70*70*70 Kub SA-Första Projekt! (med skada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    jaha! då har man blivit ett kar rikare.

    tagit hem en "lekkub" till scalarerna.
    b75 h55 d40 typ. bild kommer.

    har inte satt igång det än dock. men det blir nog bra

    Kommentar

    • lenan
      • October 2010
      • 28

      Den som stod på jobbet?
      Man gör så gott man kan

      Kommentar

      • malavi
        • December 2007
        • 396

        Ursprungligen postat av lenan
        Den som stod på jobbet?
        Japp
        Mvh Daniel

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          Ursprungligen postat av lenan
          Den som stod på jobbet?
          japp

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            det nya karet till scalarerna är upp and running nu. pinkas in av en ensam bolivian. bilder o filmer kommer.

            eller ska man lägga upp en ny projtråd?

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              bilder bilder
              Hur många kar ska du ha innan du flyttar till större?!?!
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                blir lite bilder nu då.

                lekkuben har kommit längre. har sand o en lekkon i nu. men har inga bilder.
                la i scalarerna för några dagar sen. de är skitblyga!
                de hänger bara i ett hörn.
                kan nån svara på varför?


                sen växer det som faaaaan i kuben!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  Snyggt!!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av hannesc
                    blir lite bilder nu då.

                    lekkuben har kommit längre. har sand o en lekkon i nu. men har inga bilder.
                    la i scalarerna för några dagar sen. de är skitblyga!
                    de hänger bara i ett hörn.
                    kan nån svara på varför?


                    sen växer det som faaaaan i kuben!
                    Halloj!
                    Kuben ser spektakulärt snygg ut - finfint!

                    Hur många av scalarerna har du lagt över i lek-kuben, alla?
                    Att de står och trycker lite nu i början är inte så konstigt, all trygghet dom haft i och med växtlighet och gömställen i övrigt, samt andra fiskar, bidrar till att de håller sig framme - saknas detta så blir de lite stillastående. Det där släpper nog om ett tag.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      tackar mats! det ska kapas ner lite v'äxter för det är nästan för mycket nu :P

                      jag la bara över paret. funderar på om man skulle köpa typ ett par guppy eller nått som får ränna runt o visa scalarerna att deras nya hem är "safe". eller är det en dum ide?

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Hur bär du dig åt?
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av hannesc
                          tackar mats! det ska kapas ner lite v'äxter för det är nästan för mycket nu :P

                          jag la bara över paret. funderar på om man skulle köpa typ ett par guppy eller nått som får ränna runt o visa scalarerna att deras nya hem är "safe". eller är det en dum ide?

                          Ja, det där med störfisk kan faktiskt vara idé att fundera på. Om paret kommer från en miljö där det varit "lite action" innan, så verkar det som att de behöver någon form av liknande "action" i själva lek-karet också. Skall man köra ensamma par i typ lek-kub är det nog bäst att en mindre grupp får para ut sig och så plockar man bort övriga - då brukar det fungera lite smidigare.
                          Men, jag tror att ditt par kommer loss om ett tag ändå - så var det för det Scalareparet jag hade i min 50-kub också - de kom från ett kar med cirka 10 st. scalarer och när de lekte bland dessa var det full spruta hela tiden. När de blev ensamma i kuben, så lekte de förvisso, men riktade ofta aggressiv energi mot varandra istället för mot andra fiskar - men det blev ju fina lekar och yngel trots detta.

                          Att fiskar plötsligt blir stillastående och direkt strykrädda när de hamnar ensamna i ett kar är ju vanligt förekommande - och vi ser ju en massa trådar med frågor kring detta, som dina scalarer nu. Om du sätter ner några svärdbärare eller någon annan "strykfisk", så håll koll på vad som händer när scalarerna har lekt och fått frisimmande yngel - kanske får du plocka bort strykfisken i något läge, speciellt om föräldrarna har svårt att försvara ynglen - eller så får de gå kvar för att stärka scalarernas försvarsinstinkt.

                          Jag har själv ett helt nytt lekpar av Anomalochromis thomasi guinea - en lite ovanligare variant av thomasin - de är svintuffa, men lite småskygga i det kar där de går ensamma nu. De lekte igår (finns bild i min stugtråd) men jag skall faktiskt släppa ner ett gäng levandefödare i karet så att de får lite att jaga runt med.

                          Det skall bli kul att se dina sclarer i lek-kuben och hur de beter sig där!

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            lite bilder tagna när karet är släkt. o då kommer snäckorna fram.

                            o växer gör det med. kolla hygrophylian
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, det där med störfisk kan faktiskt vara idé att fundera på. Om paret kommer från en miljö där det varit "lite action" innan, så verkar det som att de behöver någon form av liknande "action" i själva lek-karet också. Skall man köra ensamma par i typ lek-kub är det nog bäst att en mindre grupp får para ut sig och så plockar man bort övriga - då brukar det fungera lite smidigare.
                              Men, jag tror att ditt par kommer loss om ett tag ändå - så var det för det Scalareparet jag hade i min 50-kub också - de kom från ett kar med cirka 10 st. scalarer och när de lekte bland dessa var det full spruta hela tiden. När de blev ensamma i kuben, så lekte de förvisso, men riktade ofta aggressiv energi mot varandra istället för mot andra fiskar - men det blev ju fina lekar och yngel trots detta.

                              Att fiskar plötsligt blir stillastående och direkt strykrädda när de hamnar ensamna i ett kar är ju vanligt förekommande - och vi ser ju en massa trådar med frågor kring detta, som dina scalarer nu. Om du sätter ner några svärdbärare eller någon annan "strykfisk", så håll koll på vad som händer när scalarerna har lekt och fått frisimmande yngel - kanske får du plocka bort strykfisken i något läge, speciellt om föräldrarna har svårt att försvara ynglen - eller så får de gå kvar för att stärka scalarernas försvarsinstinkt.

                              Jag har själv ett helt nytt lekpar av Anomalochromis thomasi guinea - en lite ovanligare variant av thomasin - de är svintuffa, men lite småskygga i det kar där de går ensamma nu. De lekte igår (finns bild i min stugtråd) men jag skall faktiskt släppa ner ett gäng levandefödare i karet så att de får lite att jaga runt med.

                              Det skall bli kul att se dina sclarer i lek-kuben och hur de beter sig där!
                              tack för ett givande inlägg mats.
                              hämtade hem 5 guppy idag, o det funkade faktiskt på en gång. scalarerna kom fram o var nyfikna. hoppas nu att de kommer bli mer "sociala" o lite leksugna
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                Häftig syn det där med sandsnäckorna! Så kan jag dock garantera att det inte är i mina kar.
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...