234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Ursprungligen postat av Nubi
    Fan vad soft! :
    japp. fick också Mail nu på morgonen att de nya rören ar på väg. nu är med andra ord ett lock högsta prio.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      nya lysrör inkopplade, så har just nu 4x24W på 200l ungefär
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        Nice!! vart det någon skillnad
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          Ursprungligen postat av Nubi
          Nice!! vart det någon skillnad
          lite faktiskt, men fiskarnas färger är mycket klarare åtminstone
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            Ursprungligen postat av Marnat
            nya lysrör inkopplade, så har just nu 4x24W på 200l ungefär
            Trodde du körde med rejält mycket mer kräm än så med tanke på att jag kör med 2x45W till 180l och tycker det är klent (när man sett vad andra har!).
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              Trodde du körde med rejält mycket mer kräm än så med tanke på att jag kör med 2x45W till 180l och tycker det är klent (när man sett vad andra har!).
              behövs inte så mkt mer, med tanke på att jag bara kör EC och inte CO2.
              med de parametrarna så är 0.5W/L ganska lagom enligt mig, när jag väl börjar med trycksatt CO2 så lär det istället bli MH med 1W/L, mer än det är bara ett sätt att bjuda in alger tbh.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                Ursprungligen postat av Marnat
                behövs inte så mkt mer, med tanke på att jag bara kör EC och inte CO2.
                med de parametrarna så är 0.5W/L ganska lagom enligt mig, när jag väl börjar med trycksatt CO2 så lär det istället bli MH med 1W/L, mer än det är bara ett sätt att bjuda in alger tbh.
                Jag kör med samma som dig i princip, lite över 0.5W/L samt dubbeldos med pmdd och EC men ändå har jag massor med tofsalger samt en del cyano på en av mina rötter vad har du för hemlighet marnat?!

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  Ursprungligen postat av Andrém
                  Jag kör med samma som dig i princip, lite över 0.5W/L samt dubbeldos med pmdd och EC men ändå har jag massor med tofsalger samt en del cyano på en av mina rötter vad har du för hemlighet marnat?!

                  Ingen hemlighet, skillnaden i våra kar är att jag endast kör enkeldos, slamsuger heller aldrig så att bajs etc kan agera näring åt växterna.

                  Tänk dock på att jag kört 2x24W T5 + 2x18W T8 fram till igår, nu har jag då bytt 2x18W T8 mot 2x24W T5 Aquarelle :P Lär bli en hel del alger framöver skulle jag tro. Jag kör också bara enkeldos med EC änsålänge, kommer dock troligen få öka på där lite samt slänga i lite extra micro+ mikronutrienter mitt i veckan.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    Uppdaterat första posten med vad som finns i just nu, har varit dålig med det

                    Liten update för mig själv:

                    Triffarna visade på lekbeteende imorse när jag tände karet, de har fortf bara en liten bit av främre högra hörnet där de lever bland crypton, dock vågar sig honan ut mer och mer.

                    Baenschi honan har storfnatt för tillfället och jagar bort allt inklusive baenschi hanen om de kommer för nära hennes yngel.

                    I matchen mellan mig och min megalechis thoracata står det just nu 11-0 till honom, jag får helt enkelt inte upp honom och det har gått så långt att jag funderar på att meta upp den jäveln :P Lutar dock åt att han får simma kvar då han inte gör en fluga förnär och apistosarna verkar ju leka oavsett.

                    Däremot ska resterande siameser upp snart, hoppas kunna skaffa tillökning på mina ottosar samt några tetror eller andra malar på söndag, sen känns karet ganska välfyllt.
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Keibo
                      • November 2008
                      • 468

                      Ursprungligen postat av Marnat
                      I matchen mellan mig och min megalechis thoracata står det just nu 11-0 till honom, jag får helt enkelt inte upp honom och det har gått så långt att jag funderar på att meta upp den jäveln :P Lutar dock åt att han får simma kvar då han inte gör en fluga förnär och apistosarna verkar ju leka oavsett.

                      Däremot ska resterande siameser upp snart, hoppas kunna skaffa tillökning på mina ottosar samt några tetror eller andra malar på söndag, sen känns karet ganska välfyllt.
                      Mina thoracator simmade självmant in i håven och trasslade fast sig efter att jag lagt ned håven med en bit mat i. Annars fungerar kanske en flaskfälla bra för såväl den som för siameserna.

                      Numera använder jag ett plastnät för att skärma av akvariet när jag ska fånga mina firrar.
                      Mvh. Peter

                      500L - Pelarakvarium

                      1500L - Under förändring

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Ursprungligen postat av Keibo
                        Mina thoracator simmade självmant in i håven och trasslade fast sig efter att jag lagt ned håven med en bit mat i. Annars fungerar kanske en flaskfälla bra för såväl den som för siameserna.

                        Numera använder jag ett plastnät för att skärma av akvariet när jag ska fånga mina firrar.
                        Jag har provat en mängd olika taktikter hehe

                        hade håven liggande på botten i nästan 3 dygn, konstant med en bit mat i, malen kom inte i närheten av den.

                        Prova att med stealth skills stå med håven i handen tills han simmade förbi, jag har provat malfällor av olika storlek och både genomskinliga och mörka, han simmar inte in i någon av dem. jag har funderat på att bygga ihop någon typ av plexifålla som jag kan lura in honom där det är lättare att med håven fånga upp honom, du gav mig en liten idé om hur det kan lösas. Får prova det i helgen dock då frugan och ungarna är borta så man kan stå med en öl i näven och leka fiskfångst.

                        Siameserna är lätta att få upp då de simmar in i en flaskfälla inom 5 minuter, jag har helt enkelt inte velat bli av med de två som går där förrän jag utökat mitt otto bestånd, detta för att undvika en algexplosion i deras frånvaro
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          Ursprungligen postat av Marnat
                          Ingen hemlighet, skillnaden i våra kar är att jag endast kör enkeldos, slamsuger heller aldrig så att bajs etc kan agera näring åt växterna.

                          Tänk dock på att jag kört 2x24W T5 + 2x18W T8 fram till igår, nu har jag då bytt 2x18W T8 mot 2x24W T5 Aquarelle :P Lär bli en hel del alger framöver skulle jag tro. Jag kör också bara enkeldos med EC änsålänge, kommer dock troligen få öka på där lite samt slänga i lite extra micro+ mikronutrienter mitt i veckan.
                          Ja, det är väl den större skillnaden. Jag hade ju under en längre tid 2x40W T8 rör och sen bombade en dag på med 4x54W T5 aquarelle, kanske bara av den enkla anledningen men det är ju så mycket alger och dom verkar inte försvinna heller.

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            Ursprungligen postat av Andrém
                            Ja, det är väl den större skillnaden. Jag hade ju under en längre tid 2x40W T8 rör och sen bombade en dag på med 4x54W T5 aquarelle, kanske bara av den enkla anledningen men det är ju så mycket alger och dom verkar inte försvinna heller.
                            så hade jag det också i nästan en månad. siameser och mekanisk rengöring vid vb gjorde dock susen. jag ar ganska saker på att algerna lär återkomma nu med nu ljusregim dock.
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              Ursprungligen postat av Marnat
                              så hade jag det också i nästan en månad. siameser och mekanisk rengöring vid vb gjorde dock susen. jag ar ganska saker på att algerna lär återkomma nu med nu ljusregim dock.
                              Mekanisk rengöring, dvs, att du tar bort grejerna med händerna eller dylikt?

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                Ursprungligen postat av Andrém
                                Mekanisk rengöring, dvs, att du tar bort grejerna med händerna eller dylikt?
                                precis, fick plocka nästan dagligen ett tag, men sen stabiliserade det sig lyckligtvis.

                                Behöver du lite fler växter så får du komma över, vet inte var jag ska göra av spikblad, heteranthera zosterifolia eller papegojblad :P börjar bli för mycket även av cryptocoryne petchi men jag gillar djungeln den skapat
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...