375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #61
    He he, men du ska ha tack som försöker iaf, tycker folk i allmänhet är lite dåliga på att tycka och kritisera här på forumet utan istället bara hyllar allt, hur det än ser ut.

    Du har nog rätt i krocken mellan kurv och nyckel, ska nog hellre avvakta och troligen försöka lägga till en hane till av kurvisarna. Tror starkt på att de blir en favorit i karet när de växer till sig, är redan kanonfina som ungfiskar.

    Rätt har du nog också i att jag ska lugna ned mig i min iver att köra svartvatten. Köpte en läcker mangroverot när jag köpte Borellis idag och satte ned den istället för den röda lavastenen jag haft. Blev verkligen ett lyft, känns helt plötsligt mycket mer SA än tidigare då det var lite för mycket färger med den stenen. Så det blev en liten hardscapekorrigering och jag tycker att jag fått en betydligt bättre homogenitet i karet med en fin övergång mellan de två halvorna, som förut var lite avdelade av spikbladen och hardscapekaraktären.

    Så jag går nog mellanvägen och justerar karet pö om pö till lite mer SA-känsla men med bibehållen växtlighet. Gömde även en påse torv bakom en rot så tillsammans med den nya roten får jag nog lite smågul ton på vattnet trots allt. Ska nog se till att hitta en läcker flytväxt också så småningom.

    Tror dessutom att det blev en smålämplig timing med en liten ommöblering när jag nu ska släppa i borellisarna så de kan hitta sitt eget utrymme i lugn och ro nu när de andra fiskarna blivit lite förvirrade. En Boliviansk hona verkar iaf hittat ett nytt favvoställe.

    Pennfiskar och bilbukar står nu på tur!
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Narien
      • August 2010
      • 181

      #62
      Du skrev tidigare att du tänkte plocka bort dina segelfensmollys, vad innebär detta, flytta dem till ett annat kar, avliva dem eller något annat? (frågar eftersom jag själv har 3 black mollys som bara känns ivägen hela tiden, vill bli av med dem men känns fel att avliva bara för att smaken ändrats...)

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #63
        Flytta, till lite olika ställen. Har dels en kompis som vill starta upp sitt första kar och gillar dem för att de är färgglada, fartiga och lätta att få yngel på. Sen har jag en annan kompis som får ta de fulaste och använda som levandeföda till sina malawis. Och till sist så är jag vän med en akvariehandlare som gärna tar emot de största finaste ynglena som blir över, segelfensmollys uppfödda utan salt är visst någorlunda attraktivt inom handeln. Har glott en hel del på karet ikväll iom det nya som hänt och blivit än mer övertygad om att de inte passar in, inte ens när de är få och små. Så de ryker allihop.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #64
          En annan liten detalj som hänt som jag glömde nämna är att äppelsnäckorna fått flytta till mitt räkkar. De har tagit mycket stryk i skalet pga det något sura vattnet men ska ha all cred för det fantastiska städjobbet de gjort, karet är nu fritt från alla alger jag haft förutom en del tofsalger som visst har börjat ge vika också.

          Vilket leder till en fråga, kan de bygga upp skalet igen efter att det fått lite frätskavanker? Bör man ge dem något särskilt kalkrikt som föda?
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Narien
            • August 2010
            • 181

            #65
            Det låter ju som ett bekvämt sätt att bli av med dem på

            Tror dock inte min djuraffär kommer vara så intresserad i de vuxna (en skadad hane, ser ut att ha ett sår på sin högersida, en hona utan öga samt en enorm hane som var en hona en gång i tiden).

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #66
              Ursprungligen postat av Moving Waves

              Vilket leder till en fråga, kan de bygga upp skalet igen efter att det fått lite frätskavanker? Bör man ge dem något särskilt kalkrikt som föda?
              Broccoli, köp en påse frusna buketter på ICA typ.

              Tina och lägg ner hela buketter, alla fiskar, räkor, snäckor osv som gillar grönfoder gillar Broccoli. Men det är bara Äppelsnäckorna som även äter de hårdare delarna, hos mig i alla fall.

              Bra att du påminde mig det var ett tag sen mina burkar fick Broccoli, får bli det till kvällen.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #67
                Jo broccoli känner jag till, har och matar med

                Har ju både räkor och äppelsnäckor i det lilla karet (~60l) och funderar på om marmorkross, snäckskalskross eller något i den vägen skulle göra någon nytta?
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #68
                  Kris och Katastrof!

                  Jag har uptäckt att jag har Camallanus i karet. Alltså små äckliga parasiter som lever i tarmarna på fisken och långsamt äter upp den inifrån. Dessutom sticker honorna ut ur analen på fisken så det är verkligen vidrigt.

                  Började leta orsak till att två kurvciklider på kort tid trillat bort. Nu har jag förlorat ännu en samt en boliviansk hona. Så det är lite deppigt nu men det ska nog gå bli av med. Har testat en sorts medicin som inte verkar göra någon större nytta men det är bara att fortsätta kampen. Tyvärr har jag det i båda karen...
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #69
                    Så här ser fiskar infekterade med camallanus ut. På den bolivianska fjärilscikliden ser man tydligt hur maskstjärtar sticker ut, detta togs just efter matning så då syntes det extra tydligt. På kurvcikliden, som är väldigt ung och liten, ser man mest hur kloaken är svullen. Efter första medicineringen jag testade, som inte verkar funka önskvärt, dog en mask hos en boliviansk hona och hängde ut en längre bit. Så jag fiskade upp henne och drog ut den och fick bekräftat att det var den parasiten. Knäppte ett kort på masken.
                    Bifogade filer
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #70
                      Usch fy, ser inte mysigt ut.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #71
                        fruktansvärt tråkigt =/
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #72
                          Uppdaterar med en bild på min nya scape som nyss blev klar. Övrigt kommer utförligare när jag har mer tid att skriva.
                          Bifogade filer
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #73
                            Uppdatering.

                            Kampen mot camallanus är inte vunnen. Alla kurvciklider, 2 Viejitahonor, 2 bolivianska fjärilsciklider har alla dukat undan. Tar hu tid att testa medicin men de 2 jag kört hittills har inte gjort mycket verkan. Ska köra Sera Nematol härnäst.

                            När allt känns så deppigt med cikliddöden vad gör man, jo man piggar upp med en rescape!

                            Var inne på en butik och kikade lite på vilka mangroverötter han hade. Då hade han på gång några större så när jag återvände senare visade det sig att han fått fel i leveransen så de var storleken större än han beställt. När han dessutom inte var dyr på dem valde jag en läcker 70*40cm rot som han tog ynka 239 för, så tack vare priset fick en till rot hänga med också.

                            Passade på att torka mina andra rötter så lite tofsalger skulle ge vika så jag kunde i lugn ro pussla med rötterna på uppmätt yta på köksbordet. Så med gott om tid för kreativitet pusslade jag ihop en grundscape. Så nån dag senare satt jag igång med scapen, blir ju en del ändringar när man väl ser grejerna i karet. Jäkla kul att pussla och påta! Att linda mossa på red moore rötter hör dock inte till det man helst avsätter ett par timmar till, drygt det där.

                            Så efter ett tag kom jag till det ni ser ovan och är mycket nöjd. Har som fått till den där känslan av sydamerikansk träsk med rötter hit och dit. Har samtidigt behållt mycket av växtligheten, tog bara ut 3 olika växter som får stå i mitt räkkar. Tror att det blir riktigt läckert när mossan på rötterna tar sig och bakgrundsväxterna tagit lite höjd.

                            Mina 2 kvarvarande bolivianska ciklider, båda hannar, har flyttat till mitt mindre kar där de sällskapar med en sjuk viejitahona så att alla ska kunna medicineras lätt.

                            När det gäller fisklivet i övrigt ser det ut så här:
                            9 marmorerade bilbukar som trivs fint uppe vid ytan bland växter och rötter.
                            14 kolglödstetror som gör sig mycket bättre med nya scapen. Stimmar fint när de har lust faktiskt, trots avsaknad av större fisk.
                            5 Otocinclus
                            6 Corydoras Schwartzi som faktiskt börjat skimra i guld nu när de vuxit till sig, tror jag inte jag har sett på nån bild. Ursöta!
                            1 stor ancistrus och ~15 yngel
                            2 segelfenspleco (eller liknande, har inte kollat exakt) på ~20 resp 15cm som hamnat där av en slump. Fina men stora, får se om de får vara kvar.
                            1 Ap. Borelli, hane vars hona gick bort tidigt efter inflytt. Fortfarande liten men rätt fin. Ger dock ett mer korkat intryck än Viejitorna gjort.

                            Sen ska det in 4-5 nyckelhålsciklider på ~7cm. Ska få dem billigt och känner att jag vill ha nån tålig ciklid i karet som får agera indikationsfisk på om jag kommer ha kvar camallanus i karet vid fortsatt medicinering, de verkar ju bara ge sig på ciklider. Sen verkar de ju grymt fina och tror de skulle göra sig kanon med denna scape.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #74
                              Nu har nyckelhålscikliderna flyttat in. 5st, 4 på ca 7cm och en lite mindre. Den lilla har ett missbildat öga och har väl hamnat lite på efterkälken vid matkampen, därav storleken. Jag hade inte hjärta att lämna stackaren ensam kvar i butiken så även om han ser lite lustig ut så fick han följa med. De hade både pricken och fenröta i butiken för en tid sedan så även om de är fullt friska nu så ser de lite medtagna ut, har en hel del fenförlust men det är på väg att växa ut. Fick dem till ett bra pris.

                              Hur som helst. De trivs väldigt bra och jag trivs med dem. De passar ruskigt in rent visuellt då de liksom smälter in bland rötterna och skuggorna. De är ju inte de färggladaste fiskarna utan har en mer subtil skönhet, dock måste jag tycka att de fått riktigt fin färg med gulsvarta fläckar som skiftar efter humör på bakkroppen. Sen är de så sköna och harmoniska, de 4 jämnstora håller ihop för det mesta och glider runt bland rötter och växter och kikar efter en munsbit. Är jättenöjd med dessa och funderar på att ev utöka gruppen i framtiden.

                              Det växer på fint i övrigt, ser riktigt mysigt ut nu. Har inte haft i mäskssystemet sedan jag rescapade, förutom en ynka syresten som fått puttra i lite småbubblor CO2-gas. Idag justerade jag den lite och satte på plats så nu är den ännu mer effektiv, så nu ska jag nog få bubbel i karet snart igen!

                              De har kampanj på kolglödstetror på DM nu, 10st för 99kr. Rätt bra pris för den här staden i alla fall och eftersom jag har 14st tänkte jag att det blir ett bra läge att utöka stimmet lite. Tycker de är riktigt härliga små typer som stimmar riktigt fint och smälter in fint med inredningen.

                              Nu har jag också bestämt mig för att det ska bli kakadua apistogrammor i karet. De lite mer naturliga som går i orange. 1+3 eller 4. Tror jag kommer att passa in bra, finns gott om grottor och revirmöjligheter för några honor. Jag tror och hoppas att det blir ett bra tillskott!

                              Designmässigt är det bara att låta det tuffa på nu. Kommer att linda på mer mossa på red moore rötterna när tillgången blir bättre, snart dags att ansa räkkaret. Sen är det bara att beskära och klippa ned det övriga så kommer det bli ännu finare när det tätnat till.

                              Fortsätter ju strida mot camallanus också men det känns som att favören tippat över till min sida. Räkmixen spetsad med maskmedel verkar göra rätt gott och snart kommer sera nematol på posten så då kanske jag kan bli av med det ordentligt.

                              Slänger upp lite bilder på karet och de nya invånarna.
                              Bifogade filer
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Getingen
                                • August 2010
                                • 325

                                #75
                                Skitsnyggt. Hoppas sjukdomen ger med sig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...