Om ni vill ha flera stim

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Om ni vill ha flera stim

    Om ni är ute efter stimfiskar som funkar ihop och håller sig till sin art så kan jag rekommendera den kombin som jag har.

    Rödmunnar, kardinaler och microdevario kubotai.

    En förutsättning är dock ett hyfsat stort kar. Själv har jag en 720.

    Nu har jag haft akvarium i 1,5 år, så jag är en nybörjare men vill ändå delge mina erfarenheter.

    Rödmunstetrorna och kardinalerna kom in ganska snart efter starten. Med kardinalerna har jag under resans gång haft diverse bekymmer med sjukdomar. De nuvarande verkar dock ok.

    Rödmunnarna har i det stora hela varit problemfria under resans gång.

    Microdevario kubotai har jag haft sedan mars månad. I början magrade några av och dog. Men de som är kvar verkar vara tåliga gynnare.

    I dagsläget har jag ca 40 rödmunnar och dito kubotaier samt ett 20 tal kardinaltetror.

    Fortfarande har det inte blivit någon fisksoppa utan arterna håller för det mesta ihop med sina egna. Visst, emellanåt ger de sig ut på egna utflykter men de funkar i det stora hela bra ihop och håller till i sin del av karet/vattenlagret och kubotaierna tjafsar inte med rödisarna och kardinalerna.

    Bilder, javisst, även om kvalitén inte är proffsig.

    kubotaierna:

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5330.JPG
Visningar: 1
Storlek: 185,5 KB
ID: 2180039

    kardinalerna:
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5331.JPG
Visningar: 1
Storlek: 184,6 KB
ID: 2180040

    rödmunnarna:
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5335.JPG
Visningar: 1
Storlek: 166,2 KB
ID: 2180041

    kubotaier

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5342.JPG
Visningar: 1
Storlek: 179,4 KB
ID: 2180042

    Som ni ser håller kubotaierna till vid det övre vattenlagret, rödmunnarna stimmar där det finns fri yta- mest vid botten/mellanlagret och kardinalerna håller till där de finner skydd, i detta fall vid den ena pumpen. Från denna trygga tillhåll gör de sedan sina utflykter men återvänder till sitt trygga ställe med jämna mellanrum.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Vad har du för större fiskar i ditt 720l kar?
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Ursprungligen postat av Nubi
      Vad har du för större fiskar i ditt 720l kar?
      Såhär står det i hennes signatur! 720 tetror, micro kubotai, agassizii och kakaduor
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        bara??
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          #5
          Ursprungligen postat av Nubi
          Vad har du för större fiskar i ditt 720l kar?
          Inga. Det går några agazzisihonor och ca 9 cacaduahonor i karet. Inga hanar. Därutöver är det otocinclus och fläckiga pansarmalar + räkor.
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Det var länge sen du skrev i din projekt-tråd! :P
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              Ursprungligen postat av Markus1984
              Det var länge sen du skrev i din projekt-tråd! :P
              Jo jag vet, men det har liksom bara rullat på.

              Jag rensar växter ca en hink varje vecka och byter vatten med 10 dagars mellanrum och det finns liksom inga nyheter att berätta.
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Ursprungligen postat av Nubi
                bara??
                Haha ja så tänkte jag oxå när jag läste här på tråden. Lite kul och ovanligt med akvarister som har såpass stora kar och bara små fiskar i...
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Tycker det är helt rätt inrikting att gå på, stort kar med små fisk, Kjell har ju ett 3000L kar han kör med till stor del samma tankesätt
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • JacobT
                    • January 2009
                    • 573

                    #10
                    bara små fiskar är ju också fint. bara för att man har ett stort akvarium behöver man inte ha stor fiskar. tycker jag
                    ><(((*>
                    *> MVH jacob
                    ><(((*>

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Visst, men det är ball med större fiskar oxå.
                      När jag började om med denna hobby eller vad man nu ska kalla det så blev jag först intresserad av att just ha ett stort akvarium med små fiskar och på så sätt skapa en hel värld åt dem, men sedan har jag gradvis kommit överfund med att även större fiskar har ett intressant beteende i ett akvarium. Självklart inom vissa gränser, men det jag försöker säga är att även med stora fiskar får man en värld för dem att leva i som de trivs i och släpper ut sin personlighet i.

                      Nu tror jag att jag kommer att svänga om några år och tycka annorlunda igen, men jag brukar alltid hänvisa till zenbuddismen och säga att det inte är någon mening med att motarbeta sin och naturens vilja. "Go with the flow" skulle andra säga och just nu så flödar floden mot mellanstora SA:are för min del

                      Oops lite lång utvikning kanske...
                      Senast redigerad av DaRe; 24 November 2009, 17:01.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • TinaM
                        • February 2008
                        • 1040

                        #12
                        Jo, jag förstår ju tjusningen med större firrar men det finns inte plats för dem här hemma hos mig just nu. Jag är fortfarande inte i hamn med det jag försökt skapa med mina stim.

                        Men jag kan försäkra att rödmunnarna är betydligt mer intressanta än att de bara stimmar! De är individer när de får utrymme.

                        Jag gillar mina rödisar skarpt. När lyset tänds har de en viss ritual vid uppvaknandet. Sedan börjar några utforska javamossorna och andra följer efter för att se vad utforskana eventuellt hittar. Lyckan är stor om utforskarna lyckas få igång en körsbärsräka - då startar jakten och de är som pirayor. Sedan har de en period när de stimmar tätt runt i karet och sedan vilar de. Emellanåt spexar de för varann, simmar lodrätt och blänker i silver.

                        Ni som har rödmunnar - kolla gärna vilka fiskar som leder de olika aktiviteterna - det är inte huxflux vem som helst. Rödmunnen är en rätt kul firre - jag lovar!

                        Jag har ju även andra kar och de är lika intressanta de - för mig.

                        I mitt 112 liters är galaxyrasboror riktigt kul och de är inte längre speciellt blyga heller. Pygmécorysar kompletterar pyttestimmen väl. Brigittae håller tätt ihop nära vid ytan och sådana skall jag skaffa fler av.

                        När det gäller större firrar är jag ju lite fascinerad av black ghost men har inget kar för en sådan för tillfället.

                        Jag har ju ett 180 liters där det nu går vinkeltetror och koppartetror (ca 10 av varje) och jag har faktiskt lekt med tanken att flytta över dessa till 720 och flytta kubotaierna till 180 liters. Men är lite orolig över att dessa tetror kommer att tjafsa med kardinaler och rödisar om jag flyttar över dem. De tjafsar en hel del med varann i 180 liters kan jag berätta.

                        I det stora hela råder det harmoni i mitt 720 och jag är väldigt rädd att ändra på det. Möjligen skulle jag kunna köpa en aphane till de honor som går där nu.
                        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #13
                          Visst är det kul när man hittar "rätt"

                          Problemet är bara att planerna tar ju aldrig slut...
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          Arbetssätt...