Projekt räkkar/aquascape

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    Projekt räkkar/aquascape

    Mitt första försök med båda.

    Inhandlade förra veckan ett 12 l akvarie på en loppmarknad för inte många pengar alls, och nu i helgen har jag siliconat om det.

    Idag om jag har tid, annars i morgon ska jag åka till akvarieaffären här i Vasa och kolla lite utbud på lämpligt filter, lite mossor och förstås räkor.
    Har tänkt ha körsärsräkor, men vi får se vad han har eller vad han kan ta in!

    Här är akvariet precis inhandlat:



    Har googlat runt en del, och fastnade för en design liknande den här:



    Kom gärna med tips, förslag till förbättring och kommentarer vart efter jag kommer igång!
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Mitt första försök med båda.

    Inhandlade förra veckan ett 12 l akvarie på en loppmarknad för inte många pengar alls, och nu i helgen har jag siliconat om det.

    Idag om jag har tid, annars i morgon ska jag åka till akvarieaffären här i Vasa och kolla lite utbud på lämpligt filter, lite mossor och förstås räkor.
    Har tänkt ha körsärsräkor, men vi får se vad han har eller vad han kan ta in!

    Här är akvariet precis inhandlat:

    http://4.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S-QpBepA16I/AAAAAAAAA2E/PU4fa6eqK-Y/s1600/kare.JPG

    Har googlat runt en del, och fastnade för en design liknande den här:

    http://2.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S-QpB5bgyHI/AAAAAAAAA2M/MXoEHJCWbCY/s1600/r%C3%A4kakvarie.jpg

    Kom gärna med tips, förslag till förbättring och kommentarer vart efter jag kommer igång!
    Gulligt akvarium
    Den gamla modellen ser det ut som, tur att du silikonade om det, dom är oftast tätate med kit (vilket silikon använde du??)
    Har själv ett sånt

    Ok...lite tips, men det finns fler vinklar än dessa jag kommer rabla upp nu

    Till att börja med är det ganska svårt med så små akvarier.
    Det är krångligt att få till en bra balans, men är du försiktig och har tålamod kommer det att gå bra
    Den största boven till att det går snett är att man är för ivrig och matar för mycket.

    Att få ditt akvarium att se ut som bilden du länkade kommer bli en utmaning...
    Dessa aquascapers använder avancerade gödningsmedel.
    co2 och ljusarmatur som kostar multum!
    Om du inte vill kosta på dej detta så kommer det ta ett tag att få till som på bilden.
    Men det är inte omöjligt

    önskar dej lycka till
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Jodå, det har jag insett, men jag tänkte det skulle vara kul att prova på så får vi ju e hur slutresultatet blir sen! Brukar ju kunna bli gaaanska så olikt mot vad man tänkt från början..

      Så har jag inte tänkt ha en direkt copycat, utan mer som inspiration och sånt..

      Uhm, minns inte vad siliconet hette, har det inte här nu, men det funkade på glas i alla fall occh var inte vattenlösligt och sånt. Han i affären sa att det nog skulle funka till ett akvarie.

      Fick lite tid över nu på en och en halv timme och var till akvarieaffären och skaffade ett filter; Aleas AF1 Bio-sponge filter. Tittade även på lite räkor, han visade mig två sorter: red crystal och en som jag bara har det finska namnet på, den var gennomskinlig i alla fall. Tittade även på lite mossor, men han hade inte så mycket, lite javamossa och riccia, så det blir väl det och så ska jag till den andra djuraffären och titta på lite fler lågväxande växter.

      Det är roligt att komma igång!

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Ursprungligen postat av Miliimli
        Jodå, det har jag insett, men jag tänkte det skulle vara kul att prova på så får vi ju e hur slutresultatet blir sen! Brukar ju kunna bli gaaanska så olikt mot vad man tänkt från början..

        Så har jag inte tänkt ha en direkt copycat, utan mer som inspiration och sånt..
        Ursprungligen postat av Miliimli
        Uhm, minns inte vad siliconet hette, har det inte här nu, men det funkade på glas i alla fall occh var inte vattenlösligt och sånt. Han i affären sa att det nog skulle funka till ett akvarie.
        Det är väldigt viktigt det där med silikon!
        Ska fixa ditt akvarium så MÅSTE silikonet vara UTAN antimögel-medel.
        Det står på förpackningen...tycker att du ska leta upp den och kolla på vad det står innan du stoppar i djur i det vattnet.
        Är det antimögelmedel i så går det åt pepparn!

        Ursprungligen postat av Miliimli
        Fick lite tid över nu på en och en halv timme och var till akvarieaffären och skaffade ett filter; Aleas AF1 Bio-sponge filter. Tittade även på lite räkor, han visade mig två sorter: red crystal och en som jag bara har det finska namnet på, den var gennomskinlig i alla fall. Tittade även på lite mossor, men han hade inte så mycket, lite javamossa och riccia, så det blir väl det och så ska jag till den andra djuraffären och titta på lite fler lågväxande växter.

        Det är roligt att komma igång!
        filter kan jag inget om, men det funkar nog bra...det är svårt att få ett för litet filter till 12 liter...
        Men en sak... om du ska ha räkor i så kommer dom antagligen få räklingar, dessa räklingar kan sluta upp i filtret
        Ett bra filter är ett sk billigfilter. googla på dessa så förstår du

        Red Crystal räkor är fina och sköter man dom rätt så trivs dom bra och får små räklingar Dock är dom känsliga för PMDD (växtgödning, MYCKET BRA)
        Den genomskinliga räkan kan möjligtvis vara Amano-räka.
        Har själv sådana otroligt bra algätare
        Dessa förökar sej inte så lätt, äggen måste utvecklas i saltvatten och succesivt kan dom vänjas vid sötvatten.

        En mycket tålig, vanlig, vacker räka är körsbärsräkan.
        Ganska liten och söt, förökar som atsingen och har en väldigt fin röd färg
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Jisses ! Ett sånt saknas i min samling.
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Ursprungligen postat av karrokaja
            Det är väldigt viktigt det där med silikon!
            Ska fixa ditt akvarium så MÅSTE silikonet vara UTAN antimögel-medel.
            Det står på förpackningen...tycker att du ska leta upp den och kolla på vad det står innan du stoppar i djur i det vattnet.
            Är det antimögelmedel i så går det åt pepparn!



            filter kan jag inget om, men det funkar nog bra...det är svårt att få ett för litet filter till 12 liter...
            Men en sak... om du ska ha räkor i så kommer dom antagligen få räklingar, dessa räklingar kan sluta upp i filtret
            Ett bra filter är ett sk billigfilter. googla på dessa så förstår du
            Uups, måste kolla så fort jag kan då! Än så länge står det nu tomt i alla fall.

            Sedan filtret är ett luftdrivet utan något skal med springor som räkorna kan fastna i, så det borde ju funka? Handlaren rekommenderade det i alla fall, och jag tror faktiskt att han är en av de få? som vet vad han talar om

            Kommentar

            • Nallemannen 3
              • October 2008
              • 154

              #7
              ja det verkar så

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                Ursprungligen postat av Miliimli
                Uups, måste kolla så fort jag kan då! Än så länge står det nu tomt i alla fall.
                Om du köpte silikonet i djuraffären så är det antagligen anpassat för akvariebruk
                Men vissa affärer kan ha IQ lägre än glocalnet så det skadar aldrig att titta efter
                Ursprungligen postat av Miliimli
                Sedan filtret är ett luftdrivet utan något skal med springor som räkorna kan fastna i, så det borde ju funka? Handlaren rekommenderade det i alla fall, och jag tror faktiskt att han är en av de få? som vet vad han talar om
                Det låter precis som ett billigfilter
                Och sådana är som sagt bra till just räkor och yngelkar
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Nä silikonet är köpt i en vanlig affär, så det är väl nog bäst jag kollar före jag gör något annat! Visste inte ens att det finns anti-mögel medel i silikon

                  Jaja, det är tur att det finns sådana här sidor där folk kan hojta till när man är påväg att klanta sig!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    akvariesilikon kostar inte särkillt mycket heller. jag skulle nog nästan ta det säkra före det osäkra o silikona om med rät typ av silikon.

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Jo, det lutar nog mot att göra om det och göra rätt

                      Sånt e livet. Men det var ju tur jag fick reda på det innan jag köpt mina små räkor..

                      Sen undrar jag vad som vore bättre sen när jag kommit så långt:
                      ska jag köpa bara några räkor i början och vänja in karet så, eller kan jag flytta över några av mina neontetror från mitt 100 l någon vecka? (de ska ju sedan inte vara i karet, utan där ska endast vara räkor)
                      Senast redigerad av Miliimli; 11 May 2010, 08:19.

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Sådär ja, då var akvariet omsilikonat igen! Med enkom silikon för akvarier den här gången.
                        Sanden är tvättad, växter inhandlade och en rot i blöt. Nu väntar jag bara på att fogarna ska torka helt!

                        Själva inredningen blir nog annorlunda än vad jag tänkt från början. Filtret är så pass stort så som jag tänkte det först skulle det inte gå att få snyggt...

                        Och så frågan från föregående inlägg: vad tror ni, är det bättre att köra in det med lite fisk först eller handla några få räkor ända från början?

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #13
                          kör räkor på en gång...
                          Det du kan göra för att snabba på det hela lite är att ta lite filtergojs från ditt 100 liters och hälla ner i ditt lilla akvarium, det är ju fullt med nyttobakterier däri och dom kommer sätta sej i filtret och sanden
                          Men gör det först när du har lagt i räkorna...
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • RobFrazie

                            • May 2010
                            • 842

                            #14
                            Mycket fin idé... är själv VÄLDIGT sugen på ha lite räkor med aquascape!
                            Har inte haft fisk så länge så har inte riktigt haft tid att kolla runt efter ett mindre kar.

                            Men intresset för växter och inredning har satt sig! Redan innan jag skaffade mitt 200L så började jag på odling av några växter som jag skulle ha till det! Så lär bli ett sådant kar, så är avundsjuk på dig som är steget före!
                            720L Soppa
                            200L Asien
                            Räkvas
                            65L Betta

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Sådärja, nu väntar karet bara på sina invånare.



                              Ursäkta den dåliga bildkavlitén...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...