280L Kubakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    Hepp...då vet vi att trä flyter!

    Den får nog ligga ett tag i badkaret och suga åt sig lite vatten innan jag stoppar ner den...Vad ska jag göra nu då? *s* Vänta är inte min starka sida direkt...
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      Ursprungligen postat av Asynja
      Tack Roger! Jag är ju gammal vettu och har lärt mig med åren att det är smartast att fråga om man inte vet något, annars blir det pannkaka av alltihopa Men jag antar att vissa kanske kan tycka att det är dumt att ge sig in i ett sånt här pass stort projekt utan att veta allt...men det får iof stå för dem, hur ska jag kunna veta allt innan jag har skaffat mig erfarenhet av det?
      Gammal? Då är väl jag uråldrig.

      //Roger
      Discus for life

      Kommentar

      • Asynja
        • February 2010
        • 622

        Ursprungligen postat av lofstrog
        Gammal? Då är väl jag uråldrig.

        //Roger
        Det vet jag ingenting om...Ser att du fyller 3dar före mig, men det står inte vilket år . Jag fyller 36 nästa gång.
        /Åsa

        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          Ursprungligen postat av Asynja
          Det vet jag ingenting om...Ser att du fyller 3dar före mig, men det står inte vilket år . Jag fyller 36 nästa gång.
          +10 för mig nästa gång.... Men barnen håller mig ung.
          /Roger
          Discus for life

          Kommentar

          • Asynja
            • February 2010
            • 622

            Ursprungligen postat av lofstrog
            +10 för mig nästa gång.... Men barnen håller mig ung.
            /Roger
            Jaså, för mig är det tvärt om...Barnen ger mig gråa hår! Så den mentala åldern kanske gör oss jämngamla
            /Åsa

            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              Ursprungligen postat av asynja
              jaså, för mig är det tvärt om...barnen ger mig gråa hår! Så den mentala åldern kanske gör oss jämngamla

              Discus for life

              Kommentar

              • Asynja
                • February 2010
                • 622

                Jag tror iaf inte roten kommer färga sådär jättemycket, vattnet den ligger i i badkaret är fortfarande genomskinligt! Undrar just hur länge man ska behöva vänta på att den inte ska flyta längre...Nån som vet hur lång tid det kan ta?
                /Åsa

                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                Kommentar

                • Constantine
                  • September 2009
                  • 431

                  Ursprungligen postat av Asynja
                  Jag tror iaf inte roten kommer färga sådär jättemycket, vattnet den ligger i i badkaret är fortfarande genomskinligt! Undrar just hur länge man ska behöva vänta på att den inte ska flyta längre...Nån som vet hur lång tid det kan ta?

                  Kan ta flera veckor eller en dag, vet att jag hade en rot som vägra att sjunka ner till botten tills jag dela på den och koka den och sedan la jag den i en hink men kokhet vatten i och nästa dag sjönk den som en sten och den färga inte ens av sig något efter kokningen men innan dessa hade man te vatten i karet
                  450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                  170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                  Kommentar

                  • Asynja
                    • February 2010
                    • 622

                    Ursprungligen postat av Constantine
                    Kan ta flera veckor eller en dag, vet att jag hade en rot som vägra att sjunka ner till botten tills jag dela på den och koka den och sedan la jag den i en hink men kokhet vatten i och nästa dag sjönk den som en sten och den färga inte ens av sig något efter kokningen men innan dessa hade man te vatten i karet
                    *suck* Då får vi hoppas på en dag...flera veckor vill jag inte vänta...
                    /Åsa

                    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                    Kommentar

                    • Dexter
                      • December 2009
                      • 984

                      Måste förresten bara säga att det är så skönt att se att det finns fler som det går undan för när det gäller akvarium. Vi skaffade första karet i november, 75 liter, andra i december, 19 liter för räkor, och ett 220-liters nu i februari. Makemannen har suckat lite åt att allt måste hända på en gång. Han veckopendlar o e bara hemma på helgerna. Nu igår såg han lite matt ut det lilla livet och frågade om vi kanske skulle kunna ta och låta allt vara bra som det är nu med våra akvarium för ett tag. Varje helg har gått åt till diverse pyssel med uppstarter och inköp. Då känns det bra att kunna säga att på Zoopet där finns det minsann de som är ännu värre än jag!
                      Senast redigerad av Dexter; 01 March 2010, 14:24.
                      /Dexter

                      75 liter mix, 220 liter mix

                      Kommentar

                      • Asynja
                        • February 2010
                        • 622

                        Ursprungligen postat av Dexter
                        Måste förresten bara säga att det är så skönt att se att det finns fler som det går undan för när det gäller akvarium. Vi skaffade första karet i november, 75 liter, andra i december, 19 liter för räkor, och ett 220-liters nu i februari. Makemannen har suckat lite åt att allt måste hända på en gång. Han veckopendlar o e bara hemma på helgerna. Nu igår såg han lite matt ut det lilla livet och frågade om vi kanske skulle kunna ta och låta allt vara bra som det är nu med våra akvarium för att tag. Varje helg har gått åt till diverse pyssel med uppstarter och inköp. Då känns det bra att kunna säga att på Zoopet där finns det minsann de som är ännu värre än jag!
                        Hahaha! Varsågod, roligt att jag kan hjälpa till i hemmalivet lite!

                        Känns skönt för mig också att det inte bara är jag som blir helt uppslukad i saker!
                        /Åsa

                        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                        Kommentar

                        • Asynja
                          • February 2010
                          • 622

                          Nu har jag läst på lite och såg att roten jag skaffat var en redmoore rot, tydligen ofta svårt att få den att inte flyta...Kunde visst ta uppemot ett par månader...Kul! Jag får nog se till att skaffa nåt som håller den nere...
                          /Åsa

                          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            Ursprungligen postat av Asynja
                            Tack Roger! Jag är ju gammal vettu och har lärt mig med åren att det är smartast att fråga om man inte vet något, annars blir det pannkaka av alltihopa Men jag antar att vissa kanske kan tycka att det är dumt att ge sig in i ett sånt här pass stort projekt utan att veta allt...men det får iof stå för dem, hur ska jag kunna veta allt innan jag har skaffat mig erfarenhet av det?
                            Nånstans ska man ju börja. kolla på mej! jag har köpt ett 900 liters och kan inte ett skvatt:P

                            Läser nyfiket i din tråd och väntar med spänning på nästa uppdatering
                            Det kommer bli kul att se.

                            Ang roten. du kan hälla kokande vaten över den några gånger.
                            Jag brukar bara skölja av dom och skrubba lite.
                            Sen när den legat dränkt i karet eller badkaret eller var det nu är så kan det ibland komma fram nått vitt slemmigt slem på roten.
                            Bara så att du vet så är detta slemm ofarligt och du behöver inte oroa dej.

                            Nämner det sådär i förebyggande syfte
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • Asynja
                              • February 2010
                              • 622

                              Jag orkade inte vänta *s*. Maken köpte 2 svarta stenar för att hålla roten nere...Så stenarna får ni tänka bort . Stenarna ska vara kvar i karet sen också, men på ett annat ställe.

                              Så...Tänk nu på att jag är helt ny på det här, säg inte bara att det är snyggt om ni tänker något annat, jag vill görna ha kritik, tankar och åsikter! Det är lite lite växter tycker jag själv men de lär ju växa till sig snart...Ser det lika tomt ut om några veckor köper jag nog mer växter.

                              Så, gott folk, tyck till om inredningen och spy galla på mig! Jag vill verkligen veta vad ni ÄRLIGT tycker!
                              Bifogade filer
                              /Åsa

                              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                              Kommentar

                              • Asynja
                                • February 2010
                                • 622

                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                Nånstans ska man ju börja. kolla på mej! jag har köpt ett 900 liters och kan inte ett skvatt:P

                                Läser nyfiket i din tråd och väntar med spänning på nästa uppdatering
                                Det kommer bli kul att se.

                                Ang roten. du kan hälla kokande vaten över den några gånger.
                                Jag brukar bara skölja av dom och skrubba lite.
                                Sen när den legat dränkt i karet eller badkaret eller var det nu är så kan det ibland komma fram nått vitt slemmigt slem på roten.
                                Bara så att du vet så är detta slemm ofarligt och du behöver inte oroa dej.

                                Nämner det sådär i förebyggande syfte
                                Tack för infon om roten där, hade väl blivit helt förstörd om det hände mig och trott att det var ngt jättefarligt för fiskarna.

                                Jag läste om ditt 900L också...Modigt! Hade mitt kar gått sönder så och allt det andra som hände med det första karet...Då hade jag nog tänkt att, japp, det här med akvaristik...det är nog inget för mig. Häftigt kar alltså...och vilken resa! Lycka till med ditt kar, jag ska följa dig på vägen!
                                /Åsa

                                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                                Kommentar

                                Arbetssätt...