Om ni vill ha flera stim

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Om ni vill ha flera stim

    Om ni är ute efter stimfiskar som funkar ihop och håller sig till sin art så kan jag rekommendera den kombin som jag har.

    Rödmunnar, kardinaler och microdevario kubotai.

    En förutsättning är dock ett hyfsat stort kar. Själv har jag en 720.

    Nu har jag haft akvarium i 1,5 år, så jag är en nybörjare men vill ändå delge mina erfarenheter.

    Rödmunstetrorna och kardinalerna kom in ganska snart efter starten. Med kardinalerna har jag under resans gång haft diverse bekymmer med sjukdomar. De nuvarande verkar dock ok.

    Rödmunnarna har i det stora hela varit problemfria under resans gång.

    Microdevario kubotai har jag haft sedan mars månad. I början magrade några av och dog. Men de som är kvar verkar vara tåliga gynnare.

    I dagsläget har jag ca 40 rödmunnar och dito kubotaier samt ett 20 tal kardinaltetror.

    Fortfarande har det inte blivit någon fisksoppa utan arterna håller för det mesta ihop med sina egna. Visst, emellanåt ger de sig ut på egna utflykter men de funkar i det stora hela bra ihop och håller till i sin del av karet/vattenlagret och kubotaierna tjafsar inte med rödisarna och kardinalerna.

    Bilder, javisst, även om kvalitén inte är proffsig.

    kubotaierna:

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5330.JPG
Visningar: 1
Storlek: 185,5 KB
ID: 2180039

    kardinalerna:
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5331.JPG
Visningar: 1
Storlek: 184,6 KB
ID: 2180040

    rödmunnarna:
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5335.JPG
Visningar: 1
Storlek: 166,2 KB
ID: 2180041

    kubotaier

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5342.JPG
Visningar: 1
Storlek: 179,4 KB
ID: 2180042