Min räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskvarsson
    • November 2009
    • 66

    Min räkvas

    Vill först börja med att säga, det här är nästan en ren copy av hannesc och piajo, kanske fler ändå.
    Och jag kan säga såhär, hade jag haft möjligheten att bara ta era vasar och ställa dem hemma hos mig så hade jag gjort det.

    Ni har verkligen lyckats!

    Och därför vill jag, försöka iallafall, sträva efter ett liknande resultat..
    Så, se det här som en hyllning till er alla som lyckats så fint med era vaser!

    ca 14 liter, 2st armar med ganska stark LED belysning. Kan tänka mig att det inte blir lika varmt och/eller algexplosion.
    Vasen och belysning

    Letat ett tag efter en "fyrkantig" vas, men gav upp till slut och införskaffade mig denna.
    Provfyllde för att se hur det såg ut
    Provfylld vas

    En blomsterhandlare här i Mjölby hade lite hemma, torkat och klart. Bör jag lägga det i blöt på något sätt innan? har läst endel prat om att det kan vara gift och sånt?
    Trollhassel jag fick tag i

    Ett av sambons blomster projekt, tar sten av henne
    Dekorsten

    Kokar stenen för säkerhets skull
    Kokas

    vill vara seriösare än förra gången, köpte PH- och Nitrin-mätare
    Gammla luftbubbel pumpen kommer nog till användning.
    Produkter

    Köpte en snarlik? likadan? pump som hannesc använde sig av
    lilla pumpen beställd

    Kommer nog bli fint
    Provmonterat lite grenar

    Ytterligare en bild, annat rum, annat ljus
    Provmonterat, annat ljus


    Kommer satsa på 5-15 räkor, beroende på storlek.
    2-3 snäckor.
    Och kanske även Ansistrusyngel i början. Andra småfisk/yngel förslag för denna typ av "akvarie"?

    Kommer satsa på någon form av grön mossa på grenarna och något grönt på botten, antingen anubis eller något annat. förslag på både mossa och växt?

    Har även en glasmästare i närheten så kommer nog täta vasen för att kunna ha sniglar/snäckor, gillar dem

    Tar gärna kritik och förslag.
    Något jag speciellt bör tänka på?
    Tips på räkor och snäckor? gärna mycket färg, och som kanske inte förökar sig allt för mycket.

    Tack!
    mvh Tobias Ivarsson
    Senast redigerad av Fiskvarsson; 12 October 2010, 19:02.
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Spännande! Vad har du tänkt för växter i karet? Eller skall det kanske vara växtlöst?
    Räkbiten


    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ser ju skitnajs ut! ja det är samma filter om det är den minsta. jag har moddat min lite nu för att räklingar ska klara sig. jag tog bort filterbehållaren o filtermassan o satte dit en myckket finare filtermatta. en sånhär:
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Tänk på att vissa räkor inte färgar ut riktigt om du inte har svart bottenmaterial, det ångrar jag att jag inte tog. Sen kan du ju försöka ha trollhasseln så att du lämpligt ansar mossa och så senare, annars är i vägen.
        Trollhasseln är det bara att stoppa i, inga gifter el så.
        En räka som är svår att odla är amano, dock inte mycket färg i dessa. Annars tycker jag personligen att CR är fräna. Kika runt lite på www.redbee.se för många råd. Det är ibland svårt att hålla äppelsnäckor i räkvas, då de hela tiden ska krypa ur och blir liggandes på golvet. Bra att du tänkte köra med yngel i början, det är bra att köra igång med lite fisk/snäckor innan räkorna kommer.

        Kommentar

        • Fiskvarsson
          • November 2009
          • 66

          #5
          reggade och kollade lite på redbee där. Går det ens att få tag i sådana jättefärgade räkor till sötvatten i sverige? Jag kan tänka mig åka personligen till Norrköping och Jönköping, och allt där emellan för att få det jag vill ha

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Japp de finns de, fast de kan kosta...
            De flesta brukar skicka räkor, kostar mellan 60 och 120 spänn typ.

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Ursprungligen postat av Christerhedberg
              Tänk på att vissa räkor inte färgar ut riktigt om du inte har svart bottenmaterial
              När jag hade räkor senast märkte jag att fodret var en avgörande faktor för hur mycket färg de hade... Mina körsbärsräkor var bruna och jag trodde det berodde på att jag hade fått med en räka av annan färg och därför blev det en ful "mix"... men jag bytte foder och alla räkor blev knallröda!
              Räkbiten


              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Och vilket foder hade du ? Mina behöver lite färg.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  ja det kan vara gott att veta. jag tycker mina räkor färgar ut bra o jag har vit sand.

                  Kommentar

                  • Annaica
                    • February 2006
                    • 1177

                    #10
                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Och vilket foder hade du ? Mina behöver lite färg.
                    Det var ett foder som jag fick med min Cocoon 2 när jag köpte den.

                    Märke: Aquatic Nature
                    Namn: Tropical Excel Color S

                    Det är småkornigt foder för fiskar för att förstärka färgen.

                    De har ett foder för räkor som heter Shrimp Excel Food som jag också testat. Där vet jag inte om färgen blev påverkad men räkorna gillade det
                    Räkbiten


                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Jag matar med Ocean Nutrition - Shrimp Wafers. Det köpte jag i somras när jag var över till Sverige, och mina räkor har fått klart bättre färg efter att jag bytte från granulat till det här. Har red crystals räkor av väldigt låg grad, men deras färger blev mycket starkare, speciellt det röda, efter att jag bytte. (Har också ljus botten)

                      Kommentar

                      • Christerhedberg
                        • August 2008
                        • 624

                        #12
                        Ja visst spelar fodret in, men det gör också bottenmaterialet

                        Kommentar

                        • Fiskvarsson
                          • November 2009
                          • 66

                          #13
                          Okej, nu ska vi se om jag kan bena lite i det här. Någon sa att det är viktigt med mörk, helst svart botten för att få mest färg på räkorna. Men ni som säger att ni har vit sandbotten och matar med "speciellt" foder menar att det inte spelar någon roll, eller menar ni på att det är viktigt att det är ljus botten?

                          En såndär fråga som jag vill ställa också (OBS, uppdaterade i tråden) är om det kanske är dumt/dåligt/ att starta med lite småyngel av ansistrusmalar? Någon annan sort/variant som är mer att föredra innan räkorna hoppar i?

                          och hannesc, är det "Sera Patron Billifilter" länk
                          Senast redigerad av Fiskvarsson; 13 October 2010, 00:12.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            jag har vit sand o tycker mina räkor färgar skitbra. vet inte om bottnen spelar så stor roll. men har o andra sidan inte så mycket erfarenhet av räkor att jag använt olika substrat som botten.

                            ansictrus yngel kan väl vara lite svåra att få tag på sen när de ska ur vasen.

                            jag körde inte med några inkörningsfiskar utan det fick räkorna göra. det är väldigt svårt att fånga fisk i en sån här vas utan att pajja hela inredningen o allt.

                            men annars är väl endlers-yngel helt okej eller kanske köpa ett par av de minsta rasbororna. micro-rasbora tex.

                            eller inte köra på några fiskar alls.

                            jag rengorde min vas idag o det vart mer elelr mindre en hel omstart. ska man fånga nått i en vas blire till att dra ur alla grenar o osv.

                            Kommentar

                            • Fiskvarsson
                              • November 2009
                              • 66

                              #15
                              "ska man fånga nått i en vas blire till att dra ur alla grenar o osv."
                              Ja, det var lite så jag hade tänkt faktiskt.. att nu innan jag ens startar upp det, binda alla grenar, så de blir "ett" så när det är dags för någon form av "jaga fiskar!", byta bottenmaterial eller växt, kunna dra upp alla grenar i ett och samma drag. men att allt sitter ihop så det bara är att stoppa tillbaka den igen när man är klar. förstår du vad jag menar?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...