Nytt hem till malawi-250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    Ursprungligen postat av gonzo44
    väldigt synd att du bor så långt från jönköping detta får jag ta med från jobbet om jag vill ha
    Vad är det med Jönköping? Alla verkar ha utmärkta kontakter, ha mängder av material på jobbet och vara händiga som tusan.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      kanske födda med koskit i byxorna
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        Ursprungligen postat av gonzo44
        men Hannes en fråga bara varför "lägger" du glaset ner på kortsidorna??? varför inte utnyttja bredden på glaslisten.. förstår du hur jag menar?? jag
        gillar verkligen mellan läggen du har nertill
        jo för att jag kände mig inte säker på att limma biten "stående" utåt som jag antar att du menar. tvivalr på att de skulle hålla så bra oxå. räcker med de 6 mm för täckglaset. ideen kom nog från det karet jag sålde till min kompis. det har samma konfiguration.

        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Förresten, vad har du fått för glaspriser när du frågat glasmästare? De verkar ju ha lite koll på läget. I framtiden ska jag prompt ha ett lång men väldigt smalt och lågt kar men har ingen aning om vad det skulle kosta att bygga.
        täckglas ca 53x44 cm X2 + 6mm glas sat o lister= 310:- helt okej i min mening.

        Ursprungligen postat av gonzo44
        väldigt synd att du bor så långt från jönköping detta får jag ta med från jobbet om jag vill ha
        haha! bra gytt! kontacktar dig nästa gång :P

        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Vad är det med Jönköping? Alla verkar ha utmärkta kontakter, ha mängder av material på jobbet och vara händiga som tusan.
        här i småland (kommer ju från värnamo från början) har vi alltid varit händiga o duktiga på att tillverka saker. du har väl hört talas om gnosjö-andan?
        om inte: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gnosj%C3%B6andan

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          Ursprungligen postat av Föllförfisk
          jadu, vad har jag för några rör? För det första är båda ramperna kortare än akvariet.. Akvariet är 125 cm, den ena rampen 100 cm, den andra 110 cm. Båda rören är på 30 w, det ena är ett Philips Aqua-relle, det andra står bara Philpis 30 W på. Vet inte hur många watt man bör ha till ett 300 liters? Gissar att T5 är att föredra..? Det jag har är väl vanliga T8. Eller har jag rört ihop det nu? Är väl T5 som är mer effektiva..?
          aa du har vanliga t8. kör jag med på till detta karet. fast det ska ju itne vara så myclet växter.

          tips då : skaffa ett bättre rör. aqua-rellen är bra men det andra kan du byta mot nått bättre.

          sen kan du skaffa reflektorer! ökar effekten med dett dubbla minst.
          jag kommer nog köra med reflektorer..kaaanske. :P

          Kommentar

          • Föllförfisk
            • April 2010
            • 620

            Ja, får fixa det! Men skulle gärna ha ramp som är lika lång som akvariet iaf, ser skumt ut med för korta tycker jag! Har ju provat o köpa papegojblad, men de trivs ju inte alls, troligen pga dåligt ljus, och för den delen taskigt med näring. Ska in till DM på sön tänkte jag, köpa växtnäring. Har de reflektorer där? Eller finns det på nåt annat bra ställe? Såg förövrigt att arken zoo finns i jönk? Det är nytt?

            Vad behöver du reflektorer till om du inte ska ha några växter direkt?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              ja de har reflektorer. annars finns det ju att köpa på internet. guldfiskenzoo har nåra bra o pwss finns ju alltid :P

              ne jag tänkte ha reflektorer först när jag bara hade 2 rör. men nu köpte jag ju till en ramp till så det behövs nog inte:P

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                Hörreru! Hur går det med bygget? Sitt inte och slösurfa utan knåpa ihop bänken nu din latmask - jag vill ju se hur det går!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  hörreru! jag är nju på jobbet! svårt att bygga då :P får bli nästa vecka då jag inte är hemma i helgen. bror som tar studenten om en vecka så jag har varit hemma hos föräldrarna 4 helger i rad nu o hjälpt dom med renoveringen som måste blir klar denna veckan.

                  Kommentar

                  • vickson
                    • May 2010
                    • 760

                    Men alltså, det måste väl päronen förstå att det sitter ett gäng akvarister och biter ner naglarna i spänd förväntan över ditt bygge - och det måste ju gå före en fånig renovering. Eller kanske inte.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      jo de vet de om o de suckar djupt o skakar på huvvet o försöker predika om ekonomi o att jag "borde väl köpa klart lite möbler nu istället för akvarium".

                      men jag har faktiskt blivit anställd av dom den här gången. eftersom det rör sig om ca 5 helger i rad har jag faktiskt fått en liten peng. ( btw första gången nånsin i mitt liv som jag fått pengar av mina föräldrar)

                      Kommentar

                      • vickson
                        • May 2010
                        • 760

                        Haha, dina föräldrar kan inte ha det lätt. Ser framför mig hur du ligger på en säng av lite hö i två sopsäckar med allt omkring dig i hyllor gjorda av banankartonger och tittar på dina påkostade burkar.

                        Hoppas du får en kul helg så ser jag fram emot nästa vecka när du börjar bygga igen!

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          haha! det är inte riiiiktigt så illa, men fan inte långt ifrån :P

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            Du har väl en kaffe bryggare?? efter som du lovat mej kaffe
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              snabbkaffe med vattenkokare gonzo...sry...

                              Kommentar

                              • gonzo44
                                • October 2007
                                • 2770

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                snabbkaffe med vattenkokare gonzo...sry...
                                jaja det är kaffe det me
                                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...