280L Kubakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    #76
    Akvariet...Med och utan vatten (och femtielvatusen luftbubblor).

    Vet ni om att om man har en 14 liters hink (som man inte kan/orkar fylla till kanten) så tar det cirkus 30 minuter att fylla ett 280L kar
    Bifogade filer
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

    Kommentar

    • Asynja
      • February 2010
      • 622

      #77
      ...och hela arbetet krävde ungefär 3 burkar öl *asg*
      /Åsa

      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #78
        Ursprungligen postat av Asynja
        ...och hela arbetet krävde ungefär 3 burkar öl *asg*
        Gôtt! Nu börjar det roliga

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #79
          Grattis till det nya karet! Vad snyggt det är!
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #80
            Ursprungligen postat av Asynja
            Akvariet...Med och utan vatten (och femtielvatusen luftbubblor).

            Vet ni om att om man har en 14 liters hink (som man inte kan/orkar fylla till kanten) så tar det cirkus 30 minuter att fylla ett 280L kar
            Kommer att bli ett snyggt kar, Åsa.

            Du får nog köpa dig en slang och lite snabbkopplingar så att du slipper hinkandet vid vattenbytena.

            //Roger
            Discus for life

            Kommentar

            • Asynja
              • February 2010
              • 622

              #81
              Ursprungligen postat av Dexter
              Grattis till det nya karet! Vad snyggt det är!
              Tack
              /Åsa

              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

              Kommentar

              • Asynja
                • February 2010
                • 622

                #82
                Ursprungligen postat av Dexter
                Grattis till det nya karet! Vad snyggt det är!
                Ursprungligen postat av lofstrog
                Kommer att bli ett snyggt kar, Åsa.

                Du får nog köpa dig en slang och lite snabbkopplingar så att du slipper hinkandet vid vattenbytena.

                //Roger
                Kan vara en idé . Jag har liiite ont i ryggen idag.
                /Åsa

                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                Kommentar

                • Asynja
                  • February 2010
                  • 622

                  #83
                  Aha...vad konstigt det blev...Jaja, NÅN gång kanske jag har lärt mig alla funktioner på det här forumet
                  /Åsa

                  60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                  Kommentar

                  • Asynja
                    • February 2010
                    • 622

                    #84
                    Idag har jag endel att göra. Ska köpa lite växter tänkte jag. Nån som har förslag på en växt som blir hög? Gärna någon som brukar finnas i lokala djuraffärer...

                    Sen skulle jag bli innerligt tacksam om nån kunde ge mig tips på hur jag lättast planterar växterna, jag når ju inte ner riktigt. Såg ngn slags griptång på djuraffären, det kanske vorde ngt?

                    Inköpslista: Termometer (ngn speciell sort att rekommendera?), växter, och jag MÅSTE ha ngn slags sten eller rot...Ganska många ytor att fylla liksom...

                    Grannen kom och sa att jag måste ha en dykare och en skattkista i karet *huuuu* ALDRIG att jag skulle köpa det. Samma med konstgjorda växter...Jag vill att det ska se så naturligt ut som möjligt.
                    /Åsa

                    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                    Kommentar

                    • Asynja
                      • February 2010
                      • 622

                      #85
                      Ursprungligen postat av hawkse
                      Det är inte särskilt svårt att fylla ett 300-liters akvarium med växter om du kör med lätta snabbväxare (vilket du för övrigt bör göra vid uppstarten av ett nytt akvarium för att hålla algerna stången). Vattenpest, hornsärv, gälört & hygrophila polysperma är lättare att föröka än att döda och fyller karet med grönt på nolltid. Rekommenderar att du tar en titt på Plantswap för att få tips om växter och eventuellt också byta/köpa växter.
                      Förlåt Hawkse, jag hade glömt dina växttips. Jag ska kika på dem ordentligt och se vad jag tycker passar. Tack än en gång!
                      /Åsa

                      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                      Kommentar

                      • Asynja
                        • February 2010
                        • 622

                        #86
                        Hur är det med placering av växter & tex. rötter...Går det bra att ställa framför intaget till pumpen? Eller förstör man genomströmningen då?
                        /Åsa

                        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                        Kommentar

                        • Pickles
                          • October 2009
                          • 1155

                          #87
                          *Skrattar* Vilken sprudlande tråd att läsa - man får verkligen känslan av att här går det undan!
                          Och grattis i efterskott till ditt lyckade köp! Jag är själv jättesugen på en kub och du har verkligen hittat ett praktexemplar.

                          Hade ni bestämt er för scalarer? Vilken sort? Altum?

                          Ytterligare en snabbväxande, tokhög växt är för övrigt vallisneria av olika slag, men det har du säkert redan koll på... och det går bra att ställa inredning framför insugen så länge man inte 'täpper till' den helt och hållet. Hur skulle vi annars bära oss åt för att kamouflera alla förfulande teknikaliteter? ; )
                          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                          ~25l vatten

                          Kommentar

                          • Asynja
                            • February 2010
                            • 622

                            #88
                            Ursprungligen postat av Pickles
                            *Skrattar* Vilken sprudlande tråd att läsa - man får verkligen känslan av att här går det undan!
                            Och grattis i efterskott till ditt lyckade köp! Jag är själv jättesugen på en kub och du har verkligen hittat ett praktexemplar.

                            Hade ni bestämt er för scalarer? Vilken sort? Altum?

                            Ytterligare en snabbväxande, tokhög växt är för övrigt vallisneria av olika slag, men det har du säkert redan koll på... och det går bra att ställa inredning framför insugen så länge man inte 'täpper till' den helt och hållet. Hur skulle vi annars bära oss åt för att kamouflera alla förfulande teknikaliteter? ; )
                            *ler* Ja, när Åsa är i farten ska allt fixas helst igår . Jag är ganska sprudlande hela jag när jag får hålla på med något som gör mig lycklig!

                            Jag har köpt växter nu och jag hoppas det blev bra. Tror att jag köpte 2 vallisneria faktiskt (är det det som är svärdsplanta? Jag är dålig på namn). Nej jag har faktiskt ingen koll alls, det är därför jag frågar så mycket. Jag har läst massor...om fiskar...men växterna är det värre med.

                            Jag har en lite akut fråga dock (jag har faktiskt för en gångsskull INTE kollat om det kanske står nånstans här på zoopet). Jag köpte en jättestor "stock" med grenar *hahaha* vad bra jag är på att förklara...Jag vet inte riktigt hur jag ska göra rent den innan jag stoppar den i karet. Läste nånstans att folk kokar sina rötter, ska denna också kokas? Jag letade fram den största kastrullen jag har och den får inte plats...Räcker det om jag skrubbar rent den i hett vatten med en diskborste (har en bara till akvarierna)? Ska lägga in ett kort på den så fort jag kan...
                            /Åsa

                            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                            Kommentar

                            • Asynja
                              • February 2010
                              • 622

                              #89
                              Just det...Scalare var det ja...Vi har inte bestämt riktigt än, jag vill få hela alltet perfekt & jag har inte forskat tillräckligt vilka fiskar som passar ihop...
                              /Åsa

                              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                              Kommentar

                              • Asynja
                                • February 2010
                                • 622

                                #90
                                Här är hela "stammen"
                                Bifogade filer
                                /Åsa

                                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                                Kommentar

                                Arbetssätt...