150L high tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    150L high tech

    Efter haveriet av mitt 960L är min lägenhet äntligen klar. Det är då självklart att jag fixat alla grejer till nytt akvarium så man kan komma igång så fort som möjligt. Det jag har nu är:

    150W Aqua Medic MH-armatur
    150L 60*50*50 helglasakvarium med svart silikon
    Eheim prof. 2 2028 ytterfilter
    Co2-anläggning med Aqua Medic PH-controller, AM 1000 reaktor och 2*2kg tuber.

    I förrgår for jag och hämtade hem lecablock, furuskivor och frigolit så jag kunde börja bygga på bänken. Den ska givetvis klä in så man slipper se dem gräsliga blocken. Jag lodade bänken med vanliga spelkort. När jag väl la på skivan så var det glipor mot kortsidorna mellan skivan och blocken, så där fyllde jag också ut med spelkort, blocken är ju inte speciellt jämna.

    Idag fyllde jag karet halvvägs, bara för säkerhets skull. Så får det stå så ett tag nu, iaf till löning.

    Såhär ser det ut just nu:

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8Augusti2009 037.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,8 KB
ID: 2180038
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Säkerheten framför allt numera va?
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • wallström
      • March 2009
      • 1092

      #3
      Gött att du är igång igen
      Emil

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Ja, skoja inte. Jag har aldrig varit nojjig över att fylla ett akvarium, men nu var det t.o.m. jobbigt att fylla det här. Men man lär sig nog att komma över skräcken, jag är ju trots allt alltid noggrann med att väga in karen.

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          jag är ju trots allt alltid noggrann med att väga in karen.
          Vi såg ju hur det gick med 960 liters Nä jag ska inte sabba för dig nu :P Blir kanon! Har du funderat på vad du ska ha i?
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Jag har ju beställt en Monotrete abei, återstår att se när den kommer. Hoppas det funkar att ha den tillsammans med växter, men har svårt att tro att det skulle bli problem. Den är ju trots allt en 'lurker'.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Det blir säkert snyggt.

              Den funkar säkert med växter, dock inte med något annt som lever.
              Checking out...

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Nä, det blir en solofisk givetvis. Ska prova några räkor, dem brukar vara snabbare än kulorna, iaf vad jag sett hos DAHLBERG.

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Om du har springor eller smala håligheter i rötter så har mina räkor klarat sig men med snabbhet klarar de sig inte länge trots allt. Då tror jag mer på list.

                  Kulfiskar är väldigt finurliga jägare, de kan jaga i alla riktningar och kan skjuta iväg med väldigt hög hastighet när de anser det lämpligt. De kan också länge länge smyga omkring runt växter och rötter för att vänta ut sitt byte. Min Lorteti verkar dock främst vilja attakera uppifrån, jag använder de akvariet som snäckresanre. Bara att flytta en rot eller sten från ett akvarium med snäckor och vipps är den rensad. Mycket intressant fisk.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dre
                    Om du har springor eller smala håligheter i rötter så har mina räkor klarat sig men med snabbhet klarar de sig inte länge trots allt. Då tror jag mer på list.

                    Kulfiskar är väldigt finurliga jägare, de kan jaga i alla riktningar och kan skjuta iväg med väldigt hög hastighet när de anser det lämpligt. De kan också länge länge smyga omkring runt växter och rötter för att vänta ut sitt byte. Min Lorteti verkar dock främst vilja attakera uppifrån, jag använder de akvariet som snäckresanre. Bara att flytta en rot eller sten från ett akvarium med snäckor och vipps är den rensad. Mycket intressant fisk.
                    Med tillslut menar du 1 vecka, en dag, en månad, ett år? Mina har klarat sig väldigt länge, iofs har jag massa rötter osv. Så de kan gömma sig (som du säger).

                    När räkorna är framme smyger kulorna mot räkan och just när kulan attackerar sprätter räkan iväg. Så kan det hålla på vääääldigt länge
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • Yoink
                      • September 2009
                      • 234

                      #11
                      Roliga mått på karet, och med tanke på hur ditt 540liters växtkar såg ut så har i alla fall jag höga förväntningar på detta projekt
                      Det är bara en sak jag inte riktigt förstår, hur ska arowanan få plats? :P

                      Kommentar

                      • Yoink
                        • September 2009
                        • 234

                        #12
                        Kan tillägga att mina dvärgkulfiskar älskar körsbärsräkor. Jag hade runt 20 räkor med dom från början, men efter ett tag såg jag inte räkorna så ofta. Jag trodde aldrig att kulorna skulle kunnat äta upp dom, dom stora räkorna var ju nästan lika stora som kulorna! Men så en dag såg jag min största dvärgkula sluka en räka, och ett tag den lilla kulan göra det samma.
                        Ska prova med någon större räka och får se hur det går.

                        Kommentar

                        • Martin85
                          • February 2008
                          • 465

                          #13
                          Kommer bli kanon detta

                          Intressanta mått på karet. Brukar bli bra

                          Men har du bara frigolit mellan lecan och glaset? Ingen massiv skiva som stärker upp "glappet"?

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            #14
                            Det ligger en likadan skiva under frigoliten som den som ligger på golvet
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • travianplayer
                              • October 2009
                              • 1201

                              #15
                              snyggt längtar tills du får igång med växter för som sagt ditt förra 540 var mer än dubbelsnyggt
                              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...