30 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    30 liters?

    Hej! nu är det så att jag ska starta ett litet 30 liters, jag hade tänkt mig att ha 2-3 svarta kuhlii ålar och en kampfiskhane + 2 honor, blir det för mycket fisk? eller kan man äns ha dom 2 sorterna ihop?

    Jag har redan finkornig sand, pump och dopparvärme. Behöver lite förslag på växter ?? gärna några som inte växer sig alltför stora så man måste klippa de varje dag. Ska ha ganska mycket växter så vill gärna ha många olika förslag?
    Gömställen antar jag att jag går ut och hittar olika stenar (förmodligen samma sorts stenar jag andvänder i mina andra akvarium)
    [vet ej vad de heter]

    Är medveten om att jag också ska tillsätta mitt sera aquatan, och den röda också, något mer jag behöver tänka på?

    hoppas ni svarar
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    En kampfisk hane behöver 3 honor för att inte stressa ihjäl dom, och honorna mår ändå inte bra. Därför om du inte tänker odla är det bäst att bara ha hanen.

    Kuhliiålarna blir för stora. (Egentligen kampfisken också)
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #3
      Hejsan!
      Jag är lite osäker på ålarna, de kan bli upp emot 12cm och 30liter känns som för lite.
      Att ha en kampfiskhane med två honor KAN gå, jag hade inte gjort det dock. Min erfarenhet från bl.a kampfiskodling är att du kommer nästan garanterat få dödsfall och/eller mobbade kampfiskar. Jag är rädd för att hanen kommer köra slut på honorna med mindre du har ett akvarium med väääldigt mycket växter.. I alla fall om vi pratar 30 liter...Stenar kan vara bra till ålar men när det gäller kampfiskar så är växter mycket viktigare.. Kampfiskar gömmer sig inte gärna i grottor utan gärna inne bland blad och liknande..

      Växter är inte min grej men ha gärna flytväxter och andra finbladiga växter som bildar bra gömställen..

      Sera aquatan kan vara bra att köra i ja. Va den röda Nitrivec du tänkte på? I alla fall... Eftersom det bara är 30 liter tycker jag du ska ta vatten från ditt 150 liters istället.. Så har du inkört vatten med en bra bakterieflora.

      Lycka till!
      MVH Henrik

      Kommentar

      • Amanda321
        • February 2007
        • 587

        #4
        Ok, kanske inte kampfiskar då, finns det något annat förslag på fiskar som kan vara i ett 30 liters? (förutom typ yngel och guppys och så)
        Jag kan kanske ha kuhlii ålarna i 30 liters sen om dom blir för stora så kanske jag kan flytta över dom till 150 liters akvariet?

        Japp jag kollade och det hette sera nitrivec
        hade tänkt att jag skulle kunna ta 25% från 150 liters akvariet, blir det för mycket eller för litet eller lagom?
        30 L - 60 L - 150 L
        //Amanda

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Ursprungligen postat av Amanda321
          Ok, kanske inte kampfiskar då, finns det något annat förslag på fiskar som kan vara i ett 30 liters? (förutom typ yngel och guppys och så)
          Jag kan kanske ha kuhlii ålarna i 30 liters sen om dom blir för stora så kanske jag kan flytta över dom till 150 liters akvariet?

          Japp jag kollade och det hette sera nitrivec
          hade tänkt att jag skulle kunna ta 25% från 150 liters akvariet, blir det för mycket eller för litet eller lagom?
          Fast guppys trivs inte i 30 liter?

          Men iaf, ang. kuhlii ålarna så är problemet att de stannar i växten i för små akvarium "anpassar sig". Därmed blir de aldrig förstora, så du kommer på att flytta dom. Däremot tarmarna fortsätter växa tills dom kväver fisken långsamt innifrån, plågsamt.

          Därför ska man aldrig ha fisk i för litet akvarium ens några veckor, för man tycker "den växer ju inte så mycket", men insidan växer!
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Kuhliiålar är väldigt aktiva och behöver mycket simutrymme. Satsa på några fina räkor och snygga växter och smårötter ist.
            Räkor är helt klart mycket intressanta att titta på och väldigt vackra
            Här finns några räkor:







            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Amanda321
              • February 2007
              • 587

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Fast guppys trivs inte i 30 liter?

              Men iaf, ang. kuhlii ålarna så är problemet att de stannar i växten i för små akvarium "anpassar sig". Därmed blir de aldrig förstora, så du kommer på att flytta dom. Däremot tarmarna fortsätter växa tills dom kväver fisken långsamt innifrån, plågsamt.

              Därför ska man aldrig ha fisk i för litet akvarium ens några veckor, för man tycker "den växer ju inte så mycket", men insidan växer!
              ojj sorry jag menade Endlers eller blanding av Endlers, det är så att jag är så vana vid mina guppy/endlers i 60 L akvariet så jag kallar dom helt enkelt guppy, dom är så små (storlek efter endlers och färg efter guppy) så tänkte att dom har väldigt stor plats att simma runt i, i det akvariet.

              ojjdå det visste jag inte får se upp med det såfall ^^'


              om räkorna kan jag säga att jag gillar räkor väldigt mkt, fasst jag vill inte skaffa eftersom dom förökar sig så snabbt så jag kommer inte ha plats (även om jag flyttar över till 60 L och om jag flyttar över till 150 L blir dom bara uppätna) Jag har haft Amano räkan förut eftersom den inte förökade sig men är inte särskilt förtjust i färgen :/ (eller inte särskilt förtjust i färglösheten kanske man ska säga)

              Men går det bra om jag kanske kör på några Amano räkor och kanske 1 kampfisk hane (inga honor)
              ?
              30 L - 60 L - 150 L
              //Amanda

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Denna räka är väldigt svårodlad http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2
                Och denna ännu mer svårodlad http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=23
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Amanda321
                  • February 2007
                  • 587

                  #9
                  den sista såg fin ut, men har ingen aning om var jag ska få tag på en sån :P
                  Har fortfarande den lilla problemet med växter, vilka?? har alltid svårt att välja speciellt för vad som är bra för fisken/räkan som det ska vara anpassat för...
                  men om jag skaffar 6-10 amano räkor + en kampfisk så blir det bra? fasst är lite rädd att då kan kampfisken äta räkorna kanske?
                  30 L - 60 L - 150 L
                  //Amanda

                  Kommentar

                  • Henrik_von_Jyndevad
                    • January 2006
                    • 272

                    #10
                    Här är några förslag på snygga fiskar som jag har handplockat efter dina förutsättningar. Bör tillägga att det är min tolkning av vilka fiskar som är godkända att ha i ditt akvarium.


                    Boraras brigittae


                    Dario dario


                    Danio margaritatus
                    http://gallery.pethobbyist.com/data/3772galaxy2.jpg


                    Dessa fiskar är små, vackra och aktiva. De kan även kombineras med räkor om du vill blanda...


                    Om du vågar bli lite mer avancerad tycker jag absolut du ska prova på killi-fiskar. http://alfanita.se Tryck på länken och bara njut av dessa vackra fiskar! Alf och Anita bor i Skåne och brukar ha en massa fiskar till salu. Killis kan vara svåra att hitta i vanlig zoo-butik.

                    När det gäller växter rekommenderar jag starkt hornsärv. Växer ganska duktigt men är väldigt vacker och ger bra med gömställen. Denna växt är finbladig och uppskattas även väldigt mycket av räkor. En annan växt är t.ex. javamossa. Enligt mig nästan ett måste om man har räkor, samt att den kan va otroligt snygg. Mossa säljs ofta som små gröna bollar i butiker. Med det är bara att öppna bollen lite och låta mossan växa till sig.
                    Vattenpest är ett annat alternativ men är efter mitt tycke inte lika fina.
                    Dessa tre växter är väldigt vanliga och relativt lätta. En fördel är att de inte behöver planteras i bottenmaterialet.

                    25% av 150liter är mer än 30liter och då får du vatten på golvet...
                    Jag tycker du ska ta 20liter från från ditt stora akvarium och 10liter nytt kranvatten. Jag tycker personligen inte att du behöver tillsätta något då och det sparar pengar.

                    Lycka till
                    Senast redigerad av Henrik_von_Jyndevad; 30 November 2008, 03:31.
                    MVH Henrik

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Varför skulle inälvorna växa vidare i en fisk som stannat i tillväxten?
                      Senast redigerad av eriahl; 30 November 2008, 04:21.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Varför skulle inälvorna växa vidare i en fisk som stannat i tillväxten?
                        Det är ju när en fisk hålls i för små akvarium, och kroppen inte har plats att växa, men den "anpassar sig", men inälvorna fortsätter.

                        Har hört detta från 10-20 st här på zoopet, så det skulle vara väldigt konstigt om det inte stämmer. Allt jag säger har jag lärt mig på zoopet, inget jag själv hittar på.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • sme_h
                          • November 2003
                          • 625

                          #13
                          Jag har haft och odlat liten snäcklekare (lamprologis) i 30 liter. Om du gillar cikider som har bra yngelvård mm skulle jag rekommendera dessa. Funkar kanon om man kan hålla vattnet schysst. Även Apistogramma Borellii har jag haft med yngel och allt. 30L är lite väl litet men dessa mår nog hyfsat bra om vattnet bara är bra. Snäcklekarna är väldigt stilla fiskar och passar nog bättre än A.Borellii. Odling är ju inte alltid bevis på trivsel...
                          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Jag har nog sett det i andra trådar oxå när jag tänker efter. Men att dom skulle fortsätta växa känns inte så troligt för mig iaf. Det vore många fiskar/fiskarter som skulle avlida pga det isf.
                            Senast redigerad av eriahl; 30 November 2008, 15:19.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Salta Katten
                              • March 2008
                              • 740

                              #15
                              Ursprungligen postat av eriahl
                              Jag har nog sett det i andra trådar oxå när jag tänker efter. Men att dom skulle fortsätta växa känns inte så troligt för mig iaf. Det vore många fiskar/fiskarter som skulle avlida pga det isf.
                              Har också läst det i en massa trådar, men aldrig någonsin sett någon källa till det överhuvudtaget. Skulle tippa på att det är en myt, faktiskt.

                              Däremot såg jag en beskrivning någonstans med bilder som visade skillnaden mellan fisk som växt ordentligt och fisk som stannat i växten. Den som stannat upp hade mycket större ögon i förhållande till huvudet jämfört med den andra. Om jag spekulerar lite borde det ju kunna bero på att unga djur har de proportionerna från början. Har läst att små barn har ungefär lika stora ögon som vuxna. Om då inte resten av kroppen "växer ifatt" blir ju ögonen för stora för gott... eller?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...