Dammprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bateman
    • July 2008
    • 32

    #46
    Tycker detta projekt verkar asspännande! =)

    Kommentar

    • sjebbe
      • March 2009
      • 440

      #47
      Var uppe idag och prövade hela systemet.
      Backslag nr 2: Pumpen är på tok för svag. Den orkar inte pumpa vattnet 1 m över vattenytan. Stod och skrattade en stund åt säljaren på Hornbach som talade högt och vidt om denna pump. Jag borde förstått att 1000l/h inte skulle kunna cirkulera den mängd jag ville, *skäms*.
      Tog en sväng förbi Kent i Nol så nu är en ny pump beställd. Denna är 3600 l med ställbart flöde.

      Annars så funkade allt bra, mkt mygglarver i dammen. Dem blir så småning om mat.

      Inga bilder på dammen pga stressat schema. Men några från Azorerna slänger in jag iaf.

      Tvillingsjöarna, en stor krater med en grön och blå sjö.


      Levde ganska grov spegelkarp i sjöarna, taskig bild.


      Fina vyer ifrån hyrbilen




      Vilda näckrosor


      Vattenfall




      Bäckar kring de heta källorna, mkt järn i vattnet dock.


      Stort märkligt träd
      Senast redigerad av sjebbe; 16 August 2009, 18:38. Anledning: stavning
      450 L - Channa pulchra
      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #48
        Ursprungligen postat av sjebbe
        Var uppe idag och prövade hela systemet.
        Backslag nr 2: Pumpen är på tok för svag. Den orkar inte pumpa vattnet 1 m över vattenytan. Stod och skrattade en stund åt säljaren på Hornbach som talade högt och vidt om denna pump. Jag borde förstått att 1000l/h inte skulle kunna cirkulera den mängd jag ville, *skäms*.
        Tog en sväng förbi Kent i Nol så nu är en ny pump beställd. Denna är 3600 l med ställbart flöde.

        Annars så funkade allt bra, mkt mygglarver i dammen. Dem blir så småning om mat.

        Inga bilder på dammen pga stressat schema. Men några från Azorerna slänger in jag iaf.

        Tvillingsjöarna, en stor krater med en grön och blå sjö.


        Levde ganska grov spegelkarp i sjöarna, taskig bild.


        Fina vyer ifrån hyrbilen




        Vilda näckrosor


        Vattenfall




        Bäckar kring de heta källorna, mkt järn i vattnet dock.


        Stort märkligt träd
        http://i959.photobucket.com/albums/a...e/SANY0362.jpg
        Fan du är ju skön!! Det är snuskigt vackert!!! och så är det kul att läsa vad du skriver. du har lite rolig berättande stil. me like!!

        jag är i ystad och vacktar lägenhet
        (hon har en 5 LITERS skål med 2 slöjstjärtar i!! GRRR) så jag hinner inte titta varje dag. men så ofta jag kan.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • sjebbe
          • March 2009
          • 440

          #49
          Ursprungligen postat av karrokaja
          Fan du är ju skön!! Det är snuskigt vackert!!! och så är det kul att läsa vad du skriver. du har lite rolig berättande stil. me like!!

          jag är i ystad och vacktar lägenhet
          (hon har en 5 LITERS skål med 2 slöjstjärtar i!! GRRR) så jag hinner inte titta varje dag. men så ofta jag kan.
          Kul att höra!

          Jobbigt med slöjstjärtarna, använd dina bästa valpögon så kanske ägaren skaffar ett större kar.

          Dammen och semestern har tagit mkt tid och ork. Så idag när jobbet började igen kom jag på att alla mina verktyg samt arbetskläder ligger kvar på landet. Så det var bara att åka till kontoret med svansen mellan bena. Får skylla på måndag, Murphys lag och första dagen efter semestern. Kombinerat blir det en mkt påfrestande dag.

          Till dammen; har bestämt att det ska muras mot berget med gatsten. Blir rabatt av det hela med snygga klängväxter och ormbunkar tänkte jag.
          Uppe på den resterande muren ska det ligga skiffer som jag sågar i avlånga bitar lite random.
          450 L - Channa pulchra
          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

          Kommentar

          • sjebbe
            • March 2009
            • 440

            #50
            Blir tyvärr ett litet glapp i detta projekt. Pratar en helg eller två. Sambons häst har skadat ögat och trots försökring väntar härliga räkningar.
            Så den nya pumpen får vänta och därför skjuts fiskinköp upp. Men murningen och det resterande arbetet fortlöper och således bilder.

            Vad tror ni om att sätta in fisk så här sent? Det är ju trots allt snart höst. Hinner fisken gå in sig innan hösten och kylan kommer?
            450 L - Channa pulchra
            720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #51
              Du skriver i första inlägget att du ska ha ett 20 tal guldfiskar som testpiloter, guldfiskar är väl ganska tåliga så du kan nog släpa i dom.
              Om du köper fisken från en odlare där fisken går utomhus så borde den vara ingången när det gäller väder... sen kanske det är svårt att acklimatisera den till just ditt dammvatten. jag är ingen expert så ta det jag säger med en nypa salt.
              Den där patrik steen verkar ha koll på det mesta fråga honom?
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • sjebbe
                • March 2009
                • 440

                #52
                Jo, jag tänker likadant. Det just det där med vattnet, guldfisken är ju tålig men den är ju ett djur den med. Skillnad på testpilot och kamikazepilot

                Vill helst att pumpen ska vara i så att jag vet att filtreringen går som den ska. Om fisken skulle dö så kan jag iaf stryka den punkten. Det är så jag tänker.

                Ja Patrik steen lyser med sin frånvaro, får lov o0ch skicka ett PM.
                450 L - Channa pulchra
                720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #53
                  Jo det är ju sant... men du ska vänta med nytt filter 1-2 helger? (jävla häst)
                  då är vi nånstans i september va?
                  Hmm lär kännas lite tråkigt att skippa fiskarna detta år.
                  Men det är som du säger ett liv i dom också och inga kamikaze-piloter.
                  men pröva med ett 5-10 tal fiskar ...
                  om du ser att det går bra så kan du slänga i fler.
                  Förutsatt att dom då har gått ute och inte har något problem att ställa om till vinter när kylan slår till.
                  Annars brukar september vara ganska halv-varm va?

                  Jag hatar lysande frånvaro!
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • sjebbe
                    • March 2009
                    • 440

                    #54
                    Nja, som sagt hoppas jag ju på att det ska gå. Som flugfiskare och nybliven fisknörd i almänhet så vet jag att tålamod är guld värt i sånna här sammanhang.

                    Det brukar vara runt 10-strecket på natten så kallt är det ju inte. Men frågan är om filtret, fisken och bakterierna hinner gotta till sig innan minusgraderna. Men fiskarna äter inget under vintertiden. Om jag inte är helt ute och cyklar så borde ju bakteriefloran likaså försvinna?!

                    Lika positivt kan jag komma med iaf. Jobbar just nu på nya polishuset i GBG, inne och murar på häktet. Hoppas på att det ska bli lite lekasten över. Dessa med lite skiffer, småsten och en söndag så kan det nog bli tillfredsställande bilder på söndagkväll.
                    Lämnar det lite öppet så länge.*cliffhanger*
                    450 L - Channa pulchra
                    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                    Kommentar

                    • sjebbe
                      • March 2009
                      • 440

                      #55
                      Så, då var helgen avklarad. Murning, grillning och gott sällskap.
                      Jag o bästa polarn Fisken, han heter så lång historia, hade suttit och spånat i vad som skulle funka bäst i ett vattenfall. Ett par öl och en fläskfilé senare var skiffer bestämt.
                      Jag använde den klena pumpen som var ämnad för min filtertunna. Inget ont som inte för nått gott för sig.
                      Har även murat runt och förbi vattenfallet, detta ska bli en rabatt med härliga växter som hänger över och skapar lite "djungelkänsla" Tror detta kommer ifrån Azorerna. Svårt att hålla samma växter bara, det råder inte subtropisk miljö med +25 C året om på Tjörn.

                      Trots att det är skaldjurstider finns det inte mkt som slår fläskfile på fingrarna.


                      La skifferplattorna med småsten emellan, sen mösa jag in bruk.



                      Färdig, slangen från pumpen la jag en sten på murade fast den i den kringliggande muren. Skifferlocket lät jag var avtagbart för senare modifikationer.



                      Då var det dags att trotsa naturlagarna. Som ni ser var jag tvungen att palla upp innan bruket brännt. Ganska svår murning då stenen inte suger nått och bruket måste bränna i sig själv. Men å andra sidan blir bruk hårdare om det får bränna långsamt.



                      Helgens prestation, jag är iaf helnöjd.




                      Är det nån idé att plantera nått i år? Vintergröna växter är ett krav då jag inte vill ha massa löv i dammen.

                      Nån som har nån idé på vad mer som kan göras tills jag får min pump och fiskar ska inhandlas?

                      Simma lungt...
                      450 L - Channa pulchra
                      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #56
                        ny pump, fiskar och växter och denna dammen kommer bli en fröjd för ögat. det ser riktigt snyggt ut!!
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          #57
                          Det där är löjligt snyggt. Önskar jag hade 1% av din fixarådra.

                          Kommentar

                          • sjebbe
                            • March 2009
                            • 440

                            #58
                            Tack så mkt. Det är inte så konstigt att det spritter av murarglädje. Springer omkring i kattakomberna på häktet, kallas för ground zero. Och det säger rätt mkt bara det. Det är sjukt understimulerande att bara se solljus 4 ggr om dagen. När man väl får tillfälle får man fan ta vara på det.
                            Det finns mer i planeringen. Tanken är att det ska bli mer utav bäck/vattenfall. Kommer mer bilder på framtida projekt.

                            Det åkte ner en del bruk i vattnet när jag fogade av och vart lite orolig över detta. Men när jag rådfrågade mäster på jobbet som för övrigt kan alla bruks bestånds delar i skallen, så var det ingen fara. *puh*

                            Ormbunkar, visnar dem och har sig över vintern? Funderar på lite murgröna som växer villt på tomten. Kan bli rätt snyggt om man kan få det att ringla sig runt vattenfallet och muren. Vad tror ni?

                            Hästens räkning landade på runt 15 papp, och det är med försäkring. Det är helt uppåt väggarna galet var det är dyrt med havremoppe!!
                            450 L - Channa pulchra
                            720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #59
                              BAHAHAHAAAA!!! havremoppe!! oj shit va kul!

                              Ormbunkar visnar över vintern men bladen faller inte av, du slipper således massa gamla blad i dammen. du kan klippa av dom själv så har du kontroll över det, mysig höstsyssla
                              Murgröna har ja ingen koll på. men får du den att "krypa" runt på marken kring vattenfallet som du sa, så blir det gör läckert.
                              sen finns det ju en blomma som heter vintergröna om jag inte minns fel.
                              och den är (som namnet säger) grön på vintern.
                              Det finns ju olika buskar också som är gröna på vintern eller långt in på hösten.
                              Tror patrik steen har ganska bra koll på blommor (han har ju fan koll på allt!!)
                              du kan ju ha palmer i kruka som du ställer ut under sommarn. det är snyggt.
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • sjebbe
                                • March 2009
                                • 440

                                #60
                                Ja, det lät ju bra det där med ormbunke. Men palm, njaaa, tror det kan sticka lite i ögenen. Bra ide men det känns lite krystat. Vill ha djungel inte Thailands strand om du fattar.

                                Lite blommor, lite färg och härligt trassligt med växter och buskar. Och mitt i havet av grönska ligger en damm som skuder av liv. Så vill jag sammanfatta kunna sammanfatta det hela.
                                Det är ju bra typiskt att det snart är höst. Men om inte jag minns fel så finns växter man planterar just på hösten. Får ta en sväng till Platagen och se vad dem säger.

                                Måste ha växter i dammen med. Höll på att glömma. Mkt nu, men f*n vad roligt det är.
                                450 L - Channa pulchra
                                720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                                Kommentar

                                Arbetssätt...