400L Omgjort till SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    400L Omgjort till SA

    Tjohej!

    Tänkte ta och börja en projekt tråd som kanske borde gjorts i början men nu får det bli såhär!

    Bestämde mig idag att göra om mitt Sällskapsakvarium (inrett efter egen stil) till ett SA (Syd Amerikanskt) akvarium. Efter diverse inspiration och lite eget mixande så är jag nu relativt nöjd.

    Det jag behöver mest av er, är att veta ifall jag har Lyckats eller misslyckats helt och isåfall, vad kan jag göra för att lyckas få det i stil med SA.

    Här är bilderna!

    Vänster: http://grab.by/zP6
    Höger: http://grab.by/zP8

    Kommer uppdatera när mer växter, fiskar osv läggs till
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Kul, snyggt dessutom.

    SA regerar, malawi not
    Checking out...

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      Kul,

      SA regerar, malawi not
      Tycker faktiskt dom flesta fiskarna ser riktigt fina ut, men SA har dom flesta fiskarna som intresserar mig personligen

      Vad tycker om om inredningen? Btw så ska stenen vid roten tas bort senare, roten flyter upp utan stenen just nu behövs något göras? Flyttas etc?

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        En bra början!

        Nu får du springa till affären och köpa några riktigt spretiga rötter som ger lite liv åt inredningen.

        Sen är det bara att sätta sig ner och vänta på att det växer.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Ursprungligen postat av c90368
          En bra början!

          Nu får du springa till affären och köpa några riktigt spretiga rötter som ger lite liv åt inredningen.

          Sen är det bara att sätta sig ner och vänta på att det växer.
          Jo exakt

          Har flyttat om lite nu, tyvärr så är det släkt i akvariet just nu så bilder blir imorgon bitti innan jobbet

          Där jag har mestadels stenar i mitt högra hörn har jag tänkt och ha lite grenar som sticker upp eller något liknande för att ge lite mer liv och inte bara en massa tråkiga stenar.

          Hur är det generellt med SA biotops? Mycket stenar/växter? etc Har ju bara bilder av andras akvarium att gå på.

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Ser jätte fint ut Som C90368 sa köp massor av härliga & roliga former på rötter
            Vad skoj att du hittade något tema som passade just dig
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Ursprungligen postat av Nubi
              Ser jätte fint ut Som C90368 sa köp massor av härliga & roliga former på rötter
              Vad skoj att du hittade något tema som passade just dig
              Jo, jag är också väldigt glad Tyvärr så kommer jag aldrig bli riktigt nöjd med inredningen

              Imorgon eller någongång under veckan så blir det inhandling av LÅNGA växter, dom flesta jag har är relativt korta så lite mer höjd måste det bli i akvariet! Sen så blir det ev. någon mer rot, fast det lutar åt att jag behåller dom 2 jag har ju nu, men mer grottor kanske behövs

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Grottor kan du göra med hjälp av dina stenar och rötter som du köper
                Hornbach har bra priser på rötter om du har tillgång till bil eller har en sån affär nära dig.
                Annar finns en bra fisk affär som bara har öppet torsdagar i Eskilstuna. 250kr för rötter

                något helt annat Ha ljudet på *leR*
                SEE BELOW FOR PROGRAM DETAILS!This clip is property of ABC's TV show "Just for laughs". http://abc.go.com/primetime/justforlaughs/indexBe sure to tune in. It...
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Grottor kan du göra med hjälp av dina stenar och rötter som du köper
                  Hornbach har bra priser på rötter om du har tillgång till bil eller har en sån affär nära dig.
                  Annar finns en bra fisk affär som bara har öppet torsdagar i Eskilstuna. 250kr för rötter

                  något helt annat Ha ljudet på *leR*
                  http://www.youtube.com/watch?v=FwSqd...eature=related
                  Tyvärr så är rötterna jag köper inte några bra "grott" former Finns säkert några platta stenar som jag kan sätta på toppen av dom andra stenarna. Får se vad det finns för kul i affären imorgon

                  För övrigt så kommer jag försöka skaffa dessa fiskar:

                  Diskus (hur många?)
                  Skalare
                  Fjärlis Ciklider
                  Kakadua Ciklid

                  Finns det några andra fiskar som skulle passa bra med dessa?

                  Tack för övrigt

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Hej! Du kan köpa ett gäng med små rötter och slänga de ovanpå varandra så de bildar naturliga rötter Det har jag gjort i mitt 225l.

                    ( Personlig åsikt )
                    - ursh fy fy varför wellpapp fiskar? (DisKus)
                    Har du kikat på nyckelhåls cikliderna?

                    Glöm inte Cordysar!
                    Kakaduorna är trevliga och lätta fiskar
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Hej! Du kan köpa ett gäng med små rötter och slänga de ovanpå varandra så de bildar naturliga rötter Det har jag gjort i mitt 225l.

                      ( Personlig åsikt )
                      - ursh fy fy varför wellpapp fiskar? (DisKus)
                      Har du kikat på nyckelhåls cikliderna?

                      Glöm inte Cordysar!
                      Kakaduorna är trevliga och lätta fiskar
                      Så synd att man inte kan ta rötter ifrån naturen som man kan med stenar :P hade blivit så mycket billigare då.

                      För jag tycker diskusar är otroligt vackra och deras färger är förtrollande (personlig åsikt )

                      Corydoras! självklart, 10 stycken sådana ska finnas i akvariet.

                      Hm, nyckelhåls cikliderna har jag inte kikat på, ska ta och göra det.

                      Utav intresse, vad kostar en diskus? Har aldrig kollat det faktiskt :o

                      Kommentar

                      • Wiie
                        • May 2006
                        • 124

                        #12
                        Diskus går väl på 500kr minst iaf

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wiie
                          Diskus går väl på 500kr minst iaf
                          Ah, antog något sådant. Blir väl att spara och vänta med dom fiskarna till sist

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Ursprungligen postat av Andrém
                            Så synd att man inte kan ta rötter ifrån naturen som man kan med stenar :P hade blivit så mycket billigare då.

                            För jag tycker diskusar är otroligt vackra och deras färger är förtrollande (personlig åsikt )

                            Corydoras! självklart, 10 stycken sådana ska finnas i akvariet.

                            Hm, nyckelhåls cikliderna har jag inte kikat på, ska ta och göra det.

                            Utav intresse, vad kostar en diskus? Har aldrig kollat det faktiskt :o
                            dyra!!! och väldigt speciella och vad jag hört känsliga wellpapp fiskar
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nubi
                              dyra!!! och väldigt speciella och vad jag hört känsliga wellpapp fiskar
                              Jo, därför kanske jag ska vänta med dom till sist Tror nog inte det ska vara något större problem att ha diskus, hoppas jag

                              Kommentar

                              Arbetssätt...