Dammprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #76
    Ursprungligen postat av sjebbe

    Du menar alltså att jag ska "täcka" rotstsystemet med stenar?!
    Det behövs inte det är bara att det är lättare att hantera växter med ett redan rotsystem, om man kan placera några Stenar på så är detta ok men inte ett måste om det inte behövs för att i så fall hålla detta på plats
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • sjebbe
      • March 2009
      • 440

      #77
      ok, förstår vad du menar.
      Var för övrigt på Plantagen nyss. Inte nått i växtväg till damm. Dem hade lite fontänpumpar och lite slang men det var helt öde på växtfronten. Jag vart helt paff när jag frågade en anställd vart dem hade växter till ha i dammar. "- ööö, det har vi aldrig haft några... Det är ju dessutom lågsäsong"
      "Dessutom lågsäsong", hur vet dem vad som är lågsäsong för nått som dem inte ens säljer? Ska jag då ge upp med leta runt tills våren kommer? Om dem någon gång under året har vattenväxter kunde hon ha sagt det ist. Konstigt svar iaf.
      Ska ta mig till de två tyska varuhusen i helgen, dem har ju allt oavsett månad på året.
      Hittade annars väldigt fina och bra växter på deras utomhusavdelning. Högt gräs, ganska bred, lite klätterväxter och någon buske.
      Kent i Nol håller ju på med damm och koi, fått lite tips ifrån honom. Säkrast är nog höra vad han har att erbjuda. Blir kanske imon efter jobbet. Kanske även ny pump då. Nja...vi får se vad helgen har att erbjuda...*gillar cliffhangers*

      450 L - Channa pulchra
      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

      Kommentar

      • sjebbe
        • March 2009
        • 440

        #78
        Erbjöd precis en telefonförsäljare att prata vidare på dennes privata tid, efter jobbet. Det var tydligen förbjudet att prata med kunder efter arbetstid. Vad synd...
        450 L - Channa pulchra
        720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #79
          Ursprungligen postat av sjebbe
          Erbjöd precis en telefonförsäljare att prata vidare på dennes privata tid, efter jobbet. Det var tydligen förbjudet att prata med kunder efter arbetstid. Vad synd...

          HAha!! dom har ju ditt nummer så du borde väl få ha deras...

          Om du inte hittar blommor på plantagen så kan jag erbjuda iris till dej.
          Vet inte om vi har några frön men själva plantan har vi
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • sjebbe
            • March 2009
            • 440

            #80
            Hittade Iris på Hornbach. 22.90:- Helt okej pris.
            Men deras näckrosor var under all kretik tyckte jag. Det var plastkruka med vatten och någon brun smörja i. Inga bilder eller blad så jag hade ingen anning om vad jag var på väg att köpa. 249:- för en bunke med klet avstår jag ifrån. Plantan låg troligtvis någonstans där i men ändå.

            Har även kollat lite mer idag på Plantagen och det blir nog en del gräs av olika sort. Började även snegla på bambu men det var i dyrast laget.
            450 L - Channa pulchra
            720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #81
              nu kom jag på en planta som är gruvligt snygg, vet dock inte vad den heter. Men om jag ritar den kanske mr stene kan identifiera vilken buske jag menar.

              Det finns nån planta i svergie som ser lite ut som bambu.
              Stammen har samma ledade mönster. bladen är i och för sej runda "hjärtformade"
              Den växer som ogräs här uppe.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #82
                Ursprungligen postat av sjebbe
                Hittade Iris på Hornbach. 22.90:- Helt okej pris.
                Men deras näckrosor var under all kretik tyckte jag. Det var plastkruka med vatten och någon brun smörja i. Inga bilder eller blad så jag hade ingen anning om vad jag var på väg att köpa. 249:- för en bunke med klet avstår jag ifrån. Plantan låg troligtvis någonstans där i men ändå.

                Har även kollat lite mer idag på Plantagen och det blir nog en del gräs av olika sort. Började även snegla på bambu men det var i dyrast laget.
                Du ska inte vara rädd för att köpa den smörjan dem kommer men man vill ändå se nåt tycker man
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #83
                  Den här menar jag... om ni fattar vilken växt jag pratar om. gillar den skarpt
                  Bifogade filer
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #84
                    och här e den bambuliknande växten.
                    Bifogade filer
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #85
                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      Den här menar jag... om ni fattar vilken växt jag pratar om. gillar den skarpt
                      Jag vet vilken du menar det är nån slags Pampagräs eller Elefantgräs snyggt att ha runt dammen
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #86
                        Vi hade Elefantgräs (utan blommor) i vår hönsgård förut. fyra meter hög lite tjockare än ett sugrör och med lite bambu känsla över, men som sagt bra mycket tunare.
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • sjebbe
                          • March 2009
                          • 440

                          #87
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          Du ska inte vara rädd för att köpa den smörjan dem kommer men man vill ändå se nåt tycker man
                          Ja precis. Får be nån som jobbar där och känna efter i kletet så att verkligen ligger nått där
                          450 L - Channa pulchra
                          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #88
                            kanske det ligger nån jätte farlig mussla sombah BOOM! hugger av dej fingrarna?
                            Eller kanske ligger det en näckros... who knows?

                            Vilken sorts näckros var det btw? nån ovanlig?
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • sjebbe
                              • March 2009
                              • 440

                              #89
                              Tackar hjärtligt för alla tipsen! Elefantgräs, Pampasgräs och även den där bambu-varianten skall kollas upp.

                              Fint målat om det var du Karrokaja Kan det vara Pampasgräs?


                              Hittade även en buske som jag kände igen ifrån Azorerna. Hortensia
                              Där växte den vildt längs vägarna och på bergen. Galet snyggt på håll! Både vita, blå och rosa. Fast när vi var där så blommade bara blå och vit. Men den tänkte jag skulle kunna dölja min filtertunna.

                              Ska beställa en bubbelplast. Ser ut som sån plast man klär saker som är omtåliga fast med större bubblor. Den lägger man tydligen över dammen innan frosten kommer och låter den ligga över vintern. Funkar tydligen som isolering. Nått du prövat, använder eller hört talas om Patrik?
                              450 L - Channa pulchra
                              720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                              Kommentar

                              • sjebbe
                                • March 2009
                                • 440

                                #90
                                Japnskt blodgräs hade gett en fin röd ton runt dammen. Fast läste precis att den antingen måste tas in över vintern.
                                450 L - Channa pulchra
                                720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                                Kommentar

                                Arbetssätt...