Jag har gjort fel...jag erkänner...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mika777
    • September 2008
    • 40

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    det du har är någon form av ballongmolly och det är en odlingsvariant och är väl likt slöjstjärt ganska sjukligt avlad men ändock populära segelfensmolly blir större än blackmolly men dessa arter är ganska nära besläktade!
    Hm...okej... jag tyckte dom var så otroligt fina i färgerna (fanns allt från blåa till laxrosa) känns lite tråkigt att dom är så avlade... men det förklarar klart det breda spektrumet av färger. Jag trodde att den svart prickiga var en hona och den oranga var en hane... inte att dom var olika sorter...

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #17
      Ursprungligen postat av Mika777
      Jag trodde att den svart prickiga var en hona och den oranga var en hane... inte att dom var olika sorter...
      ja det stämmer och det är även samma art men de finns i alla tänkliga färgkombinationer Det ballongmolly har gemensamt är den kraftiga buken som kröker ryggen och gör dem uppnosiga!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mika777
        • September 2008
        • 40

        #18
        Jag har problem igen!

        När jag kom hem efter helgen så ligger ännu en fisk o flyter på ytan! denna gången är det en röd platy... säger det er någonting om jag berättar att fisken i övrigt är "hel" men att den flagnat den övriga färgen (lite kvar på ryggfenan). Det var likadant med kardinal tetrorna... färgen liksom blev vit på fiskarna förutom guppyn som blev svart!

        Supertråkigt!

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #19
          Regelbundna veckovisa vattenbyten, kontrollera ditt kH och pH och mata sparsamt varannan dag, vattenkvaliten är A och O eftersom de sjukdomar som kan grassera i ett akvarium bryter ut när fisken är i dålig kondition, se till att du har ordentlig ytvattencirkulation, rensa bort exkrementer och döda växtdelar som slukar syre och ha is i magen.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Mika777
            • September 2008
            • 40

            #20
            Okej... men det är svårt att ha is i magen... känns tråkigt att dom dör...

            Kommentar

            • Mika777
              • September 2008
              • 40

              #21
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Regelbundna veckovisa vattenbyten, kontrollera ditt kH och pH och mata sparsamt varannan dag, vattenkvaliten är A och O eftersom de sjukdomar som kan grassera i ett akvarium bryter ut när fisken är i dålig kondition, se till att du har ordentlig ytvattencirkulation, rensa bort exkrementer och döda växtdelar som slukar syre och ha is i magen.
              Okej...nu har jag haft is i magen... den har smält!
              Nu misstänker jag svampangrepp på dom! En platy död + en guppie+ den sista stackars kardinaltetran. Mina svarta segelfensmolly har fått vitt ludd runt analöppningen (platyn som dom hade vitt ludd på stjärtfenan och kroppen). trodde inte att svamp smittade (enligt vad jag läst här...) SÅ JÄKLA KASS VATTENKVALITET KAN JAG VÄL INTE HA EFTER TVÅ MÅNADER MED nitrivec eller?
              När jag tog upp pumpen för att fånga upp en döing såg jag ett "djur" där i. Påminde om någon slags urtidsinsekt med tre små spröt där bak. Och här om dagen när jag tittade in såg jag en pytteliten mask som crawlade i vattnet. Har jag parasiter i vattnet? Är dom farliga? Funderar på att hälla i lite salt... men jag har malar och har fått för mig att det inte är bra för dom... stämmer det????

              Just nu önskar jag att allt bara dog där i så jag kunde börja om från början... eller aldrig mer igen...

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #22
                Ursprungligen postat av Mika777
                Okej...nu har jag haft is i magen... den har smält!
                Nu misstänker jag svampangrepp på dom! En platy död + en guppie+ den sista stackars kardinaltetran. Mina svarta segelfensmolly har fått vitt ludd runt analöppningen (platyn som dom hade vitt ludd på stjärtfenan och kroppen). trodde inte att svamp smittade (enligt vad jag läst här...) SÅ JÄKLA KASS VATTENKVALITET KAN JAG VÄL INTE HA EFTER TVÅ MÅNADER MED nitrivec eller?
                När jag tog upp pumpen för att fånga upp en döing såg jag ett "djur" där i. Påminde om någon slags urtidsinsekt med tre små spröt där bak. Och här om dagen när jag tittade in såg jag en pytteliten mask som crawlade i vattnet. Har jag parasiter i vattnet? Är dom farliga? Funderar på att hälla i lite salt... men jag har malar och har fått för mig att det inte är bra för dom... stämmer det????

                Just nu önskar jag att allt bara dog där i så jag kunde börja om från början... eller aldrig mer igen...
                Jag skulle föreslå att du lämnar in alla dina fiskar till närmsta djuraffär, häller ut allt vatten, rengör sanden, osv. det vill säga startar om helt, och sen gör allting rätt.

                Detta du har nu går säkert att fixa, men det kommer bli mer tid, energi, och pengar på det än vad jag hade varit villig att lägga ut. Du har både parasiter, svamp, dålig vattenkvalite, och alger.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Mika777
                  • September 2008
                  • 40

                  #23
                  nope... algerna är väck!

                  ...och jag vill verkligen fixa detta... tar inte salt både parasiter och svamp? Kan jag ge bort malarna till någon annan så länge medans jag "saltar" akvariet? eller är det risk för att dom tar med sig någon av "felen" o smittar?
                  Senast redigerad av Mika777; 24 October 2008, 21:47.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #24
                    Malar är väl oftast inte känsliga för salt? Bara vissa pansarmalar
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Mika777
                      • September 2008
                      • 40

                      #25
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Malar är väl oftast inte känsliga för salt? Bara vissa pansarmalar
                      Okej.. vet du var man kollar upp det???

                      efter idogt sökande heter den tydligen så här:
                      Ancistrus dolichopetrus
                      Senast redigerad av Mika777; 24 October 2008, 22:58.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #26
                        Då ska det inte vara någon fara med salt.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Mika777
                          • September 2008
                          • 40

                          #27
                          Okej... då kör vi... Tack JojjeN för hjälpen!!!!!!

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mika777
                            Okej... då kör vi... Tack JojjeN för hjälpen!!!!!!
                            SKönt att kunna hjälpa till =)
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #29
                              Jag har Anc. och pansar malar och saltar i karet när någon av de söta små liven slöjstjärt åter i gen har fått svamp på fenor eller någon liten fjäll infektion.
                              Några länkar om salt och nitrit. Det är nog inte helt bra om du flyttar fiskarna, dom kan smitta andra behandla dom i ditt kar och försök att få balans i det med Lasses nitraväck, mina slöjstjärtar har haf mer sällan problem med svamp sedan jag började att pytsa i av den.





                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              • JojjeN
                                • June 2008
                                • 3567

                                #30
                                Fast vad i detta fallet lutar mot att det skulle vara nitrit?

                                Däremot svamp och parasit.
                                Tillbaks efter paus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...