400L – Första stora karet!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

Algerna försvinner nog förr eller senare.

Funderar på om det är en bakteriell infektion och om man skall behöva köra någon kur på hela karet :S
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• Sultanen
      • January 2008
      • 2457

Upptäckte precis att temperaturen i karet inte alls är så jämn och fin som jag fått för mig, en digitaltermometer visar 26 grader, en analog visar 24-25 och doppvärmaren är ställd på 27... Det är med andra ord rätt fel, borde vara 27-28grader i hela karet egentligen...
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium

Kommentar

• solis
        • July 2008
        • 5064

Ursprungligen postat av Sultanen
        Algerna försvinner nog förr eller senare.

Funderar på om det är en bakteriell infektion och om man skall behöva köra någon kur på hela karet :S
        Det låter som gloögon, dålig på medicinering så kolla upp det.
        Men jag hade faktiskt utstående ögon på en av mina botior när dom hade hål i huvudsjukan med, men misstänker gloögon som sagt, är tyvärr ingen expert och kommer inte ihåg vad jag gjorde när någon av mina hade det.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

Kommentar

• flygrc
          • June 2006
          • 2755

Tackar!
          Här gillar vi snabba tag, får bara se till att lära mig identifiera alla brister

Frågan är om man inte borde gå över till dubbeldos PMDD snart, iom ljusmängden och att växterna nu rotat sig och börjar dra iväg i höjd.

Min Blyxa Japonica har otroliga problem med att trivas i karet så risken finns att den får åka ut vilket vore synd
          Jag kör på med 5 ml torrt NO3 och 0,5 ml PO4 två ggr per vecka och jag har mindre ljus än du (0,6w/l)

Blyxan är knepig med hårdheten/saltmängd? jag fick ge upp min.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Sultanen
            • January 2008
            • 2457

Du har ju betydligt mycket mera växtlighet i ditt kar än det är i detta ännu

Misstänker att det är mitt medelhårda vatten (KH7) som spökar med blyxan, även med dessa förhållandevis låga näringshalterna så borde den ändå växa, tror inte den skulle börja bara det blev lite högre nivåer faktiskt. Lite tråkigt men det får bli någonting snabbväxande i hörnen istället, känner att jag vill blåsa rejäl fart på tillväxten nu, har varit dåligt med det hittills känns det som, har liksom inte riktigt kommit till skott =/
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium

Kommentar

• Sultanen
              • January 2008
              • 2457

Tror faktiskt det kan bli lek snart på Fjärilarna, skall inte hoppas för mycket men har två par som håller ihop rätt så väl varav ett av dem rätt intensivt vaktar främre vänstra hörnet i karet (under den stora lotusen) samt sin kruka där

Andra som är i lektagen är Smycketetrorna, de tumlar runt i buskarna för jämnan nu, kommer bli ett försök till odling på dessa snart har jag beslutat

Var förövrigt och köpte en ny doppvärmare idag, haft problem med att
              hålla en jämn temperatur, blev en Jäger 200W, kanske är i svagaste laget insåg jag när jag redan stoppat ner den i karet (rek. 300-400L(vilket är för att dra karet till 26 grader)), får se hur det går för den att hålla 27-28grader, annars får jag väl skaffa mig modellen starkare?

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0572 (Large).JPG
Visningar: 1
Storlek: 109,1 KB
ID: 2110541
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium

Kommentar

• solis
                • July 2008
                • 5064

Vad kul att du har bestämt dig för villken sort du ska odla på nu, jag väntar med spänning.

Kommentar

• Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

Skall bara övertyga regeringen om att det är en bra ide också

Har köpt en "tvättpåse" som jag tänker klippa sönder och använda som nät, hoppas det är lagom maskor i den men det tror jag
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium

Kommentar

• solis
                    • July 2008
                    • 5064

Hoppas det går bra att övertyga, väntar spänt på att din odling ska börja

Kommentar

• c90368
                      • September 2006
                      • 5973

Var förövrigt och köpte en ny doppvärmare idag, haft problem med att
                      hålla en jämn temperatur, blev en Jäger 200W, kanske är i svagaste laget insåg jag när jag redan stoppat ner den i karet (rek. 300-400L(vilket är för att dra karet till 26 grader)), får se hur det går för den att hålla 27-28grader, annars får jag väl skaffa mig modellen starkare?

[ATTACH]23995[/ATTACH]
                      Två klena värmare är alltid bättre än en som kan koka hela karet.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

Kommentar

• Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

Är väl lite så jag tänker också, jag kan överdimentionera det mesta men just doppvärmare drar jag mig väldigt för att överdimentionera, behövs de inte absolut undviker jag dem helt.

Är inte hemma ikväll men värmaren är ställd på 27 grader, ringde tjejen som kontrollerat karet ett par gånger sen jag satte i värmaren och just nu visar den ena termometern 27 grader, den andra 27,7
                        Tidigare visade de 25 resp 26 grader, så det känns bra, för låg temp är ingen höjdare i ett kar med fjärilar och diskus...
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium

Kommentar

• Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

Kalibrerade du den gamla värmaren du hade? De måste, för det mesta, kalibreras för att visa rätt.

Kommentar

• c90368
                            • September 2006
                            • 5973

Du har i alla fall undvikit fälla nummer ett och har två termometrar, bra
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

Kommentar

• Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

Vill egentligen ha fler men 2 får duga tills vidare xD
                              Fler termometrar känns skönt

Johanski:
                              Vad det står på skivan spelar mig ingen roll egentligen, problemet med den gamla var att den inte lyckades hålla en jämn temperatur över dygnet=/ Dels ojämn temperatur och dels otillräcklig uppvärmning.
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium

Kommentar

• Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

Johanski:
                                Vad det står på skivan spelar mig ingen roll egentligen, problemet med den gamla var att den inte lyckades hålla en jämn temperatur över dygnet=/ Dels ojämn temperatur och dels otillräcklig uppvärmning.
                                Då hänger jag med! Jägern borde fungera klockrent iaf. Hade själv en jäger i mitt 540 på 250W som höll tempen på 26 grader konstant, dygnet runt, trots en relativt kall lägenhet. Toppenvärmare enligt mig.

MVH Johan

Kommentar

Arbetssätt...