Första akvarium - råd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

skaffa räkor!! Dom är jätte skojjiga:P. eventuellt komplettera med Endlers guppy (1 hane ca 2-3 honor). annars kan du ha några galaxy rasboror. Är dock mer osäker på antal och så men det får någon annan fylla i, såg att Sultanen också nämnt dom. Jag har ett akvarium på 40 l och där har jag körsbärs räkor och galaxy rasboror, det fubkar jättebra! Fast som nybörjar akvarium hade det passar bättre med ett runt 100l, för ju mindre det är , destå svårare att få bra vattenkvalite.
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l

Kommentar

• drd
      • March 2004
      • 5586

Köp ett större akvarie som du kan ha fler och andra fiskar i än dom som är rekomenderade annars behåll det lilla och ha räkor av olika slag bara.
      Du kommer förr eller senare säkert köpa ett större ändå

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• ubjs
        • April 2007
        • 192

Köp ett par killis, tex Aphyosemion australe, läs mer här:

Mvh UB

Kommentar

• Sophia_
          • January 2009
          • 454

Att köpa ett nytt akvarium är väl inget jättesnällt eller ens konstruktivt råd till någon som precis köpt ett akvarium. Jag har ett ännu mindre akvarium men jag vet inte om jag vågar fråga nåt om det om "köp ett nytt akvarium" är det enda konstruktiva svar jag får. Jag har fått ett akvarium och det får liksom inte plats något större. Men jag försöker lyssna på råden som redan finns och bortse från alla "köp nytt" det verkar enklare för nerverna.
          www.devons.se

Kommentar

• JojjeN
            • June 2008
            • 3567

Ursprungligen postat av Sophia_
            Att köpa ett nytt akvarium är väl inget jättesnällt eller ens konstruktivt råd till någon som precis köpt ett akvarium. Jag har ett ännu mindre akvarium men jag vet inte om jag vågar fråga nåt om det om "köp ett nytt akvarium" är det enda konstruktiva svar jag får. Jag har fått ett akvarium och det får liksom inte plats något större. Men jag försöker lyssna på råden som redan finns och bortse från alla "köp nytt" det verkar enklare för nerverna.
            Bara för att man inte har plats med större så kan man itne använda det som ursäkt för att stoppa ner guldfiskar där.

Om man har så lite plats sdå får man skylla sig själv att man fyllt sitt hus med annat, och då får man snällt ha fiskar och räkor som är anpassade till det.

Ungefär som att ett företag bygger en liten låda på 1x1 meter och säljer till en privatperson, och tvingar in personen däri och låser och aldrig släpper ut igen. Detta med försvaret "Vi hade inte plats för mer"
            Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Esja
              • January 2008
              • 44

Ursprungligen postat av Sophia_
              Fast det är faktiskt ett jättesnällt råd - om man ser det ur fiskarnas synvinkel, som de flesta härinne gör...

Kommentar

• Hawkmoon
                • February 2005
                • 268

Ursprungligen postat av JojjeN
                Bara för att man inte har plats med större så kan man itne använda det som ursäkt för att stoppa ner guldfiskar där.

Om man har så lite plats sdå får man skylla sig själv att man fyllt sitt hus med annat, och då får man snällt ha fiskar och räkor som är anpassade till det.

Ungefär som att ett företag bygger en liten låda på 1x1 meter och säljer till en privatperson, och tvingar in personen däri och låser och aldrig släpper ut igen. Detta med försvaret "Vi hade inte plats för mer"
                Blir lite trött här, för det första så håller jag med Sophia, vad är det som gäller här på forumet? att trycka ner och döda varje liten gnista för akvaristik som börjar glöda?

Förstår inte alls JojjenN:s inlägg, var står det att det inte finns plats för större akvarium?
                Fyllt sitt hus med annat? skylla sig själv?

inte ens värt en kommentar.

Guldfiskar var ett råd från butiken och vad skall en fiskälskande nybörjare tro?

Jag ser det som ett stort ansvarstagande att hitta hit till Zoopet och kolla läget innan akvariet startas upp, ett akvarium som säkert varit efterlängtat och som passar till nuvarande situation men som vid en lyckad start säkert leder vidare till en förhoppningsvis lyckad hobby.

Eftersom det finns så många "experter" här så kan ni väl tala om vad som kan göras med ett 30L kar för att få ut maximal glädje av det istället för att gapa om att köpa ett större, eller är det det som är problemet? ni har ingen aning?

Kan man få till underbara skapelser av vaser från IKEA så skall det väl funka med ett 30L kar oxå.
                190L Trigon SA Powered by Co2
                112L Snäcklekare
                Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

Kommentar

• JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

Ursprungligen postat av Hawkmoon
                  Blir lite trött här, för det första så håller jag med Sophia, vad är det som gäller här på forumet? att trycka ner och döda varje liten gnista för akvaristik som börjar glöda?

Förstår inte alls JojjenN:s inlägg, var står det att det inte finns plats för större akvarium?
                  Fyllt sitt hus med annat? skylla sig själv?

inte ens värt en kommentar.

Guldfiskar var ett råd från butiken och vad skall en fiskälskande nybörjare tro?

Jag ser det som ett stort ansvarstagande att hitta hit till Zoopet och kolla läget innan akvariet startas upp, ett akvarium som säkert varit efterlängtat och som passar till nuvarande situation men som vid en lyckad start säkert leder vidare till en förhoppningsvis lyckad hobby.

Eftersom det finns så många "experter" här så kan ni väl tala om vad som kan göras med ett 30L kar för att få ut maximal glädje av det istället för att gapa om att köpa ett större, eller är det det som är problemet? ni har ingen aning?

Kan man få till underbara skapelser av vaser från IKEA så skall det väl funka med ett 30L kar oxå.
                  1. Inte ens värt att kommentera. Du har inte sett hur mycket hjälp nybörjare får här eller?

2. Nu syftade jag på Sophias inlägg (Hon sa att hon inte hade plats), och itne på trådskaparen. Trådskaparen tog ju ansvar direkt och strök guldfiskar från sin lista.

3. Det finns något som heter "Lämna tillbaka för djurens bästa" istället för att säga "Jag blev lurad av butiken, så jag kan likväl ha de kvar, för de är så fina", Det är bara en dålig ursäkt.

4. Som sagt har jag endast syftat på Sophias inlägg, och hon hade startat upp sitt lilla akvarium innan hon letade sig hit.

5. Jag är också nybörjare, men många "experter" har ju faktiskt skrivit här i tråden. Men ni kanske ignorerar alla inlägg där det nämns "Skaffa räkor"?

6. Man kan göra väldigt vackra 30 liters kar, men inte med guldfiskar.
                  Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

1. Inte ens värt att kommentera. Du har inte sett hur mycket hjälp nybörjare får här eller?

2. Nu syftade jag på Sophias inlägg (Hon sa att hon inte hade plats), och itne på trådskaparen. Trådskaparen tog ju ansvar direkt och strök guldfiskar från sin lista.

3. Det finns något som heter "Lämna tillbaka för djurens bästa" istället för att säga "Jag blev lurad av butiken, så jag kan likväl ha de kvar, för de är så fina", Det är bara en dålig ursäkt.

4. Som sagt har jag endast syftat på Sophias inlägg, och hon hade startat upp sitt lilla akvarium innan hon letade sig hit.

5. Jag är också nybörjare, men många "experter" har ju faktiskt skrivit här i tråden. Men ni kanske ignorerar alla inlägg där det nämns "Skaffa räkor"?

6. Man kan göra väldigt vackra 30 liters kar, men inte med guldfiskar.
                    Sophia_ har inte heller skrivit att hon ska ha guldfiskar eller något annat olämpligt i sitt akvarium, och jag kan inte heller se att hon startat upp sitt akvarium innan hon kom hit. Hon skrev bara att hon hade fått ett ännu mindre akvarium, kanske är det tomt ännu?

Jag håller med henne om att "skaffa större" inte är det bästa rådet. Det vore jättebra om alla kom hit och frågade innan de köpte något, men alla vet inte om att Zoopet finns. Då är det väl bättre att de kommer hit och frågar senare, så de kan få råd om hur de kan göra det bästa av det de har, än att de inte frågar alls?

Kommentar

• JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

Ursprungligen postat av Salta Katten

Jag håller med henne om att "skaffa större" inte är det bästa rådet.
                      Men det har jag inte sagt.

Det är bara ett fåtal som skrivit "Köp större"
                      Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Salta Katten
                        • March 2008
                        • 740

Jag vet att du inte sagt det, jag menade bara just vad jag skrev - att jag håller med henne.

Såg att ts verkar ha skaffat ett större akvarium att ha guldfisk i!
                        Toppen!

Kommentar

• ivanelvis
                          • February 2004
                          • 408

Lita inte på dom i affären, dom vill ha sålt så mycket som möjligt..
                          8-10 guldfiskar i 30 liter är inget annat än djurplågeri.
                          hemsida
                          http://hem.bredband.net/b734176/

Kommentar

• Sophia_
                            • January 2009
                            • 454

Nej hon har inte startat upp sitt akvarium ännu. Hon har fyllt det med vatten och ska till zooaffären idag för att köpa vatten och igångstartningsbakterier för att i slutet på väeckan köpa fiskar som passar i akvariet. Letade mig hit för att ta reda på vilka fiskar som passar men jag har inte vågat ställa några frågor ännu då jag såg vilka svar som levereras.

Nej just nu finns inte plats för större akvarium och jag ville lära mig med det lilla begagnade jag fick i present. Men då vi flyttat bort lite grejer så önskar jag mig ett på typ 100 liter gärna med nån snygg möbel till. Men fick rådet att börja med det här lilla så därför gör jag så.

Att man "hugger" på nybörjare och genast diskvalificerar dem känner jag igen från kattforumvärlden där jag vanligtvis hör hemma. Så jag ska använda råden jag får av zooaffären samt min svåger och svägerska som har ett fantastiskt 720-literskar. De är lite vänligare än många här är. Tack för mig.
                            www.devons.se

Kommentar

• Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

Jag skulle inte ens rekommendera guppy, men visst. Det är ju bättre än guldfisk.

Om jag skulle ha något i den så skulle jag nog haft kardinalfisk och räkor.

Tycker du ska skaffa ett större, iallafall mot 60-100 liter.
                              skrev du inte skaffa ett större här?

jag tycker man kan

1ge så bra förslag som möjligt typ växtkar,räkkar,yngelkar,eller fiskar som klarar av mindre kar. och avråda att inte skaffa fiskar som kräver större.

2ge råd om hur man sköter det så bra som möjligt.

3sedan skriva fördelarna med större kar och så får personen sedan bestämma.

som sagt det kan ju vara tråkigt att få ett svar - exempel som detta

köp större du kan inte ha nåt i 30L kar.

Kommentar

• woodo
                                • January 2007
                                • 605

Well det finns inget direkt positivt med ett litet kar. Speciellt inte för en nybörjare. Det är mycket svårarare att få balans i, det lämnar inga utrymmen för misstag och är tråkigare då man i början mest vill köpa fiskar som "ser coola ut" och gärna många.
                                150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

Kommentar

Arbetssätt...