576L Diskus och SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    576L Diskus och SA

    I går 7/12/2009 inhandlades ett 576 liters helglasakvarium med tillhörande bänk i mörkt träslag och ljusramp och lock i samma färg. Måtten är 160*60*60. Jag fick även med en back-to-nature Amazonas liknande bakgrund med nytt filtermaterial bakom och pump till, VÄLDIGT mycket vackra stenar, en plastkasse fylld med mat, en kasse fylld med nya vattentester och mediciner håvar och diverse tillbehör.

    Det är meningen att det skall ersätta det 240L juwel rio kar som mina fiskar går i nu. Och med diskusar som matas mycket och ofta så växer det och dom tar ju en del plats.

    Priset för allt undrar ni säkert då? Ungefär vad en vuxen kostar. Ett riktigt kap med andra ord.

    Det skall inte riktigt bli biotop (änsålänge) utan kommer husera en del av mina fiskar så som 7st Diskus, 6st fjärilsciklider, 3st pansarmalar, 5st sorters tetror ca 60 st, 2st ancistrus och 2st vilsna men vackra kampfiskar som ynglar hela tiden. Jag hade blivit hemskt glad om jag fick yngel på fjärilarna eftersom dom fjärilar jag fått tag i nu är något kopiöst biffiga och vackra jämfört med dom jag haft innan. Diskus är ju huvudämnet också men extra roligt om fjärilarna skulle vilja sig till.

    Den armatur som är till karet finns det endast plats för 2*120 cm rör. Jag kommer nog flytta över min armatur från juwel karet eftersom den ser ut på samma sätt och 4 nästan nya rör borde räcka till alla växter som kommer i.

    Bild på eländet: http://img5.imageshack.us/img5/6792/20091204d.jpg
    Och på karet fiskarna skall flytta ifrån: http://img51.imageshack.us/img51/6981/20091201q.jpg

    karet är vattenfyllt på bilden (tog 4 min med brandslang i garaget ) eftersom det hade blivit kantstött på utsidan och jag ville försäkra mig om att det inte blivit sättningar i glaset. Det hade inte vart fyllt på 2 år efter det blev kantstött nämligen. Jag kommer förstärka den kanten med 12mm glasbiter i det hörn det där skadan är för att vara försäkrad. Kosmetiskt gör det inget eftersom bakgrunden kommer sitta över.
    Senast redigerad av SuperAquaMan; 08 December 2009, 03:35.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Det kommer att bli snyggt helt klart ju, lite mer rötter än på bilden och massa växter och med dom granna diskusarna så blir det en höjdare att glo på sen ju
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Blir ett kul projekt att fylla!

      Alltid lika skönt att göra en bra affär!
      Checking out...

      Kommentar

      • stigson
        • February 2009
        • 522

        #4
        Snyggt! Ska följas

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #5
          Ursprungligen postat av drd
          Det kommer att bli snyggt helt klart ju, lite mer rötter än på bilden och massa växter och med dom granna diskusarna så blir det en höjdare att glo på sen ju
          Jag instämmer. Diskus i en snygg växtbalja är kanon.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • SuperAquaMan
            • August 2009
            • 245

            #6
            Nu har man fått upp åbäket i lägenheten. Jag är glad nu att jag inte köpte det 840L helglasakvariet som var tänkt från början. Det hade aldrig i h*vete gått att få upp till andra våningen i en spiraltrappa.

            Jag förstärkte hörnet från insidan där det var kanstött utifrån med 2 st 25*15 cm stora glasbitar som var 10 mm tjocka. Jag funderar på att skippa "LACK-of-nature" bakgrunder eftersom det brukar bli snyggare med mer djup och växter en en plastbit. Men lagningen jag gjort kommer ju synas lite mer. Men det går nog att sätta en stor svärdplanta och ett innerfilter över allt istället.


            Det är fyllt med vatten nu och går med ett fluval 4+ som får ticka i en vecka eller 2. Kommer slänga i en del växter under dagen och ösa över en del vatten från det andra karet för att få igång bakterierna. Jag skippar nitrivec fastän jag har hur många flaskor som helst vid det här laget.

            Kommentar

            • Jenny_E
              • July 2004
              • 661

              #7
              Snyggt kar
              Har en kompis bredvid mig som påpekar att kattmöbeln står väldigt pedagogiskt

              Kommentar

              • JacobT
                • January 2009
                • 573

                #8
                katten kommer nog simma i akvariet snart
                kommer att bli snyggt
                ><(((*>
                *> MVH jacob
                ><(((*>

                Kommentar

                • SuperAquaMan
                  • August 2009
                  • 245

                  #9
                  Är det möjligtvis någon som var man hittars 120cm rör till akvarier? tjockare varianten (T5?) Det står still i skallen nu. Rören till Juwelkaret var ju speciella 104 cm rör
                  Hittar inga på zooplus hemsida.
                  Senast redigerad av SuperAquaMan; 11 December 2009, 16:55.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                    Jag funderar på att skippa "LACK-of-nature" bakgrunder eftersom det brukar bli snyggare med mer djup och växter en en plastbit.
                    Ett bra val
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                      Är det möjligtvis någon som var man hittars 120cm rör till akvarier? tjockare varianten (T5?) Det står still i skallen nu. Rören till Juwelkaret var ju speciella 104 cm rör
                      Hittar inga på zooplus hemsida.
                      Om det är de tjockare rören så är det T8 du menar, de "gamla rören".
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Vad hände med bakgrunden då ? Den åkte inte i karet ?

                        Jäkla snyggt möbelkar ju annars
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • SuperAquaMan
                          • August 2009
                          • 245

                          #13
                          Bakgrunden står i garderoben just nu. Jag blev lite fundersam förut och provtestade den i karet. Den tog nästan ingen plats alls jämfört med Back-to-nature´s bakgrunder. Detta är något annan fabrikat. Iaf så hade jag redan fyllt på karet och har ingen lust att sätta i den. Jag tror fortfarande det blir snyggare än utan.

                          Om någon är intresserad av bakgrunden så säg till.

                          Just nu har jag stoppat i 3 st 150W doppvärmare av märket Rena. Dom är utan termostat och väldigt tunna. Dom är helt utmärkta att ha i växtkar och liknande därför att dom knappt syns. Har en hel flyttlåda med sådana doppvärmare som jag kom över. Hälften är 100w och resten 150. När karet är uppe i 29C så ska jag stoppa i endast 2st 100W och kolla om den håller temperaturen med dom. Får labborera lite...
                          Senast redigerad av SuperAquaMan; 11 December 2009, 22:59.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #14
                            Renas nya värmare är iallfall super. Sedan gillar jag Btn men vill man ha det så får man köpa kar därefter. Men plastigt har svårt o se det, och har ännu svårare o se vad som skulle kunna vara bättre om man nu skall ha bakgrund. Vilken sand har du o vilken filterkapacitet?
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • SuperAquaMan
                              • August 2009
                              • 245

                              #15
                              Renas nya värmare är iallfall super. Sedan gillar jag Btn men vill man ha det så får man köpa kar därefter. Men plastigt har svårt o se det, och har ännu svårare o se vad som skulle kunna vara bättre om man nu skall ha bakgrund. Vilken sand har du o vilken filterkapacitet?
                              Jag kan förstå att man gillar djupet som man får i BTN bakgrunder men hela vitsen med den försvinner när man vill ha mycket växter och rötter och kanske ett stenröse för cikliderna. Då tar jag hellre den volym den tar upp till att låta fiskarna simma där. Vill man däremot kanske ha en Amazonasbakgrund till ett helt rent kar med någon enstaka svärdplanta till ett diskuskar så är det en annan femma.

                              Filterkapaciteten består nu av det fluval 4+ som snurrar i. Sen kommer det Eheim pro 3 #2075 som är ikopplat till 240 karet flyttas över tillsammans med fisken. Sen kommer det förmodligen inhandlas ett till likadant Eheim så jag har 2 st. Försäkring när man byter filtermaterial i den ena eller om den andra skulle gå sönder.

                              Kaj är det en bågfencilkid du har som avatar?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...