400L Omgjort till SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #16
    Ursprungligen postat av Andrém

    Hur är det generellt med SA biotops? Mycket stenar/växter? etc Har ju bara bilder av andras akvarium att gå på.
    Oj, den här frågan har många svar.

    1. Den "riktigaste" biotopen har inga växter alls, te färgat vatten och en hel del grenar som ligger lite huller om buller. Botten täckt med halvmultnade löv och grums.

    2. Klarvatten, mycket sten, en del grenar och hyfsad ström på vattnet.

    3. Översvämmning varianten, massor av flytväxter och en botten med löv och grums. Så mycket växter att det nästan är en grön sörja.

    Så det är bara att konstatera att det vi kallar SA biotop i våra akvarier inte har så mycket med verkligheten att göra i de flesta fall.

    Några filmer







    Öppna länken till YT och det finns massor av bra filmer.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #17
      Ursprungligen postat av c90368
      Oj, den här frågan har många svar.

      1. Den "riktigaste" biotopen har inga växter alls, te färgat vatten och en hel del grenar som ligger lite huller om buller. Botten täckt med halvmultnade löv och grums.

      2. Klarvatten, mycket sten, en del grenar och hyfsad ström på vattnet.

      3. Översvämmning varianten, massor av flytväxter och en botten med löv och grums. Så mycket växter att det nästan är en grön sörja.

      Så det är bara att konstatera att det vi kallar SA biotop i våra akvarier inte har så mycket med verkligheten att göra i de flesta fall.

      Några filmer *FILMER*
      Öppna länken till YT och det finns massor av bra filmer.
      Det är så bra med fiskguru som kan komma med bra tips om biotoper till Andrém
      Övertala honom nu att wellpapp fiskar är inget att ha
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #18
        Ah, känns lite som jag har misslyckats då *haha* men det lär nog bli bättre med mer långa växter och en del mer grenar. Kommer kanske behöva "städa" lite i akvariet och sätta växterna i en liten mer kompakt form.

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #19
          Ingen fara Man moblerar om tills man är nöjd och man är ALDRIG nöjd med något kar *ler*
          Hade du hornbach i närheten? om ja, finns att köpa Valliserior för 2kr st.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #20
            Ursprungligen postat av Nubi
            Det är så bra med fiskguru som kan komma med bra tips om biotoper till Andrém
            Övertala honom nu att wellpapp fiskar är inget att ha
            Men jag har ju wellpapp

            Det är väl några fiskar som alla ska äga minst en gång i livet, om man är intresserad av SA.

            Att jag numera har fler Jordätare än Diskus kan ni ju fundera på varför
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #21
              Ursprungligen postat av Nubi
              Ingen fara Man moblerar om tills man är nöjd och man är ALDRIG nöjd med något kar *ler*
              Hade du hornbach i närheten? om ja, finns att köpa Valliserior för 2kr st.
              Haha exakt, tyvärr är det så

              Närheten, njae men jag kan ta mig dit. Antar att "Valliserior" är växter eller har jag helt fel?

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #22
                Yes växt
                Valle (som jag kallar de) är de långa "grässtrån" de är lättskötta och mkt fina
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Yes växt
                  Valle (som jag kallar de) är de långa "grässtrån" de är lättskötta och mkt fina
                  Ah, perfekt! hade tänkt att ha dom i varsin ände av akvariet där de växer upp och täcker ytan t.ex. Nu blir jag nojig att akvariet inte "kvalificeras" för att kallas SA akvarium

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #24
                    Sluta nu!
                    Kör ditt sätt Få inspiration av alla andras kar här på zoopet.
                    Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Sluta nu!
                      Kör ditt sätt Få inspiration av alla andras kar här på zoopet.
                      Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv
                      haha nej inte så, menar bara att det inte är likt SA naturen men det går säkert att ändra på i framtiden.

                      För övrigt, finns det något effektivt sätt att göra det? Skulle nämligen behöva sänka pH:t till 6.5 ungefär (har 7-7.5 nu)

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #26
                        Rötter sänker ph värdet
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #27
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          Rötter sänker ph värdet
                          Jasså? Inte för mig verkar det som

                          Kommer nog rensa växterna imorgon och försöka skapa lite öppnare ytor så att man får syn på någon fisk ibland. Malarna ser man aldrig

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #28
                            Det finns torvstavar som du kan lägga bland filtermaterialet och undvik kalkrika stenar så kommer du att kunna sänka pht.

                            en rolig sak med SA är att många fiskar finns i både steniga och växtrika biotoper. Och dessutom så kan de röra sig däremellan.

                            Vad gäller inredning så finns inga givna regler, kolla runt och se vad du tycker om och jobba med det. För mig så skulle jag nog samla ihop din inreding till områden istället, dvs stenar mer samlade och växter mer samlade, men det är jag det.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #29
                              Ursprungligen postat av Dre
                              Det finns torvstavar som du kan lägga bland filtermaterialet och undvik kalkrika stenar så kommer du att kunna sänka pht.

                              en rolig sak med SA är att många fiskar finns i både steniga och växtrika biotoper. Och dessutom så kan de röra sig däremellan.

                              Vad gäller inredning så finns inga givna regler, kolla runt och se vad du tycker om och jobba med det. För mig så skulle jag nog samla ihop din inreding till områden istället, dvs stenar mer samlade och växter mer samlade, men det är jag det.
                              Jo, kommer nog försöka samla ihop grejerna, eller göra det på ett bättre sätt, som du föreslår. Så fiskarna gillar att simma ibland växterna eller? För mina mollys älskar att undvika det

                              Kommer nog försöka fixa lite mer växter, rötter och lite grenar innan jag gör jobbet imorgon Tack för tipset.

                              Kommentar

                              • Andrém
                                • October 2009
                                • 1247

                                #30
                                Här kommer mer bilder på hur jag gjorde om det (igen) igår

                                Helbild: http://grab.by/AIR
                                Vänster: http://grab.by/AIU (stenen mot roten ska tas bort senare)
                                Höger: http://grab.by/AIV

                                Ska köpa massor med Vallisneas (stavning?) och försöka sätta dom i båda ändarna på akvariet. Uppdaterar med mer bilder när saker ändras

                                Kommentar

                                Arbetssätt...