250 liter regnbåge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    250 liter regnbåge

    Sisådär! En något större tank är inhandlad, igångsatt och har redan blivit hem till ett antal fiskar och växter som ser ut att trivas glatt i det grumliga vattnet.
    Tanken är att karet skall tillägnas regnbågsfiskarna först och främst (trugar mig djupt inför deras färgprakt och pigga, vänliga lynne) men även lite andra asiatiska firrar som kan synas intressanta.

    Jag hoppas på lek, naturligtvis. Det var länge sedan jag var engagerad i akvariehobbyn och länge sedan jag såg småfiskar yngla runt i lägenheten. ^^

    Tanken är alltså ett öppet akvarium med tillräckligt mycket grönt för att framhäva fiskarnas färger, samt erbjuda hemstad till ynglen som jag hoppas ska kunna växa upp tillsammans med tjocka släkten.

    För nuvaranda bor i karet 3 st M. Trifasciata
    2 hanar 1 hona
    1 par Glossolepis incisus
    6 st siamensis
    1 s Glyptoperichthys gibbiceps (något malplacerad, men verkar lycklig så länge han får ha kvar sin gräsliga lavagrotta)
    ... och en stackars Betta Splendens flicka som är den sista av en tidigare trekant. Hon verkar överlycklig dock, och skulle slå de flesta hanar med harm med sin mörkblå/svarta dräkt nu.

    Jag hoppas på ett tillfälle att utöka stimmet med ytterligare 3 Trifasciata åtminstone, och kanske någon annan trevlig (mindre) asiatisk stimfisk. (galaxy?) Regnbågarna blir dock fokus, men gött röj i akvariet!

    Här är en helbild så långt som det kommit. Tänkte att växterna skulle få ta sig en aning innan jag bestämmer mig för hur det Egentligen ska se ut. = ) http://grysaje.deviantart.com/art/Fullframe-140773350

    Åsikter? Gah! Utöver samlingen av lavastenar, de skall täckas utav mossa som redan beställts. Malarna och kampisen älskar den.
    Senast redigerad av Pickles; 07 August 2010, 00:44.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Åh, och en rätt suddig bild på herr Segelfena och Fröken kampfisk. De trivs oftast i varandras sällskap och delar grotta. En vacker regnbågsstjärt slank också med. ^^
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • travianplayer
      • October 2009
      • 1201

      #3
      riktigt fint faktiskt!!
      Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Åh, tack!
        So far so good, som man brukar säga. Det fattas mycket, men idag kom beställningen på mossan iväg och jag hoppas på lite mer lummighet framåt nästa vecka. ^^
        Annars har jag en rätt enträgen röd hane som jagar sin tös mycket energiskt emellanåt. Jag har svårt att tro att någon av dem är könsmogna, så kanske dags att tänka på ytterligare en dam som eskort till honom?
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Ännu en monologtråd verkar det som. XD Men detta åsido verkar fiskarna trivas. Trifasciatorna leker! *Lycka* Hrm, även om jag skulle önskat att de hade väntat på mossan åtminstone, då siamensisarna gav sig på äggen rätt omedelbart.

          Har det hänt igen borde det väl lätt hända igen dock? Hanen verkar i alla fall inte vilja ge upp sitt flirtande. XD
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            Monologtråd som sagt. Skäms mig som inte uppdaterar dessutom! *Slap fingers* Men som det är när man ser någonting varje dag - man tycker inte att det händer någonting. ^^

            Nyheter sedan senast är ett par Melanotaenia boesemani som jag fick syn på i Luleå och helt enkelt inte kunde låta bli. Hanen är strålande för ett sådant ungt exemplar. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1067.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,3 KB
ID: 2111336


            Och ett livligt stim bestående på sisådär tio Danio margaritatus som med mina regnbågar som sällskap inte Alls är blyga eller skygga. Det har med andra ord visat sig bli en mycket pigg och rask blandning av fiskar där vi faktiskt bara haft Ett enda dödsfall sedan vi startade ( riktigt ledsamt för att vara ärlig. En av Grabbarna Trifasciata som jag haft sådant besvär med att få tag på, som fick förstoppning?)

            Ah och så bilder förstås. ^^ Denna är som sagt strax efter uppstart.
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0887.JPG
Visningar: 1
Storlek: 61,8 KB
ID: 2111343

            Och sisådär tre veckor senare. EFTER växtrensning. Jag som muttrar över att ingenting växer. XD Bambupinnarna får nog komma upp så snart växterna i bakkant är tillräckligt dominanta. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1062.JPG
Visningar: 1
Storlek: 76,0 KB
ID: 2111356
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Hej!
              Kaon snyggt kar!! kul att ngn annan oxå är intresserad av regnbågar som du säger mycket vackra och roliga att titta på Vart har du köpt bambuliknande grenarna någonstans??

              Själv har jag ett 310l som jag började med australiensisk kar, men gör nu till Asiatisk kar Har furcatus (14st) där i som stimmfisk och vore kul med någon färggrann fisk.

              Det trista med 310l är att man inte kan ha några större grupper av t.ex. Melanotaenia boesemani, Parkinson eller de allra läckra! Neon regnbågsfisk (inte så duktig på de latinska namnen) De behöver stora simmytor och de blir inte så små heller när de är fullvuxna.
              Det finns en riktig bra sida som heter http://www.angfa.org.au/
              Där kan man hitta nyttig info om alla regnbågsfiskar

              Lycka till med projektet
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Åh, tack!

                Regnbågar är ju sådana fantastiskt glada och tacksamma fiskar.. men jag håller med om att det är en smula bekymmersamt med den där simytan. Mitt stim på sex individer känns redan mättat... men.. som det sägs - det resulterar bara i en önskan (ett måste) efter större kar. XD
                Trifasciatorna leker efter så gott som varje större vattenbyte, men än så länge har inga yngel överlevt.

                De andra firrarna ställer sig helt enkelt bakom honan och gapar som om hon vore en goddamned läskmaskin. *flin* Men om jag låter vallorna ta sig kanske det hjälper? Jag håller dem kort så länge.

                Överhuvudtaget har jag haft svårt att hitta jiust min färgvariant av "Triffor" i handeln.

                Någon annan som sett dem 'around'?
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Finns det en stor utbud av fiskar i Skellefteå?
                  Jag vet att akvarielagret har en stor utbud av regnbågsfiskar (om du ngn gång är i Stockholm)

                  Jag har akvarieförbud . Inga fler akvarium i lgh förräns vi har flyttat säger sambon. Vi har 4 st.
                  När vi flyttat får jag ha ett på minst 500l och där ska regnbågsfiskar simma

                  Tips är att låta vallorna växta och ta över en del av karet. Jag har kortsidan av karet där det växer som en skog av valle, där kan jag ibland se små små furcatus som har lyckats överleva, men de försvinner lika snabbt för föräldrarna är väldigt hungriga av sig.

                  Har du du en länk på den som är din favorit regnbågefisk?

                  Vad är det för bambuväxt du har? vart köpte du den?
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #10
                    Jag kan inte säga att allt alltid finns hemma, men de är ett föredöme inom service och försöker alltid hjälpa till om det är någonting jag undrar. Gogo, skellefteå, go! ^^

                    Och det är därför vi skippar sambos och skaffar husdjur istället. *ler* ; )

                    Jag hoppas på en 400 inom ett år eller så om jag fortfarande bor kvar... men tills dess får la vallorna ta över en aning. Allt väl om jag lyckas trycka in en extra lysramp i ekonomin så att de inte kväver resten av det glada grönlivet i karet.
                    Vad lyser du med?

                    Åh! Det finnns så många länkar! Jag ska se om jag hittar en färgvariant som påminner om min. ^^
                    Den här är snarlik... http://watershed3.tripod.com/solata.jpgäven om... åh! Jisses, de ÄR svåra att artbestämma, är de inte?
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1046.jpg
Visningar: 1
Storlek: 219,2 KB
ID: 2115418


                    Det är inte så mycket växt som enkla, naturliga, unga bambupinnar ifrån närmsta växthus.
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      blir inte bambu dåligt?? Har försökt ha bambu i en vas och det slutade med att den förmultnade och det lyktade pytom!

                      De där har jag sett!! De såg jag på Lustgårdens zoo + tyresö djurmagasin. super coola *leR*

                      Jag använder mig av lysrör = Aquarell Phillips med 10K De är super bra och så använder jag pmdd.
                      när jag bytte från Glow något till Aquarell Phillips lysrör så såg jag på ett par dagar att växterna växte ett par cm om dagen!
                      Kika alltid efter Kevinantalet på lysrören. Ju högre kevinantal desto bättre.

                      Om det finns Hornbach i Skellefteå så kolla med deras fiskavdelning om de har sånna lysrör. De brukar ligga på 150-180kr st. Annars beställ. Det är värt att slänga ut lite slantar på bra lysrör man märker skillnad
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Pickles
                        • October 2009
                        • 1155

                        #12
                        Åh, det blir det säkert efter ett tag, men hittils har pinnarna klarat sig finfint. Inga alger, inget mögel, ludd, slem eller annat obehag.
                        Börjar det gå åt det hållet får man helt enkelt byta ut dem, tänkte jag, om man fortfarande är sugen på att låta dem vara en del av inredningen. ^^

                        Jag tycker att de är förtjusande! Men häruppe helt Hopplösa att få tag på. Jag tror att jag har en lapp med mitt nummer på Fem djuraffärer ifall de skulle få in några. XD
                        Det slutar nog med att jag får honka någon bekant som har vägarna förbi Tyresö så att de kan handla åt mig! That's what friends are for.

                        Jag -har- faktiskt ett aquarelle nu också. Men... köpte akvariet begagnat så ingen vet hur länge det har suttit i förstås. ; ). Det andra är mycket riktigt ett glo-rör som jag tycker är lite klent, så du har nog en poäng! Det blir till att beställa över internet.
                        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                        ~25l vatten

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Klokt val
                          Köpt två på en gång så inte den som sitter i "dör" när du monterar in den nya.
                          Sån tur hade nämligen jag
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

                            #14
                            Jag har precis det stora nöjet att sitta i sängen och titta på när mina små galaxy leker alldeles intill rutan bland vallorna. XD
                            De är för rara de där små fiskarna!

                            Synd och skam att jag inte har kameran hemma och att siameserna är tillräckligt små för att kunna komma åt rommen - för att inte tala om de små prickiga skurkarna själva.
                            Kanske skulle vara en idé att försöka sätta igång ett litet artakvarium åt dem egentligen, och se vad som händer. ^^

                            Vidare tror jag att vi ska sänka tempen litegrann ett par veckor så att regnbågarna får vila.. så får vi la se om vi inte kan få boesmanisarna att få lite vårkänslor också.
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Ska också ha regnbågsfiskar när fiskarna i mitt 450-liters börjar dö ifrån. Grymt snyggt akvarium!
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...