P. subocellatus - "palett"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Några bilder;
    Bifogade filer

    Kommentar

    • gustinger
      • October 2009
      • 215

      va nice har du några tips att ge,försöker få mina nigerian yellow att "ta steget" men dom lyckas inte riktigt få till det
      56l Agassazii Fire Red
      80l Nigerian Yellow
      112l Transvestitus
      240l Vejita II + scalar

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av gustinger
        va nice har du några tips att ge,försöker få mina nigerian yellow att "ta steget" men dom lyckas inte riktigt få till det
        Jag har haft "vanliga" paletter i massor genom åren och det har mer eller mindre alltid bara varit att släppa ner dom i baljan, så har de lekt...
        Så några direkta tips har jag inte, mer än det jag vanligtvis brukar säga i trådarna här på forumet; ha tålamod, låt karet vara - förutom de vanliga bestyr man måste göra. Tar det tid tid, så må det vara hänt - men stämmer parametrarna i karet så brukar fiskarna lyckas efter en tid.
        Jag såg din enormt fina film på dina paletter - och där ser det ju ut som om att det snart är yngel på gång. De subocellatusar jag har är vildfångade och jag har sett att de lekt ett par gånger. Anledningen (som jag har skrivit om tidigare i denna tråd) till att det inte blvit något resultat tidigare berodde på att hanen var för stor för hålet på kokosnöten som honan envist har valt för att lägga sina ägg. Jag såg av en händelse att hanen stod och tryckte med huvudet i hålet - och han kom helt enkelt inte in i nöten. Jag tog upp nöten och vidgade hålet. Direkt var hanen där och provkörde in och ut flera gånger. Sedan var det bara att vänta - och se, nu fick de till det!
        Jag tror att du snart har yngel på dina fina paletter, det syntes ju tydligt på filmen att de är på gång - ge det lite tid bara så är det snart i full gång.
        Annars; bra vattenvärden och lugn och ro i karet utan en massa stressigt röj och donande - det är de "tips" jag kan ge!

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          Alltid läckert med yngel!!
          Checking out...

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Dre
            Alltid läckert med yngel!!
            Javisst är det, speciellt om man har väntat ett bra tag! Det känns ju lite extra kul att de här äntligen har fått till det!
            Här är en liten snutt till (och.. ja... jag måste putsa rutan...);

            Kommentar

            • Broddan
              • February 2007
              • 536

              Vilken lösning har du på entrén till nöten? Alltså halvmåne vid kanten eller hål högre upp på densamme. Riktigt snygg variant på pallet du har där.
              Hälsningar

              D

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Broddan
                Vilken lösning har du på entrén till nöten? Alltså halvmåne vid kanten eller hål högre upp på densamme. Riktigt snygg variant på pallet du har där.
                Det är ett hål högre upp på nöten (det finns två likadana nöthalvor i karet). Jag gjorde hålet lite ovalt så att hanen med sin ganska höga kropp kan komma in.
                Jo, de är riktigt fina - en aning bleka nu om man jämför vid lektillfället då de var mycket mer röd-gula. Det finns bilder som visar dom i snyggare dräkt längre bak i tråden.

                Kommentar

                • Broddan
                  • February 2007
                  • 536

                  Jo jag har sett de bilderna.. Funderar på lite ny besättning till min 50 cm kub och funderar på att slå till på denna variant plus ett gäng normans lampeye - afrikanska killin.
                  Ser att du har "amber" tetra som sällskap, kolglöd eller vad de heter på svenska (tycker de borde hetta bärnstenstetra).

                  Vad tror du om den kombon?
                  Hälsningar

                  D

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Broddan
                    Jo jag har sett de bilderna.. Funderar på lite ny besättning till min 50 cm kub och funderar på att slå till på denna variant plus ett gäng normans lampeye - afrikanska killin.
                    Ser att du har "amber" tetra som sällskap, kolglöd eller vad de heter på svenska (tycker de borde hetta bärnstenstetra).

                    Vad tror du om den kombon?
                    Javisst, kör på det! Paletterna har en tendens att "somna till" om de inte får lite fisk som stör dom - de behöver något att liksom jaga runt lite. Det blir nog lagom med lyktögonen!
                    Jag tycker kanske att en kub inte är det optimala för paletter - hellre då ett mer avlångt kar så de får lite mer bottenyta. Jag skall flytta mina till ett annat kar vid tillfälle - men nu får de gå kvar sålänge de har sina yngel.
                    Ett litet tips är att tillsätta lite salt i vattnet - mina tycks uppskatta detta mycket. Jag brukar ha någon deciliter per hundra liter hela tiden, har läst någonstans (var det kanske här på artregistret?) att subocellatus gillar detta!

                    Kommentar

                    • Broddan
                      • February 2007
                      • 536

                      Tack för tipsen, uppskattas.

                      Hoppas det fungerar utrymmesmässigt.

                      Har blivit sugen nu och har liksom inga andra alternativ.
                      Hälsningar

                      D

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Broddan
                        Tack för tipsen, uppskattas.

                        Hoppas det fungerar utrymmesmässigt.

                        Har blivit sugen nu och har liksom inga andra alternativ.
                        Kör på medan du har ångan uppe - det kommer att bli hur bra som helst!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag tror inte det är så många som läser just den här tråden, men jag tänkte visa med en liten film det som vi har snackat om i många andra trådar. Det handlar ofta om Fjärilsciklider och Scalarer och hur det kan bli när man tar ynglen ifrån föräldrarna, att ynglen inte riktigt får "lära" sig de signaler och annat som föräldrarna danar hos dom. Givetvis finns de instinkter som att gömma sig och att själva ta hand om yngelvård redan i generna på ynglen, men de kanske i viss mån behöver uppleva detta i någon form - i föräldrarnas vård - för att själva föra det vidare när de vuxit upp.
                          Paletterna har sina yngel i en fritt simmande svärm, men så fort jag kommer nära med kameran så ser föräldrarna till att, med små fina ryck, få ynglen att platt lägga sig på sanden. Kolla in på filmen och se hur fint honan med små ryck, samtidigt som hon vill att de skall hålla sig nära bottnen, ändå lite hemligt får sin kull att gömma sig bakom en rot.
                          Ganska spännande att kika på och säkerligen i någon form "lärorikt" för ynglen. Häftigt också att se hur föräldrarna lägger sig till med en ljusare färg, för att smälta in i omgivningen och synas så lite som möjligt och inte dra på sig onödig uppmärksamhet.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 January 2010, 22:32.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Nähä...?
                            Filmen tycks inte fastna - jag gör ett nytt försök...!?!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 January 2010, 22:32.

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              youtube kanske inte youtubat färdigt?

                              Jag läser i alla fall tråden och tycker den är intressant att följa särskilt med lite ovanligare paletter, jag lär mig en massa i denna tråd och sånt kan jag inte låta bli...

                              Håller med om din slutsats om lärande vs arv.
                              Checking out...

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ja, det var ju jävligt underligt... jaja, det kanske rättar till sig senare...?
                                Men här äör en länk iallafall, för den som är intresserad;

                                Kommentar

                                Arbetssätt...