150L high tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    Duktigt snygg kula!

    Är den aggressiv denna? Skulle du våga ha några L-malar i ungefär samma size i samma kar?
    Hälsningar

    D

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      Ursprungligen postat av Broddan
      Duktigt snygg kula!

      Är den aggressiv denna? Skulle du våga ha några L-malar i ungefär samma size i samma kar?
      Nog går det bra
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        Ja, han är fin.

        Oerhört aggressiv. Skulle inte våga ha någonting annat levande i samma kar. Nästan så att han anfaller fingrarna om man pillar i karet. Är också så oskygg att man kan klappa honom

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          Men malar brukar ändå oftast inte utgöra något hot. Jag har malar tillsammans med både fahakan och biocellatus. Hade även med mina Erythrotaenia utan problem.
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            Den här är tokig på ett annat sätt, trots sitt gulliga utseende

            <---- ^_^

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Hmm, dessa små fiskar dyker upp allt oftare i trådar...

              Har ingen som helst erfarenhet av dem, men är nyfiken.

              Har ett 150 kar som inte känns så inspirerade, kan kanske fundera på att byta invånare.

              Du har ju varit med ett tag på forumet och har haft kloka inlägg och verkar minst sagt seriös, så om du kortfattat kan förklara varför man ska ha kulisar och vad de kräver, så kan du kanske få mig att bli intresserad.

              Jag är nog just nu i det stadiet att jag söker nya utmaningar, men jag har inte hittat dem
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                Haha "varför man ska ha kulisar" XD Varför ska man ha fisk överhuvudtaget? För att man tycker det är kul/intressant/de är söta/fint med akvarium/what ever Kulfiskar är en av de intressantaste fiskar man kan ha, tycker jag. Väldigt udda beteende och simsätt De kräver ett inkört akvarium (inga inkörningsfiskar) och snäckor för att slipa tänderna. De växer som på gnagare. Blir de för långa kan de inte äta... Då måste man klippa tänderna. Annars är de lätta och trevliga.

                Vill du ha en sällsynt kulfisk ska du köpa Takifugu ocellatus! Imazo hade inne dem ett tag. Tyvärr hade jag inte plats för mer akvarium. Kulfiskar brukar oftast kräva ett artakvarium. Undantaget är väl biocellatus, travancoricus och asellus. Finns några till också. Lineatus, mbu är lite busigare. Tycker du ska köpa en M. palembangensis. Riktigt riktigt fina kulor

                EDIT: HAHA "Du har ju varit med ett tag på forumet och har haft kloka inlägg och verkar minst sagt seriös". Tror du syftade på Johanski XD Men men..
                Senast redigerad av DAHLBERG; 24 September 2010, 23:43.
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  • May 2003
                  • 1831

                  Kan också starkt rekommendera kulfiskar. Personliga och väldigt sociala fiskar. Det som är kulfiskarnas akilleshäl är som sagt deras aggressivitet. Både mot artfränder och andra fiskar. Har själv just nu en Tetraodon Lineatus precis som Dahlberg (fast trippelt så stor) och han har tryckt i sig neontetror, ancistrus och snäckor. Allt går ner, bara han får fatt dem. De enda som har klarat sig är mina torpeder till siamesiska algätare, de är lite för rappa för honom. Men nog skulle han kunna göra ett försök om han blir nog hungrig.
                  Med vänlig hälsning
                  Alexander

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    Jo c90368! Kolla in på www.thepufferforum.com. Deras artbeskrivningar är bra. Sen kan du läsa i forumet också
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Du har ju varit med ett tag på forumet och har haft kloka inlägg och verkar minst sagt seriös, så om du kortfattat kan förklara varför man ska ha kulisar och vad de kräver, så kan du kanske få mig att bli intresserad.

                      Jag är nog just nu i det stadiet att jag söker nya utmaningar, men jag har inte hittat dem
                      Kul att höra!

                      Kulfiskar verkar väldigt intelligenta. När man kommer in i rummet så står de oftast och tittar på en med stora hundögon och väntar på den där godbiten man ska släppa ner i akvariet. De är väldigt oskygga och visar gärna upp sig, så vill man ha ett akvarium för just en fisks skull så är kulfisk utan tvekan den bästa. Sen kan man göra det lätt för sig, eller svårt.

                      Vissa kulfiskar behöver snäckor för att slippa tänderna. Bra alternativ är även musslor som de får gnaga på. De äter då först upp köttet, sen när det är slut skrapar de med tänderna efter resterna. Men en liten snäckodling under/bredvid akvariet är ju en härlig liten grej, ändå. Ska själv starta upp en och ställa den under mitt kar, inte för att jag behöver det, utan för att jag vill.

                      Andra kulfiskar behöver inte snäckor, även om jag tycker att de bör ingå i deras föda.

                      Att få i kulfiskar torrfoder verkar vara ett omöjligt projekt, och vill du ha en lite större kulfisk (10cm?) så tycker jag vanlig frysmat känns lite för klent. Det som har funkat för mig, och båda mina bekanta ovanför, är hemmagjord räkmix med högt köttinnehåll. Så kan du även smyga i något proteinrikt torrfoder i (använder dr. bassleer själv).

                      Du ska akta dig för att inte mata för mycket åt kulfiskarna. Eftersom de kan blåsa upp sig så är de väldigt elastiska, och kan äta mycket mer än andra fiskar. Det ser inte vackert ut när man gett för mycket, vilket har hänt mig ett par gånger. De är även väldigt grisiga när de äter, så att ha någon fisk som rensar upp smulorna de spottar ut är ju ett plus. Om nu kulfisken inte dödar allt den ser, vilket min verkar minst sagt inställd på. Det har ju dock fungerat för DAHLBERG och Alexander, men de har ju inte heller en Monotrete abei.

                      Satsa på kulfisk, tror inte du kommer ångra dig!

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Att få i kulfiskar torrfoder verkar vara ett omöjligt projekt
                        Mina biocellatus käkar torrfoder Men jag matar oftast med räkmix.

                        Btw, det är inte bara abei som behöver snäckor. Alla (de flesta) kulfiskars tänder växer hela livet.
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          Har inte skrivit att bara abei behöver snäckor.

                          Kommentar

                          • DAHLBERG
                            • September 2008
                            • 1598

                            Var lite otydligt bara. Ändå en väldigt viktig del i kulfiskägandet
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                            540 liter kulfisk - T. lineatus
                            120 liter salt - Koraller och fisk

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              Fotat!
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • DAHLBERG
                                • September 2008
                                • 1598

                                Eriks viridis var riktigt fin! Ska du köpa såna sen?
                                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                                540 liter kulfisk - T. lineatus
                                120 liter salt - Koraller och fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...