150L high tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    Ctenopoma Acutirostre
    Emil

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      tack för fisktipsen. Jag får se vad det blir, växterna ska ju trots allt stå i fokus i dem här burken. Jag har ju fem otocinclus och ska nog köpa ett gäng amanoräkor också. Sen får jag se

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        "lite" algproblem. Men jag har tålamod, skrapar endast vid vattenbyte. De alger jag har problem med nu verkar vara några slemmiga trådar som ser ut precis som trådalger, men är oerhört mycket slemmigare och mindre sträva än de trådalger jag haft tidigare. Sen har jag även grumligt vatten, vilket jag tror är grönvatten då det är en grön ton på vattnet. UVC ska inhandlas i veckan
        Bifogade filer

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          Ojdå Hur bär man sig åt för att få det så? Bara för att kunna undvika det alltså... Hoppas du får ordning på det snart!

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            Eeeeeh ja.. 1 watt ljus per liter är en bra förutsättning för grönvatten. Sen borde jag väl haft akvariet fullt med snabbväxare, hade nog för lite. Jag är inte bitter över det dock, en erfarenhet rikare! Växterna växer ju bakom allt det gröna

            Kommentar

            • jenmad
              • March 2009
              • 579

              Och jag som varit ledsen för att jag inte har så mycket ljus, nu blev jag lite gladare!

              Hälsningar
              Jennifer

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                Grönvatten undviks också med en bra, stabil bakteriekultur. Jag hade nästan samma ljusmängd i mitt tidigare 540L, där fick jag aldrig algproblem. Dock hade karet varit igång i ca 7-8 månader innan jag skaffade så mycket ljus.

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  • May 2003
                  • 1831

                  Oj nu blommar löken (algerna)! Hur mår ottisarna?
                  Med vänlig hälsning
                  Alexander

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                    Oj nu blommar löken (algerna)! Hur mår ottisarna?
                    Verkar må bra. Har inte matat något på två veckor i karet och de är tjocka om magen. Såg 8 st igår, så jag antar att alla är kvar fortfarande.

                    Kommentar

                    • irinka
                      • February 2009
                      • 24

                      sand/grus??

                      Hej alla experter och hobbyister!! jag vet verkligen inte om jag ska byta till sand (från grus, har bara haft grusbotten hittills), och behöver hjälp!! tänkte göra ngt som liknar Amazonas biotop (har 5 discusar i ett växtkar). Växtakvarium med lugnt simmande diskusar har varit min dröm...men nu blir det bara slit.. Växterna trivs aldrig riktigt bra (för täta vatttenbyten, misstänker jag).. Tänkte byta grus mot sand, ta bort alla växter, behålla bara rötter.. Har läst massor om liknande försök och alla möjliga nackdelar, framför allt att det är svårt att rengöra sand (jag matar ganska mycket), att sanden blir för kompakt och illaluktande, att folk har råkar ut för cyano pga bakteriesamling i sand, etc. MEN.. det kan ju vara så jäkla snyggt!! är det ändå värt ett försök??

                      Kommentar

                      • Pannecke
                        • January 2005
                        • 1325

                        Skulle avråda att köra sand med växter, då sanden blir väldigt kompakt. Jag skulle nog testa lite finare brus 1-2mm korn... Det har jag i halva akvariet.

                        Ursprungligen postat av irinka
                        Hej alla experter och hobbyister!! jag vet verkligen inte om jag ska byta till sand (från grus, har bara haft grusbotten hittills), och behöver hjälp!! tänkte göra ngt som liknar Amazonas biotop (har 5 discusar i ett växtkar). Växtakvarium med lugnt simmande diskusar har varit min dröm...men nu blir det bara slit.. Växterna trivs aldrig riktigt bra (för täta vatttenbyten, misstänker jag).. Tänkte byta grus mot sand, ta bort alla växter, behålla bara rötter.. Har läst massor om liknande försök och alla möjliga nackdelar, framför allt att det är svårt att rengöra sand (jag matar ganska mycket), att sanden blir för kompakt och illaluktande, att folk har råkar ut för cyano pga bakteriesamling i sand, etc. MEN.. det kan ju vara så jäkla snyggt!! är det ändå värt ett försök??
                        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          Efter förra veckans vattenbyte avtog tillväxten på algerna markant. De gröna algerna på rutan blev vita och verkade dö, vattnet blev klart och trådalgerna har minskat. Dock kvar en del av det bruna slemmet, aka diatomalgerna, men det ser ut att gå åt rätt håll!

                          En till sak jag observerade igår, innan vattenbytet, är att växterna nästan slutat bubbla, och att jag hade fått gröna prickalger, vilket för mig betyder att jag måste öka gödningen. Väldigt snabbt gick det, men kanske inte så konstigt med så mycket ljus.

                          Doserade 6 krm av Defdac's PMDD-torrmix , samt 25 droppar koncentrerad micro+ efter vattenbytet.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            Karet är fortfarande i en enda röra, men jag har övertalat mig själv att röra runt så lite som möjligt nu den första tiden, speciellt nu när jag har alger. Har endast trimmat glosson lite, skrapat alger och ökat gödningen. Kommer inte göra så mycket med karet den kommande tiden då jag just skrivit på kontrakt på en ny lägenhet. Bara några hundra meter bort, men det innebär ju ändå att jag måste tömma och "starta om" i nya lägenheten. Funderar på att skaffa ett gäng amanoräkor för trådalgerna, men vet inte om jag ska göra det innan flytten heller.

                            Prickalgerna har försvunnit, även diatomalgerna är påväg bort. Det jag har nu är dammalger och trådalger.. kanske inte det roligaste, men jag är övertygad om att det kommer gå bra. Glosson växer oerhört fort, stängselväxterna är det inte så bra fart på, men de växer också.

                            Såg alla 10 ottosar idag, runda och goa om magen. Verkar trivas oerhört bra i karet fortfarande. Temperaturen håller sig rätt lågt, runt 24 max nu, och det finns gott om alger att mumsa på.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              lite grönt kanske... men för övrigt ser det jävligt fint ut!

                              Skaffa dina räkor, en flytt med den lilla volymen är inte så fasligt jobbigt.. fast du har ju värsta hightech-prylarna så det kanske blir bökigt ändå.
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

                                Pysslar med lite annat medan jag äger algerna med uv-filter

                                Saltkar:

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 123.jpg
Visningar: 1
Storlek: 37,4 KB
ID: 2116745

                                Mitt gamla 540 som ska bli ett halvfyllt kulfiskakvarium med växter planterade i modulerna:

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 1234.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,6 KB
ID: 2116746
                                Klicka på bilden för större version

Namn: 12345.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,3 KB
ID: 2116747

                                Kommentar

                                Arbetssätt...