna håller på likadant mot varann.

    Så det är inte en art som är lämplig att hålla i kolonier enligt mina erfarenheter. Men de är otroligt vackra och personliga om de hålls parvis. Jag vet att många inte håller med om att de beter sig som du och jag skriver, så det kanske är skillnad på individer?
    Lite svårt att veta vad du har svarat på Pelle?

    Jag kan kan nog svar själv, men då gäller det bägge fiskarna i inlägget ovan.

    D.Filamentosus finns det bara en dominant hane. Men det kan och troligtvis finns ett antal hanar som gömmer sig som honor. Mitt rekord är en hane som gömde sig över ett år, innan han blommade ut och tog över den dominerande hanes roll.

    nannacara taenia ja här är det enkelt, inga gömda hanar som honor! Finns det en hane i karet utöver HSB så finns det bara en väg, döden!
    Senast redigerad av c90368; 27 May 2011, 22:50.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...