Akvarie i väggen projekt (första bygget)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lind4hl
    • December 2008
    • 6

    Akvarie i väggen projekt (första bygget)

    Hejsan! tänkte dela med mig av mina tankar och ideér här
    första bygget, alltiv varit faschinerad av fiskar/akvarium sen syrrans kille skaffade ett..

    förhoppningsvis tilllåter föreningen detta (inatslägenhet)

    är tänkt att jag ska bygga in en 150L i en vägg som är ut emot Vardagsrummet, och på "andra sidan" är det en garderob så jag kan dölja allt.

    Ideér:

    Inuti garderoben ska jag lägga ett nytt golv som går upp på väggarna samt höja upp tröskeln vid dörren för att husera 150L vatten ifall det skulle brista (hoppas att det brister åt rätt håll isf )

    sen ska bakstycke och sidostycken få en BTN liknande moduler så man inte kan se in i garderoben,

    ställningen som akvariet ska stå på är tänkt såhär, då jag jobbar med svetsning samt plåt dagligen så blir det en svetsad ram:



    Vad tror ni om detta? på väggen som akvariet syns ifrån så kommer glipan mellan vägg + akvarie täckas av en vägglist.

    Är tänkt att det ska bli gula malawi-ciklider i detta akvarium.

    Kom gärna med åsikter samt tips för att underlätta bygget för mig.

    OBS! detta är ett långtidsprojekt, då min far är inneboende i min lägenhet tills i december, och hans vintrinskåp står ovägen för mina planer

    Edit:

    behöver även lite tips på grejer:

    Doppvärmare till ett 150L kar, skaplig kvalité
    Ytterfilter+pump av skaplig kvalité

    eftersom jag ska ha BTN liknande modul borde jag kunna flytta ut den en bit så jag kan ha en slang ner till botten och ett litet hål längst ner i modulen som pumpen skickar ut det i, eller ligger det vatten bakom BTN modulen också? så man bara kan köra ner slangen en bit??

    vad ska Malawi ciklider ha för interiör?
    Senast redigerad av Lind4hl; 23 September 2009, 18:55.
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Skulle jag bygga i ett kar i en garderob hade jag satsat på ett lite större, kan du inte få ett bredare så satsa iaf på ett djupare, ger en otroligt skön känsla i ett djupt kar!

    Vad bra att det är ett långtidsprojekt, då har du tid att läsa läsa läsa och läsa!
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Lind4hl
      • December 2008
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av Sultanen
      Skulle jag bygga i ett kar i en garderob hade jag satsat på ett lite större, kan du inte få ett bredare så satsa iaf på ett djupare, ger en otroligt skön känsla i ett djupt kar!

      Vad bra att det är ett långtidsprojekt, då har du tid att läsa läsa läsa och läsa!

      Hej!

      ja kan bli akvarium med mått emellan 150-200l, ska försöka få in ett djupt nu när jag ändåså köper ett kar som jag ska ha ett tag..


      tipsa gärna om beggade akvarium tillsalu i värmlandstrakterna

      Kommentar

      Arbetssätt...