Julklapp ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matuski
    • November 2008
    • 130

    Julklapp ;)

    Mina föräldrar har nu bestämt sig för att jag ska få ett akvarium i julklapp. Kommer dock få fiskarna först femte januari .. men det är ju bara bra så att vattnet får "mogna" lite och växterna slå rot ..


    Det är redan bestämt att det blir ett 98 - liters, tycker ni det är en passlig storlek för ett första akvarium?


    Har problem med att artbestämma en underbar liten algätare i den lokala djuraffären .. Den liknar en pakistanbotia, men är inte riktigt så stor och är betydligt med gul i färgen än pakistanbotian. Någon med en aning om vad det är för fisk?


    Jag kommer få två platyyngel från min kompis 200 - liters, en hona och en hane. Från djuraffären köper jag antagligen lite fler platyhonor. Allt som allt blir det nog ca 5 st platys.


    Är förälskad i min kompis kopparbarber. Hanarna är röda som blod. Tror det blir omkring fyra stycken av dem.




    Så, detta är fiskarna jag redan bestämt mig för:


    Platys(ca 5 st)
    Kopparbarber(ca fyra st)
    Honungsguramis(2 st)


    Jag skulle behöva tips på bra stimfiskar, gärna blåa. Har kollat upp neon/kardinaltetro men de är så ... vanliga.

    Behöver också tips på bra malar. Helst inte så stora, men de får gärna vara mycket färggranna.
    125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
    10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Jag ska också få till jul Fast dom ska ge mig pengar så jag får köpa vilket akvarium jag vill sen. Och dedt blir ju mitt tredje akvarium

    Lite invädningar bara:
    - Stoppa bara ner 5 stycken fiskar först, låt sedan dom vara där i en månad, sen i med ytterligare 5 till, vänta 3 veckor, sen 5 till, sen 2 veckor, och 5 till, sen tar du mer fisk varannan vecka tills du har önskat antal. Då startar akvariumet upp bra så bakterierna kommer igång. Tänk på att det är en bit natur du håller på att starta!

    - Slamsug inte bottnen/byt inte vatten den första månaden

    - Kopparbarber är stimfiskar, därför ska du helst ha minst 10 stycken, annars kan dom bli ensamma, ledsna, och aggressiva.

    - Alla guramis måste ha minst 2 honor per hane, annars jagar och misshandlar hanen sin enda fru.

    - Tror inte du ska ha mer fisk sen, detta är ett bra fiskantal att ha. DOck kan du ju öka på sen om du känner det är för lite fisk.

    - Färgglada malar finns inte, jag föreslår du köper 5 stycken "Otocinclus vittatus" istället, inga malar, men fina små städfiskar.

    Lycka till!

    Och förresten en grej till, har du koll på hur du städar akvariumet varje veckaa? Jag frågar eftersom fiskarna inte mår bra annars. Om du inte vet, så gör såhär:
    1. Köp en slamhävert och en 10 liters hink som inte använts till såpa eller liknande!
    2. Stoppa ner slamhäverten ner i grusen/ovanför sanden om du har sand, och pumpa ur en massa skitigt vatten nerifrån grusen.
    3. Häll ut det i toaletten, och fyll hinken med lika mycket vatten som du tömde ur, gärna får vattnet vara lite kallare än akvariumets vatten.
    4. Häll i vattenberedningsmedel till vattnet.
    5. Häll i vattnet från hinken igen.

    Och vid uppstarten av akvariumet kan Nitrivec medel vara bra att ha för att starta det lättare.
    Senast redigerad av JojjeN; 16 November 2008, 13:04.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      98L tror jag blir ett bra första akvarium. för små är svåra att hålla bra värden i.

      Angående malarna så kan du gå in och titta på denna sida.



      lycka till
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Trevlig julklapp och välkommen in i denna underbara värld

        Läs gärna igenom denna länk innan du drar igång http://www.zoopet.com/forum/showthre...nyb%F6rjarguid
        Mycket av det JojjeN skriver står där men det kan vara bra att känna till denna nybörjarguide.

        Dina 5 Platy är en lagom skara att starta upp den första månaden med och 98L är precis lagom stort.

        Lycka till med ditt projekt
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Matuski
          • November 2008
          • 130

          #5
          Är kopparbarber stimfiskar? O.o Det visste jag inte. Min kompis har omkring fem stycken och de mår finfint. Måste väl anpassa mig efter deras behov då .. I min akvariebok står det att de inte stimmar lika mycket som andra barber. Kanske måste skippa dem då och hitta något annat.

          Har även funderat på det här med guppies, visst är de fina små fiskar men har hört en hel del om att de odlade varianterna nästan inte tål någonting. Någon som har tips? Har blivit kär i en ormskinnsmönstrad hane i djuraffären.
          Angående honungsguramina så är det nog inget problem med att skaffa två honor, de är ju så underbara fiskar.


          Men så kvarstår ju problemet med stimfiskar, och den mystiska algätaren i djuraffären. Är verkligen intresserad av att få veta vad det är för fisk. Har inte lyckats hitta några foton som liknar den ..
          125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
          10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #6
            En annan sak om kopparbarberna är att man borde ha både honor och hanar, på det sättet visar hanarna med större trolighet upp den fina färgen dem kan få.

            Själv har jag haft guppies och tycker inte dem är så känsliga, det beror väl på akvariet och vart dem kommer ifrån. Men om du har balans i akvariet är det nog inga större problem. Själv lyckades mina första guppyyngel överleva i ett akvarium med kinesisk algätare(första akvariet, första missen *alltid minnesvärd *)
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Matuski
              Är kopparbarber stimfiskar? O.o Det visste jag inte. Min kompis har omkring fem stycken och de mår finfint. Måste väl anpassa mig efter deras behov då .. I min akvariebok står det att de inte stimmar lika mycket som andra barber. Kanske måste skippa dem då och hitta något annat.

              Har även funderat på det här med guppies, visst är de fina små fiskar men har hört en hel del om att de odlade varianterna nästan inte tål någonting. Någon som har tips? Har blivit kär i en ormskinnsmönstrad hane i djuraffären.
              Angående honungsguramina så är det nog inget problem med att skaffa två honor, de är ju så underbara fiskar.


              Men så kvarstår ju problemet med stimfiskar, och den mystiska algätaren i djuraffären. Är verkligen intresserad av att få veta vad det är för fisk. Har inte lyckats hitta några foton som liknar den ..
              Guppy idag kan vara väldigt känsliga och många vuxna Guppy i butikerna börjar närma sig bäst före-datumet. De lever inte så länge (1-2år) så risken är stor att fisken i affären inte blir så långlivad.
              Däremot om du lyckas få yngel så brukar de bli mycket tåligare och leva till full ålder.

              Köp isf. Snakeskinhanen i den butiken och honor ur andra affärer. På så vis blandar du ut blodet och minskar risken för inavel. Inavel i sig är inte skadligt ett par generationer men det är bra att blanda in nytt blod lite då och då.

              Tänk även på att vissa barber är fenbitare och inte bör hållas ihop med Guppy.
              Det bästa är egentligen att hålla Guppy för sig men det kräver ju ett till akvarium. Nog bäst att börja med ett akvarium till att börja med så du inte tar dig vatten över huvudet

              Lycka till med allt och glöm inte fråga om det är nåt
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Matuski
                • November 2008
                • 130

                #8
                Så, med andra ord, om jag vill ha guppys kan det vara en bra idé att köpa honor med "Graviditetsfläcken"? Så att om de får yngel, men sedan dör, så finns det en chans att ynglen växer upp?


                Okej, så här har jag tänkt mig hittills;

                5 st platy

                3 honungsgurami

                omkring 4 - 5 st Ottosar



                Vilket skulle då vara ett bra antal guppys, eller blir det då för många? Och om det finns tillräckligt med plats för kopparbarber, hur många av dem skulle då rymmas? tar hellre kopparbarber framför guppys.
                125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                Kommentar

                • MK57
                  • September 2006
                  • 197

                  #9
                  Ursprungligen postat av Matuski
                  Så, med andra ord, om jag vill ha guppys kan det vara en bra idé att köpa honor med "Graviditetsfläcken"? Så att om de får yngel, men sedan dör, så finns det en chans att ynglen växer upp?


                  Okej, så här har jag tänkt mig hittills;

                  5 st platy

                  3 honungsgurami

                  omkring 4 - 5 st Ottosar



                  Vilket skulle då vara ett bra antal guppys, eller blir det då för många? Och om det finns tillräckligt med plats för kopparbarber, hur många av dem skulle då rymmas? tar hellre kopparbarber framför guppys.
                  Låter bra som "första" fiskar i akvariumet.
                  Något som kan vara bra är att du börjar ha i platyna till en
                  början och har i guramis och ottosar senare.
                  Därför jag säger det med gurami är att det kan vara lite känsliga
                  i nystartade akvarium(allafall vad jag har märkt) och burkar anpassa sig
                  snabbare i en inkörd burk...

                  Sen ett tips vid vattenbyten:

                  Köp en längre slang som når från akvariumets plats till badrummet + någon meter eller två till.
                  Sen köper man också en snabbkoppling som finns ex. till trädgårdslangar.
                  Kolla så den passar på duschslangen
                  Se dock till att dina föräldrar är med på dethär,dom kan bli arga om dom inte vet någotOch det är efter personliga erfarenheter...
                  Sen kan man köra med hävertmedtoden(tror det heter så).Ifall du har
                  frågor om det så säg till då.


                  //Micke
                  Diskus+malar=skoj

                  Kommentar

                  • Matuski
                    • November 2008
                    • 130

                    #10
                    Okej, tack

                    Mina föräldrar har sagt att de inte ska ha något med akvariet att göra. Så för en gångs skull är allt MITT! *muahahahaa*


                    Förresten, det här hittade jag på Kopparbarbens artbeskrivning;

                    Allätare. Äter i akvarium allt vanligt foder.
                    Kopparbarben är en livlig och fredlig fisk som inte går i stim på samma sätt som andra barber. Hanar kan t.o.m slåss en del sinsemellan. Den behöver gömställen och finkornig sand i akvariet. I akvariet skall också finnas stenar och rötter samt ha en öppen bottenyta. Dessutom skall akvariet vara tätt planterat och gärna innehålla en del flytväxter för att dämpa ljuset.
                    Den är romspridare bland växter och vid leken fastnar äggen på växterna. Hanarna har en mycket intensivare röd färg (speciellt i lekperioden) än honorna. Kopparbarben är en populär och lättskött akvariefisk.


                    Detta betyder väl att de inte är stimfiskar?
                    Senast redigerad av Matuski; 16 November 2008, 17:28.
                    125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                    10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                    Kommentar

                    • MK57
                      • September 2006
                      • 197

                      #11
                      Ursprungligen postat av Matuski
                      Okej, tack

                      Mina föräldrar har sagt att de inte ska ha något med akvariet att göra. Så för en gångs skull är allt MITT! *muahahahaa*
                      Då är det bara att köra med slang!
                      Ska skriva hur det funkar när jag orkar och har tid
                      Men tid har men väll inte om ens egan diskus par får frisimmande-
                      yngel för första gången?
                      Diskus+malar=skoj

                      Kommentar

                      • MK57
                        • September 2006
                        • 197

                        #12
                        Ursprungligen postat av Matuski
                        Okej, tack


                        Allätare. Äter i akvarium allt vanligt foder.
                        Kopparbarben är en livlig och fredlig fisk som inte går i stim på samma sätt som andra barber. Hanar kan t.o.m slåss en del sinsemellan. Den behöver gömställen och finkornig sand i akvariet. I akvariet skall också finnas stenar och rötter samt ha en öppen bottenyta. Dessutom skall akvariet vara tätt planterat och gärna innehålla en del flytväxter för att dämpa ljuset.
                        Den är romspridare bland växter och vid leken fastnar äggen på växterna. Hanarna har en mycket intensivare röd färg (speciellt i lekperioden) än honorna. Kopparbarben är en populär och lättskött akvariefisk.


                        Detta betyder väl att de inte är stimfiskar?

                        Stimfisk och stimfisk...
                        Alla barber såvitt jag vet lever i stim i naturen!
                        Så varför inte göra det i ett akvarium?Det man vill åstakomma
                        i ett akvarium är ju en nartulig miljö?
                        Diskus+malar=skoj

                        Kommentar

                        • Matuski
                          • November 2008
                          • 130

                          #13
                          Problemet är att jag inte vet om jag har plats med 10 st kopparbarber i mitt 98 - liters! Som mest tror jag att jag skulle få plats med fyra - fem st, om jag nu ska ha guppys också .. Vill inte överbefolka akvariet då jag hört en hel del ruskigt om nitrit- och ammoniakförgiftningar ...
                          125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                          10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                          Kommentar

                          • Aquario
                            • October 2007
                            • 670

                            #14
                            Personligen tolkar jag det som att kopparbarberna helt enkelt inte beter sig precis som en stimfisk. Men å andra sidan har jag för mig att jag sett ett akvarium med kopparbarber som stimma riktigt fint. Det beror ju lite på hur akvariet ser ut i övrigt.
                            112L växt/sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av Matuski
                              Så, med andra ord, om jag vill ha guppys kan det vara en bra idé att köpa honor med "Graviditetsfläcken"? Så att om de får yngel, men sedan dör, så finns det en chans att ynglen växer upp?


                              Okej, så här har jag tänkt mig hittills;

                              5 st platy

                              3 honungsgurami

                              omkring 4 - 5 st Ottosar



                              Vilket skulle då vara ett bra antal guppys, eller blir det då för många? Och om det finns tillräckligt med plats för kopparbarber, hur många av dem skulle då rymmas? tar hellre kopparbarber framför guppys.
                              Tror du gör helt rätt i att välja antingen Guppy eller Barber.

                              Väljer du Guppy så kvittar det om du tittar efter dräktighetsfläcken
                              Alla Guppyhonor har dräktighetsfläck, vare sig de är dräktiga eller ej.
                              Men de kommer förmodligen leva några månader iaf. och under den tiden kommer de hinna yngla ett par gånger. Så hur som helst så kommer du ha Guppy så småningom

                              En lagom skara skulle vara 1 hane och 2-3 honor.

                              Väljer du Kopparbarber ist. skulle jag börja med ca. 10st och utöka till en mängd som ser lagom ut efter hand.
                              Tror nog ett femtontal skulle vara lagom men det är svårt att säga utan att ha sett helheten. Beror ju lite på hur mycket inredning du kommer ha mm.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...