240 liter bubbelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrs Peel
    • October 2009
    • 115

    240 liter bubbelkar

    Så har jag äntligen fått igång mitt eget akvarium! Det har varit långa månaders väntan sedan jag fick OK från min man att skaffa akvarium. Jag förberedde mig genom att läsa massor om uppstart, inredning, fiskar, växter, sjukdomar, alger etc tills mitt huvud höll på att sprängas av information, men det var roligt! Fick hem det i onsdags på löningsdagen men har inte haft tid att lägga upp något förrän nu.

    Men jag tänkte ta det från början!

    Första roten köpte jag redan 9 november, samt en bygghink på 20 liter för att kunna lägga den i blöt utan att behöva rengöra hela badkaret och ockupera det i flera veckor. Senare samma dag köpte jag en stor rot till som såg ut som en fin jättelik klippa, samt en lavasten som såg lite ut som en alien och ytterligare än bygghink. Utöver detta köpte jag även två påsar röda stenar och två kokosnötter som skulle bli hemmagjorda grottor åt mina framtida fiskar. Här skulle förberedas!

    Maken fick jag till att såga itu kokosnötterna, sedan blev det storkok på kokosnötter och stenar och sedan sågade jag ut ingången. Jag kan meddela att kokosnötter är STENHÅRDA...pust.
    Bifogade filer
    240 l blubb blubb
  • Mrs Peel
    • October 2009
    • 115

    #2
    När jag väl påbörjat ett projekt har jag fått blodad tand och kan hålla på i evigheter med något. Från att jag köpt de första rötterna bytte jag vatten flera gånger om dagen i hinkarna, borstningen av rötterna var väl lite si så där, men jisses vad brunt vattnet var vid varje byte...

    Jag fick även för mig att jag behövde mer sten, så jag passade på att plocka lite när vi var i bohuslän några dagar senare. Fast de plockades vid havskanten och var belagda med massa gröna alger. Jag kokade i omgångar, skrubbade med svamp och hade mig (och nu får de inte ens plats i mitt akvarium - ha!) och till sist fick jag bort algerna. Jag köpte även mindre prydnadssten på Coop som även de fick kokas för de var putsade med nån olja enligt burken.

    19 november köpte jag ytterligare rötter och jag fick tvinga i dem i hinkarna och pussla för att det mesta skulle täckas av vatten. Men såklart fick inte de spretande grenarna plats, men jag hoppades att de skulle sjunka sedan i akvariet ändå då själva rotbasen åtmintone var under vatten. Följande dag köpte jag ytterligare ett par rötter och lyckades med nöd och näppe pytsa i även dem i hinkarna. Det började bli väldigt tungt att göra vattenbyten och bygghinkarna var vi tvunga att lyfta ur badkaret varje gång vi skulle duscha, men jag hade drömmen om mitt akvarium i ögonen. Nu var det bara en vecka kvar!

    Dagarna innan jag skulle köpa akvariet fick jag lite ågren över alla rötter jag köpt - jag hade läst om hur lätt det var att inredningen liksom försvann i akvariet - att det fick plats mer än vad man tror - och det var därför som jag saftat på med de extra rotinköpen. Men i sista stund så tänkte jag - fan, tänk om de tar så mycket plats i akvariet att jag inte kommer ha plats med växter eller fiskar... men jag tänkte att det var säkert bara jag som var lite nojjig
    Bifogade filer
    240 l blubb blubb

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      ahh det är coolt med rötter!! älskar dom, men det händer faktiskt att det blir fullt.
      har ett gäng rötter som jag ska lägga i blöt nån dag.

      Men det här projektet ser skojj ut mycket bilder är alltid kul
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Jim_J
        • October 2009
        • 254

        #4
        kommer säkert bli hur bra som helst med en massa rötter! Lägg dem lite huller om buller så det inte ser så konstlat ut så blir det skitsnyggt!
        160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
        350L Diskus
        160L Vattenskalle (lejonhuvud)

        Kommentar

        • Mrs Peel
          • October 2009
          • 115

          #5
          Så var det då ändligen dan före dopparedagen! I några dagar innan den 25e hade jag farit i ovisshet om jag skulle få akvariet på torsdagen eller fredagen, men det gick att ordna redan på onsdagen! Yay! Vår bil tar nämligen inte 120 cm akvarium inkl. möbel, så vi fick en kompis att ställa upp med sin volvo

          Medan gubben var och hjälpte kompisen lyfta ur hundbur och grejer gick jag in i zoobutiken för femtielfte gången - jag hade varit där och spanat i flera veckor innan och drömt om fiskar jag ska skaffa - och nu var det dags att köpa akvarium, grus och växter!

          Jag hade bestämt mig för en svart Juwel 240 liters med måtten 121x41x55. Växter som är lätta att ha i ett nybörjarakvarium hade jag spanat in. Ägaren hjälpte mig med alla inköp, tror jag köpte växter för över 500 kr... så skulle jag ha termometer, håv, nitrivec, ph och nitrattest etc och han lyckades pracka på mig lite grejer jag inte hade tänkt köpa heller som easy carbo och profit växtnäring...fast iof sa jag att jag inte ville mecka med pmdd och co2, så det var väl det bästa alternativet han kunde erbjuda... Jag lyckades tacka nej till ektozonsaltet iaf, tyckte det kändes lite onödigt, hoppas jag inte kommer ångra mig...

          Väl hemma var det kväll och jag började skölja gruset och montera ihop akvariemöblen - vilket meck. Första ögonkastet på ritningen - nej, nej, nej...men det var inte så farligt trots allt jag hoppades att jag skulle få ihop allt innan kvällen - ville se mitt akvarie i full mundering med grus och växter!

          Tiden gick, och jag hade missat köpa en tredje koppling till kranen så jag kunde fästa slangen där för vattenpåfyllning. Fick lösa det tillfälligt med bruntejp, ehe... Till sist var gruset i karet och vi fyllde upp karet halvvägs. Det var dags att slänga i rötterna, och ja - de tog ganska mycket plats Men på ett bra sätt Det värsta var att två av rötterna vägrade att sjunka!!! Den ena var den stora klipproten och den andra en av de större snirkliga mangroove-rötterna - men jag hade inte riktigt tid att störa mig på det för klockan var nästan midnatt och jag hade fortfarande inte fått i växterna... och de skulle sköljas innan de skulle i karet och allt stenull skulle bort från rötterna och... min gubbe sa att han skulle gå och lägga sig hehe, men jag stannade uppe och gjorde allt det där och nästan planterade in alla växter på måfå men jag ville så gärna att det skulle bli klart innan jag gick och la mig...kl ett en onsdagskväll - our neibours must looove us...skulle upp halv sju nästa dag, men det var det värt!

          Pumpen och lysröret fick jag spara till nästa dag... förresten, alla mina bilder jag lägger upp är fotade med min mobilkamera så jag ber om ursäkt för den blandade kvaliteten på korten...så fort det är aningens för dåligt ljus blir korten jättegrusiga.
          Bifogade filer
          240 l blubb blubb

          Kommentar

          • Mrs Peel
            • October 2009
            • 115

            #6
            jo, är jätteskoj ju! Jag berättar ju lite i efterhand nu då jag skaffade akvariet häromdagen - det kommer mer, det kommer mer... fast inte mycket mer idag, för jag måste sova - men tänkte visa upp akvariet med igångsatt pump och lysrör iaf
            240 l blubb blubb

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Äsch! Blir det för mycket inredning har man ju något i bakfickan att byta och fippla med. ^^
              För att inte nämna hur glad du kommer att bli att det redan finns hemma när du köper ditt andra kar!

              Jättetrevlig tråd.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Mrs Peel
                • October 2009
                • 115

                #8
                Så iaf, på torsdagen så kom jag hem rätt sent på kvällen igen och skulle fortsätta där jag hade slutat - det fasade filtret väntade på mig, gah!

                Det var lite pilligt att reda ut hur fasen jag skulle sätta ihop det, för en bild visade en sak och en annan bild nåt annat. Men till sist lyckades jag och gubben slå våra kloka huvudet ihop (ajajaj) och filtert var ihopmonterat!

                Det tog dock en stund att få igång pumpen av nån anledning, men efter en liten omskakning fick det fart! Det var mycket tystare än jag hade förväntat mig, vilket var positivt Maken hade hotat att slänga ut akvariet ifall han skulle höra ljudet in i sovrummet (prinsen på ärten - fast ljudmässigt...) fast det ska mycket till för akvariet är i köket i andra änden av lgh

                Sedan var det dags för ljusrampen uppå det och i med resten av vattnet som gick som en dans att fylla i med den tillköpta kopplingsbiten till kranen. Ja, jag fick ju tömma lite vatten när jag skulle pilla med filtret - för det skulle visst vara tomt i karet när man stoppade i kuddarna *host*, men jag tömde en tredje del innan iaf, och det gick ju bra ändå.

                Iaf, med ljuset på så kunde jag möblera rötterna lite bättre och plantera om växterna därefter. Det var ju de där två vägrasjunkarötterna som nu kom tillbaka och spökade för mig. Jag kunde ju inte riktigt möblera som jag ville då roten inte ville ligga STILL liksom. Den stora klipproten placerade jag under mittstaget i akvariet så att den åtminstone skulle tryckas ner lite djupare i vattnet istället för att ligga och guppa fritt, och med hjälp av denna konstruktion kunde jag hålla ner den andra roten under ytan!

                Här kommer lite bilder hur det blev då (förresten - klipproten kallar jag numera för DOMEDAGSROTEN - ni kanske förstår varför? ):
                Bifogade filer
                240 l blubb blubb

                Kommentar

                • Mrs Peel
                  • October 2009
                  • 115

                  #9
                  tack tack, det ser ju lite tokigt ut så där i början men jag lyckades faktiskt fixa till det lite bättre sen (kommer bilder!) men det var mest för att få ner en av rötterna som jag typ hakade fast olika rötter i varandra och samtidigt fick plantera om växterna igen på köpet.. men men blev rätt ok ändå

                  Först kommer en dagsbild (ganska ljus) på karet som det såg ut på fredagen - innan jag stoppade i första fisken!

                  Domedagsroten häckar i skyn över de stackars första invånarna...
                  Hm. Ursäkta röran på bordet...
                  Bifogade filer
                  240 l blubb blubb

                  Kommentar

                  • Mrs Peel
                    • October 2009
                    • 115

                    #10
                    Så var det dags för de första fiskarna...vi skulle ha gäster på kvällen och jag skulle handla massa mat och dricka och...fiskar!! Kvällen innan pytsade jag i tillforderlig mängd Nitrivec (även växtnäring) och på lördagen skulle jag hämta lite filtergojs hos min kompis - det vattnet blev BRUUUNT - bild kan du se längst ner. Vågade knappt hälla det i min pump men det åkte ner, tjoho...

                    Blev tio kilfläcksrasboror (trodde jag då, men det fanns en katt bland hermelinerna! Återkommer till det...) och ett par Herr och Fru Kakaduaciklid! De koppades in samtidig som våra middagsgäster kom, vi satt och stirrade in i karet allihopa fast efter en stund var det nog bara jag som var intresserad fortfarande

                    Kakaduacikliderna är verkligen kung och drottning i karet, simmar runt i lugnt tempo och är ÖVERALLT. De är jättecoola och kommer fram och kikar på mig i omgångar. Bryr sig knappt om de störiga kilfläcksrasbororna som älskar att leka med utblåset - titta jag flyyyyyyger.... lite bilder (kilfläckarna är svåra att få på stillbild):

                    (och hej och gonatt från mig så länge - och ja - jag sitter TIMMAR och glor in i karet) Nu är ni uppdaterade fram till i fredags åtminstone! To be continued...
                    Bifogade filer
                    240 l blubb blubb

                    Kommentar

                    • PlatyYngel
                      • January 2006
                      • 1105

                      #11
                      Kul att läsa tråden!! Och jag gillar verkligen kakaduerna!! Borde prova ett par själv nån gång...
                      / Marcus

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Trevlig tråd som sagt, och jag gillar när det är lite kaosinrett och inte uppstyltat som det annars lätt blir.
                        Ett litet tips så här i början, skaffa en bakgrund så du slipper se genom karet, jag lovar att det blir så mycket snyggare på det viset.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ubjs
                          • April 2007
                          • 192

                          #13
                          Hej

                          Två grejer oroar mig lite, roten som du klämt in under mittstaget. Jag är lite nervös över sånt, spänningar och glas är ingen bra kombination. Tycker du ska lyfta ut den och lägga den i en balja av något slag, du bör få ned den helt under vatten och lägga en tung sten på den, annars kan det ta evigheter innan den sjunker.
                          Det är också trist att ha den flytande efter som det helt enkelt ser bedrövligt ut.

                          Den andra grejen är att jag tycker det ser ut som om du har helt fel balans på växtsidan. Köp en massa stängelväxter och kläm ned. Du måste ha mycket snabbväxande växter i början, en stor del av dessa kan du ta bort när du fått igång det hela, dom brukar inte kosta så mycket och ska växa så att det knakar.
                          Grejen är att det är dom som ska växa istället för algerna. Risken med dom växter du har nu är att du gödslar och det finns inga växter som vill ha gödningen och då kommer algerna som ett brev på posten.
                          Reservation för att jag missbedömt växtarterna, men jag tycker det ser ut som att det inte finns några riktigt snabbväxande.

                          Mvh UB

                          Kommentar

                          • Mrs Peel
                            • October 2009
                            • 115

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Trevlig tråd som sagt, och jag gillar när det är lite kaosinrett och inte uppstyltat som det annars lätt blir.
                            Ett litet tips så här i början, skaffa en bakgrund så du slipper se genom karet, jag lovar att det blir så mycket snyggare på det viset.
                            tack hehe, jag tänkte köra BAKGRUNDSLÖST! Får se hur det blir jag har inte hittat nån bakgrund jag gillar än, men jag gillar det utan bakgrund också, för det blir ett djup i karet jag gillar - det står ca 10 cm från väggen. Så än så länge gillar jag det
                            240 l blubb blubb

                            Kommentar

                            • Mrs Peel
                              • October 2009
                              • 115

                              #15
                              Ursprungligen postat av ubjs
                              Två grejer oroar mig lite, roten som du klämt in under mittstaget. Jag är lite nervös över sånt, spänningar och glas är ingen bra kombination. Tycker du ska lyfta ut den och lägga den i en balja av något slag, du bör få ned den helt under vatten och lägga en tung sten på den, annars kan det ta evigheter innan den sjunker.
                              Det är också trist att ha den flytande efter som det helt enkelt ser bedrövligt ut.

                              Mvh UB
                              Jag som gillar the root of Doom... Blev rädd för det där du sa om mittstaget så jag flyttde roten bums, fast nu guppar den fritt vid pumpen. Var tvungen att flytta en växt också som hamnade på skuggsidan. Problemet med roten är att den är så stor, den får inte plats i de 20 liters hinkar jag köpt. Den låg i en sådan i veckor med 1/3 uppstickandes ur vattenytan, det är väl därför den inte sjunker nu.

                              Så den får vara kvar i karet, fast den var bra mycket snyggare när den var centrerad (bild från i söndags):
                              Bifogade filer
                              240 l blubb blubb

                              Kommentar

                              Arbetssätt...