576L Diskus och SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #16
    Hehe jag vet Tvingde först ner en amazonas Btn 200 i ett 720 Det han dock inte ens komma vatten i karet innan jag la ut det på blocket och köpte in ett 1120 0 80 djupt istället. Nu är det OK.
    Inner filter är jag allergisk emot. Jag inte kan se ett argumet till varför man skall ha ett inner filter.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • SuperAquaMan
      • August 2009
      • 245

      #17
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Inner filter är jag allergisk emot. Jag inte kan se ett argumet till varför man skall ha ett inner filter.
      Innerfilter är bra när man skall hålla igång bakteriefloran snabbt i ett akvarium. Och det är billigare än att behöva köpa ett nytt ytterfilter bara för att ha till och köra in nya kar med. Men innerfilter tycker även jag inte skall användas mer än vid dessa tillfällen.

      Nå Kaj, är det en bågfenciklid du har som avatar?
      Senast redigerad av SuperAquaMan; 12 December 2009, 00:40.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #18
        Ursprungligen postat av SuperAquaMan
        Nå Kaj, är det en bågfenciklid du har som avatar?
        Det är en Apistogramma borelii.

        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          • August 2009
          • 245

          #19
          Ah! Snygg! Min skärmkabel är lite defekt så färgerna på skärmen stämmer inte till 100% Har därför svårt att se vissa färger som ljusblått och ljust rött.

          Lite uppdatering om karet. Jag körde som sagt med 3 st 150W värmare som fick värma upp karet till 29 grader. Sen efter det så tog jag ur 2 utav dom och stoppade i en 100W tillsammans med den 150W som var kvar. Det visade sig vara helt perfekt eftersom nu idag så ligger temperaturen på stabila 30 C Man kan väl då dra slutsatsen att 250 är utmärkt för att värma 600L vatten till diskus.

          Jag slängde även över en del växter och tetror. Tetrorna har nog aldrig mått så bra. Simmar som fasen runt omkring, det var aldrig sån fart på dom i det andra.

          Kommentar

          • Broddan
            • February 2007
            • 536

            #20
            När du kör med dessa värmare utan termostat får du se upp när det blir varmare/kallare i rummet. På sommaren kanske det kan bli ett problem?
            Hälsningar

            D

            Kommentar

            • SuperAquaMan
              • August 2009
              • 245

              #21
              Ursprungligen postat av Broddan
              När du kör med dessa värmare utan termostat får du se upp när det blir varmare/kallare i rummet. På sommaren kanske det kan bli ett problem?
              Ja självklart! Jag tänkte kolla om det går att få ner temperaturen för den är nästan på 31. Tänkte om man går ner 50W och har bara 2*100w så den kanske kommer ner på 29. Jag har 300w doppvärmare med termostat men jag vill inte råka ut för termostathäng och koka fisken.

              Kommentar

              • SuperAquaMan
                • August 2009
                • 245

                #22
                Nu har jag endast 1 st 100 Watts doppvärmare som håller karet på konstant 28,5 grader. Har satt i en doppvärmare med termostat som går igång vid 27,5 grader så om den lyser så vet jag att det är dags att sätta i en ny 100 wattare (har 36 st).

                Nu till karet, jag har tömt det efer mycket grubblande och silikonat på bakgrunden. Detta efter att hört mycket fördelar med att ha ett stort biologisk innerfilter och att bakgrunden faktiskt inte tog så mycket plats som en BTN bakgrund. Den är faktiskt bara 8 cm som djupast och 4 overall.
                Så ny sitter det 1,5 m2 filtermatta bakom med pump som suger in på ena sidan längs ner och går med slang till andra sidan längst upp och blåser ut. Detta för att öka cirkulationen.

                Jag väntar på att mina redmoorerötter någongång ska börja sjunka, om dom nu gör det? Någon som vet kan ju få informera om hur lång tid det tar.
                Efter dom gjort det kan jag börja möblera så som det skall vara.
                Nu är allt bara provisoriskt för att vattnet skall sätta sig och rötterna få suga i sig vatten.

                Lite uppföljande bilder:





                Kommentar

                • malawifisken
                  • August 2008
                  • 969

                  #23
                  ser ut att bli läckert. Dock ser jag inte red moor som flyter? det gör däremot mina tyvärr... vad är det för växter/mossa du har på red mooren?
                  Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #24
                    Kan nog bli ganska najs så småningom det där ju
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • JacobT
                      • January 2009
                      • 573

                      #25
                      kommer att bli snyggt
                      ><(((*>
                      *> MVH jacob
                      ><(((*>

                      Kommentar

                      • SuperAquaMan
                        • August 2009
                        • 245

                        #26
                        Ursprungligen postat av malawifisken
                        ser ut att bli läckert. Dock ser jag inte red moor som flyter? det gör däremot mina tyvärr... vad är det för växter/mossa du har på red mooren?
                        Det syns inte så bra på bilderna men det ligger sten på varje rot som håller ner dom. Sen är det javamossa på rötterna.

                        Kommentar

                        • malawifisken
                          • August 2008
                          • 969

                          #27
                          Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                          Det syns inte så bra på bilderna men det ligger sten på varje rot som håller ner dom. Sen är det javamossa på rötterna.

                          Jaså är det bara vanlig javamossa. Bundit fast med fisklina eller?
                          Ser snyggt ut iallafall
                          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                          Kommentar

                          • zenon
                            • December 2009
                            • 173

                            #28
                            Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                            Nu har jag endast 1 st 100 Watts doppvärmare som håller karet på konstant 28,5 grader. Har satt i en doppvärmare med termostat som går igång vid 27,5 grader så om den lyser så vet jag att det är dags att sätta i en ny 100 wattare (har 36 st).
                            Varför inte göra tvärtom och sätta termostaten på 29,0 grader? Hur många watt är den på, den med termostat? Om den är lämpligt effektsvag/stark så kommer du ju inte att kunna koka dina fiskar ändå...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...