Julklapp ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #16
    Ursprungligen postat av Matuski
    Okej, tack

    Mina föräldrar har sagt att de inte ska ha något med akvariet att göra. Så för en gångs skull är allt MITT! *muahahahaa*


    Förresten, det här hittade jag på Kopparbarbens artbeskrivning;

    Allätare. Äter i akvarium allt vanligt foder.
    Kopparbarben är en livlig och fredlig fisk som inte går i stim på samma sätt som andra barber. Hanar kan t.o.m slåss en del sinsemellan. Den behöver gömställen och finkornig sand i akvariet. I akvariet skall också finnas stenar och rötter samt ha en öppen bottenyta. Dessutom skall akvariet vara tätt planterat och gärna innehålla en del flytväxter för att dämpa ljuset.
    Den är romspridare bland växter och vid leken fastnar äggen på växterna. Hanarna har en mycket intensivare röd färg (speciellt i lekperioden) än honorna. Kopparbarben är en populär och lättskött akvariefisk.


    Detta betyder väl att de inte är stimfiskar?
    Fortfarande trivs dom att vara ett stim, även om dom inte stimmar.

    Det är som om du har tex. 20 kompisar. Ni är inte med varandra allihopa hela tiden, men det känns skönt att veta att man har fler.

    Om man ska fortsätta att jämföra med människan, så är det ju ofta så att dom utan kompisar blir mobbare. Likadant blir det med barber, om dom inte får kompisar, ska ingen annan ha det heller, då börjar dom trakassera och mobba alla i sin omgivning-
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #17
      Ursprungligen postat av Matuski
      Har problem med att artbestämma en underbar liten algätare i den lokala djuraffären .. Den liknar en pakistanbotia, men är inte riktigt så stor och är betydligt med gul i färgen än pakistanbotian. Någon med en aning om vad det är för fisk?
      En praktbotia? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1

      Inga botior är algätare

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #18
        Ursprungligen postat av Johanski
        En praktbotia? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1

        Inga botior är algätare
        Tänkte också på det, men eftersom han sa algätare.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Mr_alex
          • May 2007
          • 34

          #19
          du kan ha 4-5 stycken kopparbarber..som artbeskrivningen lyder så går dom ej i stim och jag har samma erfarenhet..
          Diskus

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #20
            Ursprungligen postat av Mr_alex
            du kan ha 4-5 stycken kopparbarber..som artbeskrivningen lyder så går dom ej i stim och jag har samma erfarenhet..
            Dom går ej i stim men trivs bättre i en skara på 10st. Blir skygga och visar inte sitt rätta jag om de inte är ett stim eller om du nu vill kalla det en skara.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Matuski
              • November 2008
              • 130

              #21
              Okej. Förresten, JojjeN, jag är en "hon". Och det är bara en av mina kompisar som har akvarium, det är hennes jag talar om hela tiden.


              Jag har funderat lite, och tänkt att om jag har guppy först, och om jag tröttnar på dem så låter jag dem "dö ut" och skaffar sedan kopparbarber. Låter det OK?


              Nej, det är inte en praktbotia. Faktiskt simmar en av dem tillsammans med en praktbotia, den är ungefär 1/3 av praktbotians storlek. Kan inte komma ihåg exakt vilken teckning den har, men den var klart mycket gulare än en pakistanbotia. De hade endast två stycken i affären så den kanske är ganska sällsynt. Om någon tror sig hitta en bild som liknar min beskrivning skulle jag gärna vilja se den ..



              Kommer antagligen inte ha yngelbur utan låta det lilla ha sin naturliga gång .. Har ett 12 - liters "terrarium" som jag tänkt ha som sjukvårdsakvarium eller yngelakvarium. Dock kommer jag nog inte ha någon pump/filter i det, så undrar om det är en bra idé ..
              Senast redigerad av Matuski; 17 November 2008, 13:45.
              125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
              10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #22
                Ursprungligen postat av Matuski
                Okej. Förresten, JojjeN, jag är en "hon". Och det är bara en av mina kompisar som har akvarium, det är hennes jag talar om hela tiden.


                Jag har funderat lite, och tänkt att om jag har guppy först, och om jag tröttnar på dem så låter jag dem "dö ut" och skaffar sedan kopparbarber. Låter det OK?


                Gillar praktbotian men har hört att det inte är en nybörjarfisk och blir mycket stor. Några yngel får ju överleva i alla fall. Kommer antagligen inte ha yngelbur utan låta det lilla ha sin naturliga gång .. Har ett 12 - liters "terrarium" som jag tänkt ha som sjukvårdsakvarium eller yngelakvarium. Dock kommer jag nog inte ha någon pump/filter i det, så undrar om det är en bra idé ..
                Det låter som en kanonbra idé.
                Du kan skaffa en luftpump och ha i reserv till din sjukstuga om du vill. Det håller vattnet i rörelse.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Matuski
                  • November 2008
                  • 130

                  #23
                  Okej, bra. Måste väl se om min systers kompis mamma(de har haft ett 63 - liters) har kvar pumpen ... Tror mig minnas att de hade en hel massa fiskar som fastnade bakom den, men men ..


                  Okej, så det blir lilla Jeopardy som får plumsa i tillsammans med några honor först(ja, jag tänker döpa de fiskar jag kan känna igen, nej, inte med namn som Maja, Rosa, Lillen, Plutten, Pricken, Blacky eller nåt sånt*brr*).

                  Vill dessutom dela med mig om två händelser i djuraffären som hände senast jag var där;


                  1.
                  Då jag gick och såg på den okända botian, kom djuraffärens akvaristproffs(XD) förbi. Jag har varit där ganska mycket tidigare*vissla*, och plötsligt sa hon;
                  "Moi!"
                  Det betyder Hej på finska, och jag tyckte det var jättepinsamt. Varför måste hon känna igen mig ??

                  2.
                  Då jag satt och såg på guppyhonorna som simmade omkring i ett litet 63 - liters, upptäckte jag plötsligt något minimalt som rörde sig i ögonvrån. Ett guppyyngel! Det var kärlek vid första ögonkastet! Då hände någonting fruktansvärt. En av honorna började jaga "Mitt" lilla yngel! Dock slutade jakten ganska snabbt, ynglet kom undan och allt var bra. Jag kom på mig själv med att ha hållit andan och tyst hejat på det lilla ynglet!

                  Är jag galen?
                  125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                  10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    #24
                    Har också en julklapp på gång..

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #25
                      Ursprungligen postat av Matuski
                      2.
                      Då jag satt och såg på guppyhonorna som simmade omkring i ett litet 63 - liters, upptäckte jag plötsligt något minimalt som rörde sig i ögonvrån. Ett guppyyngel! Det var kärlek vid första ögonkastet! Då hände någonting fruktansvärt. En av honorna började jaga "Mitt" lilla yngel! Dock slutade jakten ganska snabbt, ynglet kom undan och allt var bra. Jag kom på mig själv med att ha hållit andan och tyst hejat på det lilla ynglet!

                      Är jag galen?
                      Så du köpte inte det?

                      Om du inte gjorde det så är chansen stor att det redan är uppätet nu.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Matuski
                        • November 2008
                        • 130

                        #26
                        Nej, jag har ju inte ens ett akvarium ännu ..
                        125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                        10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #27
                          Ett yngel kunde du gott kunnat ha i 12 liters boxen sålänge. För den hade du redan va?
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #28
                            Haha.. Vill du rädda alla yngel du ser kommer du ha att göra ett tag

                            Men visst är de söta. Riktigt söta... och såå små
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Matuski
                              • November 2008
                              • 130

                              #29
                              Ja, 12 - liters boxen hade jag redan. Men undrar vad mina föräldrar skulle ha sagt om det. Där tror jag att de redan skulle ha ingripit. Vi får hoppas att någon annat upptäckte det i tid och tog hem det


                              Jag kommer nog ha en hel del att göra, ja .. Men vad gör man inte för att rädda ett liv?
                              125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                              10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                              Kommentar

                              • Salta Katten
                                • March 2008
                                • 740

                                #30
                                Ursprungligen postat av Matuski

                                1.
                                Då jag gick och såg på den okända botian, kom djuraffärens akvaristproffs(XD) förbi. Jag har varit där ganska mycket tidigare*vissla*, och plötsligt sa hon;
                                "Moi!"
                                Det betyder Hej på finska, och jag tyckte det var jättepinsamt. Varför måste hon känna igen mig ??
                                Det är väl bra, bli kompis med henne så kan du få tips och råd, och kanske rabatt (om hon jobbar i butiken).

                                Bor du i Finland?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...