Jag har gjort fel...jag erkänner...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #31
    Inget lutar mot nitrit, men har du bra balans och stabila värden i karet stressas i inte fiskarna och är mindre mottagliga mot svampar och parasiter. Stressad fiskar= snart sjuka fiskar.
    Mika har du möjlig het att lägga upp bilder på de sjuka kan du få mer adekvat hjälp av någon som kan det bättre än jag. Har klarat ut svamp angreppen med salt bad när det varit som värst.
    Senast redigerad av Mick13; 26 October 2008, 23:22.
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Mika777
      • September 2008
      • 40

      #32
      Fiskarna blev betydligt bättre efter det att jag blandat i salt... det tog ett dygn ungefär...
      Nu undrar jag varför dom har börjat bajsa vita rökmoln??? Så ser det ut... en lååååång sträng med rökringar.... är det parasiter svamp eller saltet??? Eller kanske en alien som lagt ägg???
      Det gäller främst de fiskar som hade angrepp av svamp tidigare men nu bajsar även de som jag inte sett haft svamp vitt...
      I övrigt känns det som jag börjar få kläm på det här... Vattnet är klart och ingen har dött på över en vecka. peppar peppar...

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #33
        Mata bara så att fiskarna äter upp det på bara någon minut och aboslut inte varje dag. Om jag inte är helt ute och cykla så ska man väl inte mata samma dag man gjort vattenbytet heller.

        Lyser solen in på ditt akvarium? Det kan ge alger och grönfärgning på vattnet.

        Sen är det som andra säger delvattenbyten minst en gång i veckan men inte städa pumpen om den inte börja pumpa dåligt. Hur är cirkulationen i vattnet? Vad har du för pump?

        Kommentar

        • Mika777
          • September 2008
          • 40

          #34
          Ursprungligen postat av cillan
          Mata bara så att fiskarna äter upp det på bara någon minut och aboslut inte varje dag. Om jag inte är helt ute och cykla så ska man väl inte mata samma dag man gjort vattenbytet heller.

          Lyser solen in på ditt akvarium? Det kan ge alger och grönfärgning på vattnet.

          Sen är det som andra säger delvattenbyten minst en gång i veckan men inte städa pumpen om den inte börja pumpa dåligt. Hur är cirkulationen i vattnet? Vad har du för pump?
          Det här är fixat...
          Det jag undrar nu över är varför dom bajsar så märkligt. Vitt ludd som ser ut som rök med rökringar på... (läs gärna mitt senaste inlägg...)

          Kommentar

          • Mika777
            • September 2008
            • 40

            #35
            Nej... jag tar tillbaka det! Nu dog en ballongmolly, en platy och ett yngel! I natt!!!!
            Resten ser pigga ut!
            Är det någon som har förslag på medicin?

            Så här tar jag hand om mitt akvarie för er som orkar läsa:
            64 liter akvarie. Tänt 7 timmar per dygn. Pumpen funkar bra (städar inte den längre) 26grader varmt i vattnet. Byter 30 procent vatten en gång i veckan. Saltar efter mängd jag tillsätter (ca 15 liter= 15ml= 1 msk salt per vecka) + 5 ml SERAS nitravec Dom får lite mat varannan dag ibland flingfoder ibland mygglarver.

            Kommentar

            • Mika777
              • September 2008
              • 40

              #36
              kom igen!!!! någon? Något jag kan göra??? Nu dog min sista platyhona oxå...

              Kommentar

              • Mika777
                • September 2008
                • 40

                #37
                Här kommer en bild på hur avföringen ser ut:

                http://mikasatelje.blogg.se/images/2...k_20504294.jpg

                Kommentar

                • Tamarind
                  • February 2008
                  • 482

                  #38
                  Hoppas någon kan hjälpa dej, jag har aldrig sett något sådant förut... Det är frustrerande att inte få hjälp snabbt när fiskarna är sjuka, men det är så oerhört svårt att ge någon diagnos speciellt om man inte har sett fiskarna... Lycka till!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #39
                    Buken ser sprängfylld ut och exkrementerna vita och vattniga, dock var den inte sytrådsaktig.. Kan den ha fått soten?

                    Hydror i akvariet, matar du med levandefoder?
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Mika777
                      • September 2008
                      • 40

                      #40
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Buken ser sprängfylld ut och exkrementerna vita och vattniga, dock var den inte sytrådsaktig.. Kan den ha fått soten?

                      Hydror i akvariet, matar du med levandefoder?
                      Det är en ballongmolly... så jag vet inte om den är sprängfylld eller om den bara är "ballong"... Exkrementerna sitter ff kvar (flera timmar sedan jag fotograferade...)
                      O förlåt min okunskap men jag vet inte vad soten är... inte heller hydror...
                      Levandefoder??? Menar du mygglarver? Frysta?

                      Kommentar

                      • Mika777
                        • September 2008
                        • 40

                        #41
                        Okej nu har jag gjort lite efterforskningar ang. soten är. Jag antar att det är bukvattensot du syftar på...och det kan stämma väldigt bra. Både ballongmollyn o platyn som dog i natt o idag svullnade upp så mycket att jag trodde dom skulle till att yngla av sig. Avföringen var trådigare innan. Jag har gjort en skiss på det här + en skiss på "odjuret" jag såg i filtret:



                        Om det nu är bukvattensot o att det smittar endast i sista stadiet är jag rädd för att det antagligen smittat alla...(då i princip alla fiskar haft tid att mumsa på en död)... vad ska jag medicinera med? Jag vill gärna medicinera alla för jag vill verkligen inte att fler ska dö nu.

                        Kommentar

                        • Galne-Gurra
                          • April 2008
                          • 1080

                          #42
                          Hydror i akvariet - är oinbjudna, men oftast mera obehagliga än farliga gäster:
                          Hydror är en typ av nässeldjur som tyvärr inte är särskilt ovanliga i ett akvarium efter matning med viltfångade foderdjur. I akvariesammanhang är det oftast frågan om Hydra viridissima. Hydror kallas ibland för sötvattenspolyper, men de förekommer även i havsvatten. Man kan med blotta ögat se dem klänga på rutorna eller på växterna, som mm- till centimeterlånga, ljusbruna eller grönaktiga stavformiga polyper. En bas har en huvudgren som kan ha flera förgreningar en bit upp från basen. Polyperna och dess grenar har en krona av tunna fångstarmar i ena änden. I den basala änden sitter den fästskiva som sitter fast på underlaget. De polyper som är gröna innehåller symbiontiska Zoochloreller (alger).


                          Bukvattensot orsakas av en flagellat och eftersom den framförallt drabbar munruvande ciklider från Lake Malawi och Lake Tanganyika misstänker man att denna flagellat finns naturligt inuti dessa fiskars tarmar. Normalt orsakar den inga problem, men när någon försvagar fisken, t ex stress i akvariet, kan flagellatpopulationen börja växa okontrollerat och göra fisken svårt sjuk. Det verkar som att felaktigt foder i kombination med annan stress avsevärt ökar risken för bukvattensot.
                          Bukvattensot är även känd som Malawimage och Tropheus-sjuka.
                          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                          Kommentar

                          • Mika777
                            • September 2008
                            • 40

                            #43
                            Tack! Mitt självförtroende vad gäller akvarier o hålla vattnet ok är för närvarande i botten så jag åker till djuraffären imorgon o försöker få tag på medicin... allt jag vill är att det ska bli ett friskt akvarium...
                            Räcker det med trådig avföring o uppsvullen fisk innan död för att diagnosticera bukvattensot?

                            Kommentar

                            • Galne-Gurra
                              • April 2008
                              • 1080

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mika777
                              Räcker det med trådig avföring o uppsvullen fisk innan död för att diagnosticera bukvattensot?
                              Läs här.

                              Och här.

                              Och här.
                              Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.

                              Och här.

                              En till.


                              Läs och begrunda innan du gör något...
                              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                              Kommentar

                              • Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

                                #45
                                Mika, anledningen till att jag undrade om du matade med levandeforder är att hydror brukar slinka med när man är ute och håvar, på ditt svar lät det snarare som om du matade med mygglarver, inte med röda mygglarver eller?
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...