150L Projekt Nr 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faraderen
    • February 2010
    • 52

    150L Projekt Nr 2

    Jaha ja, då fick man tag i ett till kar idag då.
    Gick bra det där att "jag ska bara ha ett kar..."

    Ett 150L som dessutom ser bättre ut än det andra "mindre" jag har uppe. Har ett 300L sen innan, samt ett 144L (som tyvärr inte är så snyggt så har inte orkat hålla på med det + att jag inte haft lysramp till det heller).

    Kommer flytta över allt från 140L karet till detta istället.

    Och det kommer vara:

    5 Praktbotior
    En hög med mollys (2 svarta, 2 vita + 6 yngel)
    1 Ancistrus
    1 platyngel + 1 vuxen Platy
    Ev. nån mer fisk från det stora karet också, får se lite..

    Har bara en växt i detta karet än så länge dock iom. att jag haft problem med växterna i det stora karet. Har beställt hem PMDD som jag ska prova med så får hoppas det hjälper.

    Är nybörjare än så alla tips mottages tacksamt.

    När jag nu ska över med allt från detta mindre till det nya hur mkt vatten ska jag då ta med för bakteriernas skull i det nya? För det är väl ingen dum idè att göra så?

    Måste skaffa frigolit / liggunderlag att ha akvariumet på imorgon bara, för det glömde vi fixa idag.

    Tur vi fick en akvariebänk av en kompis häromdagen när dom flyttade till hus så vi har nåt att ställa detta kar på
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Inte så viktigt att ta vatten från det gamla karet, det viktigaste sitter i filtret och i botten substratet. Så kan du flytta över filtret vore det bra. Fast gör ju givetvis inget att ta över lite vatten om du känner för det.
    Sen i med lite mer växter och nån grotta och pmdd i det karet med, sen är det dags för ett kar till=)
    man kan aldrig ha för många akvarium.. heh
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av J.Milton
      Inte så viktigt att ta vatten från det gamla karet, det viktigaste sitter i filtret och i botten substratet. Så kan du flytta över filtret vore det bra. Fast gör ju givetvis inget att ta över lite vatten om du känner för det.
      Sen i med lite mer växter och nån grotta och pmdd i det karet med, sen är det dags för ett kar till=)
      man kan aldrig ha för många akvarium.. heh
      Aint that the truth?!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Faraderen
        • February 2010
        • 52

        #4
        Jo pumpen och grus osv. ska i från det andra karet så

        Hehe näe, verkar som om man aldrig kan ha för många.. Tur man bor i hus.

        Har nu ett på 300L igång, sen nu detta på 150L , sen har jag ett 144L som ska avvecklas för stunden iaf

        Och så har jag fått ett litet kar från en kompis som jag ska hämta, dock utan något till så det blir ståendes tills vidare det också

        Kommentar

        • Faraderen
          • February 2010
          • 52

          #5
          Nu så är det startat. Dock inte helt klart än med inredningen, har inte riktigt bestämt mig hur det ska se ut än

          Bilder:




          Dock dåliga bilder iom. att det är nystartat osv. Men bättre än inget iaf

          Fick även hem PMDD idag så kör väl igång med det när jag kör vattenbyte i stora karet nästa gång.

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            Betydligt fler växter tycker jag givetvis! Men det har du ju redan sagt. Lite rötter som gör det ombonat och/eller kaaaanske ett byta till sand innan du fått det hela att börja bubbla runt på Riktigt?
            Har en känsla av att du kan komma att vilja byta i framtiden, och det är lättare att göra innan du fått iordning karet riktigt som du vill ha det. Bara ett tips från en som har varit där, och gjort det. ; )

            Tycker annars att fisksammansättningen verkar riktigt lovande - så länge du är medveten om att praktisarna så småningom kommer att vilja ha mer svängrum. Kanske i 300 l?


            Milton - Amen!
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Faraderen
              • February 2010
              • 52

              #7
              Jao mer växter blir det så fort jag fått ordning på saker och ting
              Nja det med sand vet jag inte Trivs bra med grus faktiskt av nån anledning.
              Men jag tackar för alla ideèr ! Behövs massor med tips.

              Japps, hoppas bara det tar ett tag för dom att växa. Trivs med att ha några i bägge karen faktiskt

              Och sambon älskar dom, han skulle gärna bara ha såna om han fick välja

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Trivs man med grus är det bra med grus! Så enkelt är det - om du skulle fastna för någon fisk som vill ha finare bottensubstrat går det alltid att ordna sandlådor, trots allt. ^^

                Har du några fler tankar bakom vilka fiskar som kommer att befolka karet? Är det levandefödare som gäller hela vägen.. eller tänker du satsa på biotop/sällskap med inriktning?
                Vill du ha sten, rötter, eller en härlig blandning av båda?
                Man vinner på att ta planeringen i steg, så att man inte efter ett par månader inser att man inte ALLS kommit dit man ville med sitt kar och tvingas riva upp allt igen.
                *slänger iväg ett par småstenar i glashuset*
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Faraderen
                  • February 2010
                  • 52

                  #9
                  Hehe jao

                  Nja, blir nog molly , platy och praktisar som det verkar där i.
                  Kaaanske om det får plats nån av guramiparen, men det är inte helt bestämt än.

                  Jag trivs nog med en blandning av både rötter och stenar, och har en hel hög med både rötter och stenar som följt med akvariumen så har ju möjligheter att planera , men jag är verkligen kass på att planera så tar nog sin tid men det blir nog bra till slut iaf ^^

                  Helst av allt vill man ju ha BTN bakgrund också, men är arbetslös bägge två sen ett tag tebax så det får vänta =/

                  Kommentar

                  • Faraderen
                    • February 2010
                    • 52

                    #10
                    Ingen bra start på dagen idag....
                    2 döda botior och en fick avlivas..

                    Vad har hänt?
                    Den som jag avlivade simmade "på sidan" och flämtade lite och var såklart jätteseg så inte svår att fånga in..

                    2 kvar.. får se om dom överlever. Räddade en av krakarna inatt innan vi skulle sova för då hade den fastnat
                    mellan det pumpen sitter fast i (fästet med sugploppar) och glaset (!) Vette katten hur han lyckats med det? Det är verkligen inte mkt plats där...

                    Typiskt

                    Det är ju inte såhär jag vill att det ska gå Jag flyttade lite vatten, pumpen utan att rengöra den + gruset utan att tvätta det..
                    och iaf dör dom..

                    Sorg idag..

                    Kommentar

                    • Klotte
                      • February 2007
                      • 621

                      #11
                      Flyttade du pumpen direkt från kar till kar eller blev den stillastående en längre tid mellan karen? Stillastående pumpar där bakterierna i ganska snabbt och då kan de förgifta vattnet och döda fiskarna.

                      Har du bra cirkulation så det är tillräckligt med syre i vattnet?

                      Gruset som du flyttade antar jag att du ej har sköljt? Det kan åxå vara så att det fanns dåligheter i det som blandades upp i vattnet nu när du flyttade det.

                      Har du gjort några vattentester i det nya karet?
                      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                      100 liter blandat...

                      Kommentar

                      • Faraderen
                        • February 2010
                        • 52

                        #12
                        Pumpen stog inte alls länge i hinken innan vi hade fyllt det nya och lagt i den så..
                        Gruset vart bara "rengjort" lite grann med en sån där man använder när man byter vatten 1 gång i veckan.

                        Nej inga vattentester gjorda, ni får gärna säga vilka tester jag ska köra så jag vet vad jag ska köpa.
                        Ska nämligen åka till zooaffären idag och handla vattenberedningsmedel iaf så.
                        Förresten ang vattenberedningsmedel. Vilket märke föreslår ni?

                        Kan tillägga att platyna och mollyn som går i samma kar verkar vara som vanligt..

                        Och en sak till, jag har inte haft botiorna så länge. Dom flyttade till mig i Tisdags och har mellan Tisdag och igår bott i gamla karet.. kanske helt enkelt vart för mkt för dom små

                        Kommentar

                        • Klotte
                          • February 2007
                          • 621

                          #13
                          Har du inte haft botiorna längre och de andra mår bra skulle jag gissa att de stressades för mycket med två flyttar på kort tid tyvärr. Men från den ljusa sidan så är ditt akvarium kanske inte så illa ute som jag först trodde då

                          Ska du köpa vattentester så rekommenderar jag dropptest. Stickor har en tendens att vara lite missvisande och allmänt värdelösa Jag kör själv med Seras dropptester. De jag kollar ofta (viktigaste) är PH, KH och Nitrit. Sera har ett paket med tester för PH, KH, GH och 2xNitrit.
                          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                          100 liter blandat...

                          Kommentar

                          • Faraderen
                            • February 2010
                            • 52

                            #14
                            Nej tyvärr så tror (och hoppas jag på ett vis) att det är därför dom gick åt. Så det inte är några andra fel så att säga.

                            Får kolla på det där paketet med tester , kan vara bra att kolla iaf.

                            Ska hålla ett öga på dom 2 som lever och mollyn och platyna hur dom mår under dagen.

                            Tack så mycket för all hjälp

                            Förresten, vilket är bäst att köra med Aquatan beredningsmedel eller Easy-Life flytande filtermedium? Jag körde nämligen med Aquatan i början i stora karet, sen besökte vi en zoobutik som tyckte man skulle köra Easy Life istället, men med tanke på att dom lurade på oss röda mygglarver till mollysarna också så känns det bättre att fråga er..

                            Kommentar

                            • Klotte
                              • February 2007
                              • 621

                              #15
                              Jag kör utan vattenberedning så det kan jag inte svara på.

                              Jag vet att många ogillar Röda Mygg, beroende på att de odlas i skitiga vatten och allergirisken, men jag ger mina ciklider röda mygg ibland, men bara Åleds för Fina fiskens är skitdåliga om man jämför. Och jag är noga med att tvätta händerna efteråt. Det viktigaste för alla fiskar är varierad kost så enbart röda mygg bör du undvika
                              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                              100 liter blandat...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...