Första akvarium - råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coolcool1
    • January 2009
    • 11

    Första akvarium - råd

    Jag har köpt mitt första akvarium 30 liters.

    Jag har hällt i småstenar och 30 liter kranvatten, jag har pump med något som kallas kristal, som man lägger i pumpen som en tabblet så att vattnet blir ren.

    Jag har hällt i någon vätsa mot bakterier och vätsaka Aloe vitaminer för fiskarna.

    Nu har det ståt så med pumpen igång i ca 1 dygn.

    Nu har jag planerat köpa GULD-FISKAR.

    1. När kan jag lägga i fiskarna i akvariet? hur länge ska jag vänta med att lägga i fiskarna, har väntat nu i 1 dygn.

    2. Hur många guldfisk ska jag ha första gången?
    har planerat att köpa 3 st.

    3. hur varm ska vattnet vara? rumstemperatur?
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av coolcool1
    Jag har köpt mitt första akvarium 30 liters.

    Jag har hällt i småstenar och 30 liter kranvatten, jag har pump med något som kallas kristal, som man lägger i pumpen som en tabblet så att vattnet blir ren.

    Jag har hällt i någon vätsa mot bakterier och vätsaka Aloe vitaminer för fiskarna.

    Nu har det ståt så med pumpen igång i ca 1 dygn.

    Nu har jag planerat köpa GULD-FISKAR.

    1. När kan jag lägga i fiskarna i akvariet? hur länge ska jag vänta med att lägga i fiskarna, har väntat nu i 1 dygn.

    2. Hur många guldfisk ska jag ha första gången?
    har planerat att köpa 3 st.

    3. hur varm ska vattnet vara? rumstemperatur?
    Alldeles för litet kar till guldfisk!
    Läs runt lite här på zoopet och kolla artbeskrivningarna osv. så lär du dig en hel del på ganska kort tid. Välkommen i träsket!

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • coolcool1
        • January 2009
        • 11

        #4
        Ok , Vad ska jag köpa för fisk för min 30 liters kar ?

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          30L är egentligen i minsta laget till att ha fisk i över huvud taget, de flesta med så små akvarium här på forumet har räkor i sina
          Men annars fungerar någon form av microrasbora, exempelvis http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1 eller http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1112&SOK=1
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • coolcool1
            • January 2009
            • 11

            #6
            Ursprungligen postat av Sultanen
            30L är egentligen i minsta laget till att ha fisk i över huvud taget, de flesta med så små akvarium här på forumet har räkor i sina
            Men annars fungerar någon form av microrasbora, exempelvis http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1 eller http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1112&SOK=1
            ok, men jag har köpt den här kar 30 liters,
            Titta här: http://www.aquarium-products.co.uk/R...s_Aquarium.htm
            Vad är det för fiskar de har i den?

            Och i affären sa dem att jag kan ha max 8-10 fiskar i den som guldfiskar.

            Kommentar

            • PierreS24
              • January 2009
              • 80

              #7
              Då sa affären fel, du kan väl ha någon liten guppy eller nått men verkligen inte mer, ett sånt akvarium duger till yngelkar eller räkkar... Jag hade köpt något akvarium från blocket för 500-1000 komplett med fiskar och allt som nybörjar kar om jag vore du.

              Kommentar

              • coolcool1
                • January 2009
                • 11

                #8
                Ok, hur många guppy kan jag ha i den? som max ?

                Och hur många dygn ska jag vänta tills jag sätter fiskarna i akavrium?
                Och hur många grader ska vattnet vara till Guppy-Fiskar?

                Vattnet har ståt nu i ca 1 dygn med vätska mot bakterier.

                Kommentar

                • PierreS24
                  • January 2009
                  • 80

                  #9
                  Ett fåtal eftersom dem förökar sig rätt snabbt, finns ju folk som har Guppy's i vanliga vaser och andra extremt små utrymmen så det ska nog gå med några, ha några ytväxter eller växter överhuvudtaget.

                  Du kan ha akvariumet ståendes utan fiskar 1-3 dagar innan du börjar släppa i dem, skadar inte att ha fler.

                  Guppys är inte så temperatur kräsna utan klarar sig på 22-28°C

                  Jag brukar dock ha akvariumet lite åt det varmare hållet eftersom jag sällan låter Guppy ha ett eget akvarium, så temperaturen för min del hamnar på 26°C.

                  Kommentar

                  • coolcool1
                    • January 2009
                    • 11

                    #10
                    ok nu har jag fåt mycket bra råd.

                    Till 30 liters kar.

                    Vilka fiskar,arter som trivs i 30 L kar?

                    Och antal (max) som jag kan ha ?

                    Guppy har jag fåt som svar att jag kan ha i min 30 L kar , men nämn flera fiskar...

                    (Är En nybörjare som är fiskgalen)

                    Kommentar

                    • PierreS24
                      • January 2009
                      • 80

                      #11
                      Som folk tidigare i tråden har sagt :

                      Det finns ingen fisk som trivs i ett så litet akvarium, visst du kan ha en neontetra i det men det är en stimfisk man ska ha minst 10st av... Man brukar räkna (Om jag inte minns helt galet) En neontetra per 20L eller 30L så om du ska ha 10st så bör du ha ett 200L för att dem ska trivas bra.

                      Du kan ha några platy eller black mollys eller svärdbärare (MAX 1-5st då det säger *stön* i akvariumet och vips har du 10st) men ingen av dem skulle må bra på långsikt då utrymmet är på tok för litet.

                      Skaffa några yngel från någon fisk och se dem växa upp eller något annat påhitt. Ett så litet akvarium duger knappt till något annat än yngelkar ändå om sanningen ska fram.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Jag skulle inte ens rekommendera guppy, men visst. Det är ju bättre än guldfisk.

                        Om jag skulle ha något i den så skulle jag nog haft kardinalfisk och räkor.

                        Tycker du ska skaffa ett större, iallafall mot 60-100 liter.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av PierreS24
                          Som folk tidigare i tråden har sagt :

                          Det finns ingen fisk som trivs i ett så litet akvarium, visst du kan ha en neontetra i det men det är en stimfisk man ska ha minst 10st av... Man brukar räkna (Om jag inte minns helt galet) En neontetra per 20L eller 30L så om du ska ha 10st så bör du ha ett 200L för att dem ska trivas bra.

                          Du kan ha några platy eller black mollys eller svärdbärare (MAX 1-5st då det säger *stön* i akvariumet och vips har du 10st) men ingen av dem skulle må bra på långsikt då utrymmet är på tok för litet.

                          Skaffa några yngel från någon fisk och se dem växa upp eller något annat påhitt. Ett så litet akvarium duger knappt till något annat än yngelkar ändå om sanningen ska fram.
                          Molly,svärdbärare,platy är inte heller bra för 30L.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            med bra vattenkvalite och värden kan man i 30L ha

                            5Kardinalfiskar ( inte över 22-23C)
                            1Endlers hane och 2-3honor (ca 25c)
                            dvärg arter av Rasbora (ca 5st), Temp beroende art.
                            Dvärgtandkarp 1hane och 2-3honor (ca 20-25c)

                            problemet med ditt kar är att det är högre än lägre. hade du haft ett lågt 30L med mer yta hade du också kunnat haft andra fiskar.

                            annars är ju räkkar ett intressant alt eller som yngelkar.
                            Senast redigerad av Flaxss; 08 January 2009, 10:34.

                            Kommentar

                            • Charlottis
                              • December 2007
                              • 579

                              #15
                              Jag hade inte haft något annat än räkor o det karet. Att djuraffären säger att du kan ha 8 guldfiskar i 30 liter borde nästan polisanmälas. Affären uppmanar till djurplågeri.

                              Räkor är jättesöta och intressanta och det finns flera olika sorter att välja bland.

                              På frågan när du ska lägga i fisk/ räkor i karet är det så fort vattnet blivit klart (ej grumligt) och du kontrollerat att ph värdet är ok. Att vänta ger ingenting, man måste ha i fisk/räkor för att goda bakterier ska börja växa.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...