Jag har gjort fel...jag erkänner...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mika777
    • September 2008
    • 40

    #46
    jo...röda mygglarver...

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #47
      Eftersom du gått på strandängsskolan och inte är tappad bakom en vagn i nötte så antar jag att du i detta nu redan tillfogat dig all negativ information du kunde hitta om röda mygg uslingar här på zoopet, men bara för att jag är jag så kör vi en kort resume.

      Röda mygglarver har visat sig vara starkt allergena, dessutom verkar det vara snarare en regel än ett undantag att dom odlas i starkt förorenat vatten varpå sannolikheten att man serverar sina fiskar en myllrande flagelatt-cocktail som bäddar för bukvattensoten är stor.

      Skulle vilja rekommendera dig att spola ner resterande foder och starta om akvariet.

      Enstaka tidiga utbrott av bukvattensot kan du behandla med en medicin som heter Metronidazol Actavis, den är receptbelagd och 30 st 500mg tabletter kostar under 100:-

      Handlar du i Ängelholm eller för Båstad har väl ingen akvarieaffär eller?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Mika777
        • September 2008
        • 40

        #48
        Finns en i boarp men jag ska till Ählm imorgon så det blir väl där jag raggar recept. Har jag kämpat i snart två månader med det här *peeeeep* akvariet så ska jag fanken inte ge upp nu (det gör inte Bjäretjejer!).
        Jag tänker behandla hela akvariet... ser ingen annan lösning på det... sedan tänker jag städa skiten så ren att inte en snigel vågar titta upp. Efter det kommer jag stjäla "gammalt" akvarie vatten från min svägerska och fylla på med nytt vatten sedan tänker jag låååååååångsamt låta de fiskar som finns kvar (om där är några) nästan smälta in i det nya habitatet... tror ni detta kan funka?????

        Jo just det. Först av allt ska jag elda mygglarver och skrika djävulska ord till djuraffären som rekommenderade dom RÖDA mygglarverna "för det är ju ett så YPPERLIGT bra komplement till flingfoder..." Jojo! Stärker immunförsvaret också.

        Förlåt om jag låter bitter men min älskade fiiiiiiina svarta segelfensmolly hane mår inte alls bra idag... svullen? :ja... sorgligt: ja...

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #49
          Skulle rekommendera att du tar bort dom fiskar som visar symptom i det här läget, hur många och vilka har du kvar?

          Skippa att låna vatten, låna istället lite filtergojs från någon med garanterat friska firrar, sen kan du ta litta svartjord från korrödsbacken och göra eget nitriväck, tror brossan fullständigt ratat djuraffären uppe vid Hasses lada, fast hans flickvän är sen och andra sidan veterinär..

          Passa på att plantera riktigt tjockt med växter när du ändå startar om och beställ pmdd.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Mika777
            • September 2008
            • 40

            #50
            Ja du det är ganska tomt i akvariet för tillfället. Jag har tre stycken blå vita platys som verkar helt friska, en svart segelfens molly (sjuk) en orange ballong mollyhona som har trådliknande avföring och spottar ut maten (sjuk), två malar (som jag inte har en aning om dom är sjuka eller inte... dom gömmer sig hela tiden, men jag såg att en av dom tuggade rätt häftigt på en platy hona som dog...), ett yngel som ligger i "yngelkuvös"...avföringen ser normal ut... men vad vet jag? han är pytteliten... o hans syskon skara har dött allihop... en ballongmolly hane som blivit ganska aggressiv men annars verkar han frisk. Jag tror det är alla... Ganska tomt o trist... ska jag medicinera de som är kvar efter jag plockat bort dom som bär på symptom?

            Kan jag spara växterna i akvariet eller ska jag börja om på nytt där också?

            Hm... ja du... Hasses lada... det är dit jag ska i morgon... och skrika lite...

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #51
              Får ge dig en stor eloge för att du orkar fortsätta, så mycket skit som du haft på så kort tid är verkligen ingen skoj, men nu har ju jag bara orsakat massdöd av 250+ ancistrus sp. och i övrigt varit förskonad från följdsjukdommar och annan skit.

              Tja du, jag skulle låtit akvariet vara och siktat in mig på att ta bort fiskar så fort dom visar symptom.

              Om jag var du, vilket nu inte är fallet men i alla fall så hade jag funderat på vad jag skulle vilja uppnå och samtidigt undvika med nästa omgång, kanske sikta på ett större akvarium, ändra inriktning till ett prunkande växtakvarium med CO2, eller varför inte en forsande flodbotten i ett långsmalt SA med liten amazonas BTN.

              Hur du än kommer att göra så är jag övertygad att du inte kommer att mata med RML eller gå på dom nitar som du gick sist.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Mika777
                • September 2008
                • 40

                #52
                AAAAAaaaahhhh....ljuva tanke....min dröm är tre meter långt akvarium ungefär 60 högt... med saltvatten... där det bildas olika "miljözoner" för olika fiskar.... gärna ett mindre vatten fall i mitten som syresätter... Men nu är ekonomin vad den är....så jag fortsätter på mitt pyttelilla när jag fått ordning på det... och jag tänker inte ta ETT enda beslut innan jag fått det förankrat från tre olika källor.

                Och du! Ett STORT tack för din tid och kunskap! Jag värdesätter det verkligen!!!!!

                Mika

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #53
                  Jag har ställt en fråga rörande varför båstad zoologiska säljer röda mygglarver till den veterinär som är kopplad till djurmagazinet, vi får se om/vad hon svarar beträffande den ondskefulla Chironomus thummi thummi..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #54
                    Ursprungligen postat av Mika777
                    Finns en i boarp men jag ska till Ählm imorgon så det blir väl där jag raggar recept. Har jag kämpat i snart två månader med det här *peeeeep* akvariet så ska jag fanken inte ge upp nu (det gör inte Bjäretjejer!).
                    Jag tänker behandla hela akvariet... ser ingen annan lösning på det... sedan tänker jag städa skiten så ren att inte en snigel vågar titta upp. Efter det kommer jag stjäla "gammalt" akvarie vatten från min svägerska och fylla på med nytt vatten sedan tänker jag låååååååångsamt låta de fiskar som finns kvar (om där är några) nästan smälta in i det nya habitatet... tror ni detta kan funka?????

                    Jo just det. Först av allt ska jag elda mygglarver och skrika djävulska ord till djuraffären som rekommenderade dom RÖDA mygglarverna "för det är ju ett så YPPERLIGT bra komplement till flingfoder..." Jojo! Stärker immunförsvaret också.

                    Förlåt om jag låter bitter men min älskade fiiiiiiina svarta segelfensmolly hane mår inte alls bra idag... svullen? :ja... sorgligt: ja...
                    Sörjer med dig undra varför man anställer folk i djur affärer som är immuna mot kunskap om fiskar ???
                    Jag fick samma info om röda mygglarver i en zoobutik i Borås . Men jag köpte inte de röda mygglaraverna för de rekommenderade det till slöjstjärtarna som komplement foder heh och slöjstjärtar av naturen växtätare.
                    Du brottas med samma bekymmer som jag BVS svamp när jag nu äntligen fått balanas i karet har fiskar slutat att dö, ingen fenröta, ingen svamp och ingen tråd lik avföring. Detta tack vare att jag kört med Lases Nitraväck och tagit lugnt med fodring och bytt vatten var 10 dag , har lika dåligt med växter som tidigare då slöjstjärtaran bara äter upp dom hur jag än matar med grovfoder.
                    Senast redigerad av Mick13; 10 November 2008, 14:08.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...