240 liter bubbelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #76
    Ja! Få höra nu!
    Har roten givit med sig med de borrade hålen? Har det blivit några små kakaduor?
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #77
      hur går det??
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Mrs Peel
        • October 2009
        • 115

        #78
        Bättre sent än aldrig

        Ja, det var jättelänge sedan jag skrev här. Det går bara bra faktiskt! Har ett par Corydoras trilineatus i gänget som leker ibland och lagt lite romkulor här och var, men jag tror inte några kläckts de blir nog mat åt de andra firrarna eller möglar bort. Mitt borneo suckerspar brukar också leka med varandra, men inte mer än så

        Mitt kakaduapar har vikt hädan så mina äppelsnäckor är lyckliga och låter sina antenner spela för fullt! Dock frodas mina posthornssnäckor sedan kakaduornas bortgång och jag får plocka en miljard i veckan, men jag matar ganska friskt så jag får skylla mig själv

        Jag har lyckats få snäcklingar på lila och blå äppelsnäckor med mörk fot. De jag har behållit i stora karet växer otroligt snabbt, medan de som förpassats till miniakvariet (ett karantänkar typ med pump) växer mindre pga mindre mat (vill inte övergöda i ett sådant litet kar). Har ca 70 snäckor kvar, sålt av ca hälften, en lokal akvarieaffär kan tänka sig ta emot resten när de blivit lite större

        Jag har införskaffat mig ett gäng trådfensregnbågar som sällskapar med mina kilfläckar och de simmar nästan alltid tillsammans som ett stort gäng.
        Dock tror jag fortfarande att jag bara har en hona bland 15 kilfläckar och ingen hona bland 12 trådisar så jag tycker lite synd om dem, haha

        Växterna växer så det knakar, jag får ofta höra att det ser ut som ett visningsakvarie, vilket är lite roligt. Jag ska lägga upp en bild här så kan ni få se hur det ser ut idag. Det är väldigt GRÖNT...

        Ska uttöka karet med körsbärsräkor i helgen, maken fyller år och ska få massa rödisar i present (dessutom kommer de sno mat från snäckorna så det är bara bra, hihi). Vi har 13 amanosar i karet, men de förökar ju sig inte så de kan gott få lite sällskap. Köpte körsbärsräkor när kakaduorna levde. De blev mat! Men amanoräkorna lämnade de helt i fred... Nåja, nu finns inga elakingar kvar i karet så jag tror att körsbären kommer frodas!

        Roligt att ni frågar efter lite uppdateringar, skäms lite att jag lade av att uppdatera, men jag får skylla på att jag är inne på min sista termin på skolan! Och så har vi skaffat katt som får 2 timmars bus varje dag vilket tar lite av akvarietiden katten tycker förövrigt att fiskmat luktar mycket godare än kattmat och vill gärna doppa huvudet i burken om han får chansen! Sedan highfivar han åt fiskarna emellanåt men för det mesta struntar han i dem. Fast när jag gör veckovattenbytet så är han gärna framme och nosar på det tömda akvarievattnet i hinken...

        Lägger upp lite bilder i helgen! (Är tanken iaf )
        240 l blubb blubb

        Kommentar

        • Mrs Peel
          • October 2009
          • 115

          #79
          Ja, roten ja... trots en triljad hål och veckor i badkaret så sjönk den aldrig...den förpassades ner i källaren! Och jag kör fortfarande bakgrundslöst! Mina växter döljer det mesta av bakgrunden ändå
          240 l blubb blubb

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #80
            Ursprungligen postat av Mrs Peel
            Ja, det var jättelänge sedan jag skrev här.
            MASSA TEXT
            Lägger upp lite bilder i helgen! (Är tanken iaf )
            GRYMT att höra!! DU MÅSTE lägga upp bilder!

            Man hinner inte mkt med sista teremin ,katt och sambo det är sant...
            Men din tråd var ju så skön!! du måste fortsätta här Och läsa alla positiva kommentarer, då kommer du att klara tentan
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Mrs Peel
              • October 2009
              • 115

              #81
              hehe, tack

              fem veckor kvar och fyra hemtentor och två prov... wish me luck!
              240 l blubb blubb

              Kommentar

              • Mrs Peel
                • October 2009
                • 115

                #82
                Här kommer lite färska bilder på akvariet och ett par av de senaste invånarna! Det följde med två små vildguppyslyngel bland räkorna vi köpte i söndags som expediten inte kunde fiska ur. De får väl växa upp så får jag se vad det blir av dem - hona/hane/färg - den som överlever får se

                Snäckorna föddes i februari och de största är nu 1+ cm stora snäckbäbisar som jag fött upp själv. Mamma var blå med mörk fot och pappa mörklila med ljusfot. Avkomlingarna blev nåt sånär mittemmellan? Foten är mörk men ser nästan lila ut i vissa ljus med röda prickar De lila blev mer mörklila än pappan också, med antydan till blått mellan de lila ränderna på vissa. Sedan fick jag två bastarder som ser typ blåorange ut med mörk fot, där får jag se vad de blir när de blir stora! Har bara en hane i akvariet och det är den lila, skumt...

                Nu har jag bara sisådär 15 lila och 25 blå kvar då... hade 180 först från en och samma kokong, fattar inte hur det blev så många när jag läste att det skulle bli 50st... någon extra kokong måste gömt sig någonstans och kläckts i hemlighet! Några ska jag behålla själv i alla fall. Resterande förpassas till djuraffären!
                Bifogade filer
                240 l blubb blubb

                Kommentar

                • hult87
                  • February 2010
                  • 1287

                  #83
                  vilket snyggt kar! snygga snäckor, har några liknande här hemma

                  Kommentar

                  • malawifisken
                    • August 2008
                    • 969

                    #84
                    Ursprungligen postat av Mrs Peel
                    hehe, tack

                    fem veckor kvar och fyra hemtentor och två prov... wish me luck!

                    Good luck Mrs Peel=)
                    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                    Kommentar

                    • Mrs Peel
                      • October 2009
                      • 115

                      #85
                      Ursprungligen postat av malawifisken
                      Good luck Mrs Peel=)
                      Hehe, tack. Det värsta är att det var fem hemtentor och jag glömde nämna examensarbetet... wellwell, nu är det bara fyra hemtentor, ett prov och examensarbetet kvar...
                      240 l blubb blubb

                      Kommentar

                      • Mrs Peel
                        • October 2009
                        • 115

                        #86
                        Ursprungligen postat av hult87
                        vilket snyggt kar! snygga snäckor, har några liknande här hemma
                        Jaa hoppas de mår fint! Må de växa och frodas
                        240 l blubb blubb

                        Kommentar

                        • Dexter
                          • December 2009
                          • 984

                          #87
                          Supertrevlig tråd och jättefint kar! Den ska följas i fortsättningen. Tycker karet är fint både med och utan bakgrund, fast finast utan.
                          /Dexter

                          75 liter mix, 220 liter mix

                          Kommentar

                          • källebacken
                            • February 2006
                            • 574

                            #88
                            Jättefint.. gillar placeringen av karet...har nåt liknande fast vid matsalsbordet i vardagsrummet...tyvärr sitter man ju inte där så ofta som i köket...
                            Annica

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #89
                              Vad fint karet har utvecklat sig!
                              Lycka till med alla tentor
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • hult87
                                • February 2010
                                • 1287

                                #90
                                Ursprungligen postat av Mrs Peel
                                Jaa hoppas de mår fint! Må de växa och frodas

                                ja dom ser ut att trivas lycka till med tentorna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...