150L Projekt Nr 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faraderen
    • February 2010
    • 52

    #16
    Hehe okej får hoppas någon annan kikar in och ger lite tips om vattenberedningsbiten då

    Näe jag gjorde en tråd förut http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141099 ang. att ett yngel var sjuk och då sa en där att röda mygg inte var bra för mollys. Så har inte gett dom det sen dess.

    Tänkte däremot köpa nå andra mygg idag när jag är iväg, för botiorna älskar ju dom ^^

    Funderar lite på siamesiska algätare också faktiskt , har någon några personliga erfarenheter av dom?

    Kommentar

    • akvavirum

      #17
      Ursprungligen postat av Faraderen
      Förresten, vilket är bäst att köra med Aquatan beredningsmedel eller Easy-Life flytande filtermedium? Jag körde nämligen med Aquatan i början i stora karet, sen besökte vi en zoobutik som tyckte man skulle köra Easy Life istället, men med tanke på att dom lurade på oss röda mygglarver till mollysarna också så känns det bättre att fråga er..


      tycker personligen att eeasy life ffm är jättebra det enda jag har hemma i den vägen.

      Kommentar

      • Faraderen
        • February 2010
        • 52

        #18
        Har iaf idag varit iväg och köpt 5 nya botior & dom verkar må kalas så jag håller tummarna.

        Annars inte hänt något, mer än att jag köpte Artemia till dom så nu är dom jätteglada igen

        Ska försöka ta lite mer kort imorgon på invånarna

        Kommentar

        • Faraderen
          • February 2010
          • 52

          #19
          Pmdd

          För att vara säker frågar jag här nu också innan jag blandar klart flaskorna med PMDD.

          KNO3 - Blandas i egen 500ml flaska med vanligt vatten ?
          KH2PO4 - Blandas i egen 500ml flaska med vanligt vatten?
          K2S04 - Blandas i samma flaska som Micro+ , i vanligt vatten eller i vatten man kokat upp?

          Och sen jag tömmer ur 80-100L i 300 karet när jag byter 1 gång i veckan.

          Hur mycket av PMDD ska jag då ha i. 30Ml från varje flaska rakt ner i vattnet när jag är klar?

          Många dumma frågor men vill vara säker på att det blir rätt

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #20
            Ja, tror micro+ har samma dosering som NutriSi, och då är det 10ml från varje flaska per 100L
            Så 300L = 30ml från varje flaska.
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • Faraderen
              • February 2010
              • 52

              #21
              Oki, men ska jag blanda allt med vanligt vatten eller ska något av dessa blandas med kokat vatten/batterivatten?

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #22
                Har bara testat NutriSi själv, och då ska den ena flaskan blandas med destillerat vatten (eller kokat)
                Men vad jag kan utläsa av recepten som haack har på sin sida så verkar det som att man blandar micro+ med vanligt vatten.
                Vet inte var du köpt ditt pmdd, men finns rätt bra instruktioner på haack´s sida.
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • Faraderen
                  • February 2010
                  • 52

                  #23
                  Japp har läst där nu och blandat iordning allt

                  Rengjort stora karet och haft i PMDD nu, ska bli intressant att följa utvecklingen där.

                  Ang. detta kar då, än så länge lever botiorna iaf, jag håller tummarna att dom fortsätter med det

                  Kommentar

                  • Faraderen
                    • February 2010
                    • 52

                    #24
                    Bytte lite vatten igår och hade i PMDD i detta karet också.
                    Fiskarna verkar må jättebra nu iaf så det är ju skönt att det ordnade till sig

                    Kommentar

                    Arbetssätt...