Hannesc Räkvas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Det är nästan ytan och vågorna på där som gör vasen, nästan i alla fall. Skaffade en för snyggt jag(och såklart för att invånarna är väldigt intressanta att kika på), så jag får flytta snäckorna till storkaret istället för att fixa nät/täckglas.

    Kommentar

    • Nadine
      • August 2010
      • 98

      Ursprungligen postat av hannesc
      men kör på en vas då :P billigt som tusan o tack för komplimangen. hur ser ditt räkkar ut?
      Jag funderar faktiskt på det =) det är ju bara ett vanligt kar... inte alls lika kul och snyggt som en vas :P

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        jag funderar på att köra igång ett av mina gamla goa yngelkar till ett aqua-scape-kar med räkor. kommer bli najs :P

        Kommentar

        • Keibo
          • November 2008
          • 468

          För att slippa att räkorna åker ut kan man ta fiskelina och limma den med en liten liten dutt av silikon på kanterna av vasen.
          Se bara till att sniglarnas storlek inte är mindre än det största avståndet mellan fiskelinan och kanten. Typ såhär. Jag gjorde en liknande lösning i mitt cocoonkar när jag hade mina sniglar i det.

          Man man även använda fiskelina för att välja var sniglarna ska kunna krypa upp i övriga kar, om man t.ex. vill styra var de kan krypa och och lägga ägg!
          Mvh. Peter

          500L - Pelarakvarium

          1500L - Under förändring

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            Nu en fråga om belysningen:

            Jag använder en Global från IKEA och har alltså en 11 watts kompaktlysrör. Har tagit bort armen och har alltså lampan liggande över burken.

            Men är inte riktigt nöjd med ljuset och får inte min mossa att växa som din.

            Vad har du för watt styrka på din lampa?
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              20 eller 35 w på min halogen

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                Ursprungligen postat av Keibo
                För att slippa att räkorna åker ut kan man ta fiskelina och limma den med en liten liten dutt av silikon på kanterna av vasen.
                Se bara till att sniglarnas storlek inte är mindre än det största avståndet mellan fiskelinan och kanten. Typ såhär. Jag gjorde en liknande lösning i mitt cocoonkar när jag hade mina sniglar i det.

                Man man även använda fiskelina för att välja var sniglarna ska kunna krypa upp i övriga kar, om man t.ex. vill styra var de kan krypa och och lägga ägg!
                bra ide. ska övervägas

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  Ehy! HC! Bilderna ser riktigt fina ut
                  Är bilderna tagna med mobilen eller med kamera?
                  Ser ialf fint ut riktigt läckert med körsbärsräkor *hahaha*
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    tack nubi:P ne det är med kamera.. men jag är kass på det här med inställningar :P vill inte ta med blixt o då blir det ibland lite kasst

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      Ursprungligen postat av hannesc
                      tack nubi:P ne det är med kamera.. men jag är kass på det här med inställningar :P vill inte ta med blixt o då blir det ibland lite kasst
                      Kolla om du hittar inställning där man kan välja bland, lampa, lysrör, utomhus, molnigt. Där kan man välja lysrör eller glödlampa och då behöver man inte använda blixt
                      Tycker inte det var kassa bilder! Man såg ju vad det var förnågot
                      (P.s...jag har börjat IUC )
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • tildus69
                        • September 2010
                        • 10

                        Gud vad sugen man blir!!! Ska försöka övertala pappa att starta en räkvas o ställa den på barbänken!

                        Kommentar

                        • Christerhedberg
                          • August 2008
                          • 624

                          Det kan väl bara sluta med att någon välter eller spyr i vasen :P

                          Hannes, hur ofta byter du vatten, o hur mycket, samt hur ofta gör du rent filtret? Min var är ännu bara veckor gammal men jag undrar lite hur man ska förhindra alger i framtiden.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            Ursprungligen postat av tildus69
                            Gud vad sugen man blir!!! Ska försöka övertala pappa att starta en räkvas o ställa den på barbänken!
                            varför övertala? det är ju bara att köra på. det är väl inte pappa som ska sköta den utan du. :P

                            Ursprungligen postat av Christerhedberg
                            Det kan väl bara sluta med att någon välter eller spyr i vasen :P

                            Hannes, hur ofta byter du vatten, o hur mycket, samt hur ofta gör du rent filtret? Min var är ännu bara veckor gammal men jag undrar lite hur man ska förhindra alger i framtiden.
                            jag byter väl ungefär 30% iveckan ( varit lite dålig på det dock) filtret får jag rengöra säklert en gång veckan eller så. så liten fulteryta som kloggar igen lätt. alger vet jag inte hur du ska få undan. jag har bara kiselalger på ena sidan av vasen. o sen jäääädra trådalger i mossan.. blir inte av med skiten!! ( har väl egentligen itne försökt mer än att dra loss den)

                            nån som har nått tips?

                            Kommentar

                            • tildus69
                              • September 2010
                              • 10

                              Är bara 14 och pappa betalar

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Jag byter ungefär 30 % varje vecka med och jag har inga alger
                                Har även i 1,5 ml pmdd varje vecka.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...