Jag har gjort fel...jag erkänner...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mika777
    • September 2008
    • 40

    Jag har gjort fel...jag erkänner...

    Hej!
    Ännu en nybörjare här! Tyckte det skulle bli så trevligt med akvarium... fick svärmors som hon tröttnat på (ca70 liter)... och som jag minns det när jag var lite så var det bara att hälla på vatten och i med fiskar... men icke...
    Har läst ganska många trådar här på forumet nu och insett att jag stoppat i för många fiskar från början...
    Nu är det gjort! Ca 14 är döda (12 kardinaltetror och två guppys...) Jag har nog fortfarande i överkant med fiskar om man räknar 1cm fisk på en liter vatten.
    Min fråga är:
    Hur ska jag få vattnet att stabilisera sig? Jag har använt nitrivec dom första veckorna. Men det kändes som att vattnet blir alldeles grönt av det (rätta mig om jag har fel...det kanske inte är nitrivec som gör det grönt). Jag har inte gjort några tester (det sa dom på djuraffären att man inte behövde... bara man körde i nitrivec... så löste sig allt (stämmer det?)
    Dessutom "städade" jag första veckan och varje vecka sedan dess (byter 30%) men detta har jag oxå läst är fel...
    Mitt vatten blir grönt efter ungefär 4 dagar.
    Så vad är råden? Ska jag byta vatten mer sällan eller oftare? Mer Nitrivec eller mindre? Akvariet är nu ca en månad gammalt...
    Tempen har jag på 24/25 grader. Pumpen går ganska högt då det verkar som några av mina fiskar gillar "att surfa"...

    Snälla hjälp mig... jag vill verkligen att mina fiskar ska ha det bra...

    Mitt akvarie
    Senast redigerad av Mika777; 30 September 2008, 11:27.
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Jag ville göra rätt i början, men då jag köpte mitt kar begagnat så "glömde" killen berätta att det ingick 80 fiskar i 100L kar... Så jag fick chockstarta med.
    Jag körde med nitrivec, och köpte upp mig till ett större kar på 240L.
    Jag fick aldrig grönt vatten, någonsin, så det låter konstigt.
    Har du någon algätare i karet? Funderar på om det kan vara något sånt.
    Ta kort och länka så vi kan se.
    Mata fiskarna 1 gång varannan dag. Bara så mkt mat som de orkar äta upp på 1 min. Gör så i början så vattnet stabiliserar sig. Köp vattentest och håll koll så det inte blir nitrat.

    Lycka till.

    Kommentar

    • Mantis777
      • September 2007
      • 48

      #3
      Man kan väl säga att ju mindre akvarium desto mer jobb. Funderat på att skaffa större? Jag hade nog bytt vatten och städat oftare, vad jag vet är det inte fel att byta vatten så ofta. Men har du väldigt mycket växter i?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
      Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus

      Kommentar

      • Tamarind
        • February 2008
        • 482

        #4
        Välkommen till hobbyn, även om inte starten har varit den roligaste... Jag tror inte att nitrivecen gör vattnet grönt, men har själv inte använt det märket så jag vet inte säkert. Troligtvis är det någon form av alg, men det kan någon annan svara bättre på... Jag skulle föreslå att du fortsätter med nitrivecen ett bra tag till, samt att du drar ner på matandet rejält. Fiskar svälter inte ihjäl på flera veckor, så mata var tredje/fjärde dag nu under krisen och var noga med att det inte blir mat över. Skulle det bli mat kvar som inte äts upp så ta upp det omedelbart! Byt vatten ca 2 gånger i veckan så länge som du har nitrit, men personligen skulle jag inte städa överhuvudtaget. Defenitivt inte filtret, som behövs för att omvandla de giftiga ämnena till ofarliga.
        Lycka till!
        /Erika

        ps; jag skulle höja temperaturen något till 25-26 grader.

        Kommentar

        • Mika777
          • September 2008
          • 40

          #5
          Hehehehehe... jaha det är så det är kanske... fick informationen att fiskar ska ha mat flera gånger om dagen...inte konstigt att hälften ser ut att vara med yngel!
          Ska genast sätta dom på hård diet!

          Visst funderar jag på större...det är bara ekonomin som sätter käppar i hjulen.,,....men en dag....

          Tack för goda råd!
          Jag skriver igen om det inte lyckas!

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Ursprungligen postat av Linapina
            Köp vattentest och håll koll så det inte blir nitrat.
            Liten rättelse: Det är nitrit du ska akta dig för! Nitrat är näring för växterna och inte farligt för fisken, om det inte blir extremt höga halter, och det blir det sällan. Minnesregel: Nitrit är skit, nitrat är (växt)mat.

            Annars håller jag med Linapina. Lycka till!

            Kommentar

            • Mantis777
              • September 2007
              • 48

              #7
              Ursprungligen postat av Tamarind
              Välkommen till hobbyn, även om inte starten har varit den roligaste... Jag tror inte att nitrivecen gör vattnet grönt, men har själv inte använt det märket så jag vet inte säkert. Troligtvis är det någon form av alg, men det kan någon annan svara bättre på... Jag skulle föreslå att du fortsätter med nitrivecen ett bra tag till, samt att du drar ner på matandet rejält. Fiskar svälter inte ihjäl på flera veckor, så mata var tredje/fjärde dag nu under krisen och var noga med att det inte blir mat över. Skulle det bli mat kvar som inte äts upp så ta upp det omedelbart! Byt vatten ca 2 gånger i veckan så länge som du har nitrit, men personligen skulle jag inte städa överhuvudtaget. Defenitivt inte filtret, som behövs för att omvandla de giftiga ämnena till ofarliga.
              Lycka till!
              /Erika

              ps; jag skulle höja temperaturen något till 25-26 grader.
              Bara en kommentar på det. Följ det Erika skriver. Jag hade dock städat akvariumet dvs skrapat bort alger från glaset etc. Men inte rört filtret på ett tag. (Om det inte blir väldigt dåligt blås i det. Ta då bort det och skölj det i ljummet vatten utan att helt krama ur det). Det som går att göra är att ha en bit slang och "slanga" bort allt som lägger sig på botten. Men absolut mindre mat! På så sätt hålls nitriten på en lägre nivå och filtret sätts inte igen så snabbt. Det är ju även ganska trevligt att se in i akvariumet om man nu skaffar ett. =)
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
              Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus

              Kommentar

              • Mika777
                • September 2008
                • 40

                #8
                När jag ändå är igång så undrar jag vad detta är för fiskar... det stod "slöjstjärt" på akvariet när jag köpte dom... men efter lite informationsletande inser jag att det inte alls är några slöjstjärtar. Jag köpte likadana svarta också... påminner ganska mycket om Black Molly men är mycket mer uppnosade.

                Vad är det här för krumelur?


                Ännu en med fläckar...

                Kommentar

                • Mika777
                  • September 2008
                  • 40

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mantis777
                  Bara en kommentar på det. Följ det Erika skriver. Jag hade dock städat akvariumet dvs skrapat bort alger från glaset etc. Men inte rört filtret på ett tag. (Om det inte blir väldigt dåligt blås i det. Ta då bort det och skölj det i ljummet vatten utan att helt krama ur det). Det som går att göra är att ha en bit slang och "slanga" bort allt som lägger sig på botten. Men absolut mindre mat! På så sätt hålls nitriten på en lägre nivå och filtret sätts inte igen så snabbt. Det är ju även ganska trevligt att se in i akvariumet om man nu skaffar ett. =)
                  Okej... det låter bra... men det är inte så mycket alger på glasen... det är mer att vattnet blir som "öl" fast grönt och det går snabbt... bilden här ovanför på mitt akvarie är städat för ca fyra dagar sedan... och den bilden är ändå missvisande (grönare i verkligheten...) jag minns inte att det blev så på dom jag har haft tidigare när jag var yngre... visserligen var dom på ca 200 liter. Men kan det skilja så mycket?

                  Kommentar

                  • Snoozer
                    • August 2008
                    • 28

                    #10
                    Hejsan.

                    Jag tycker det ser ut som en segelfensmolly på bild 1 och en vanlig molly på bild 2.

                    Kanske nån annan har ett annat förslag?
                    200-L

                    Kommentar

                    • Mantis777
                      • September 2007
                      • 48

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mika777
                      Okej... det låter bra... men det är inte så mycket alger på glasen... det är mer att vattnet blir som "öl" fast grönt och det går snabbt... bilden här ovanför på mitt akvarie är städat för ca fyra dagar sedan... och den bilden är ändå missvisande (grönare i verkligheten...) jag minns inte att det blev så på dom jag har haft tidigare när jag var yngre... visserligen var dom på ca 200 liter. Men kan det skilja så mycket?
                      Kollade på din bild och jag förstår inte riktigt vad det är du menar utifrån den bilden. Med risk för att dumförklara dig ( ) så har du ju mycket gröna växter som kanske reflekterar ljuset en del också. Funderade en del på det där nitriveck. Kan inte se att det skall påverka färgen på vattnet egentligen varken göra det grönt eller göra det mindre grönt. Det finns ju annat vattenberedningsmedel som är till för att göra vattnet klarare. Prova det istället.
                      Nu är jag ingen expert på dina fiskar men som sagt innan så ser de väldigt runda ut runt magen.
                      Storleksmässigt så är jag ganska säker på att det kan skilja en hel del från små till stora akvarium. T ex har jag ett drygt 200 liters med malawi (inte mycket växter) men jag har i princip aldrig behövt "städa" för alger.
                      Senast redigerad av Mantis777; 30 September 2008, 13:31.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                      Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus

                      Kommentar

                      • Mika777
                        • September 2008
                        • 40

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mantis777
                        Kollade på din bild och jag förstår inte riktigt vad det är du menar utifrån den bilden. Med risk för att dumförklara dig ( ) så har du ju mycket gröna växter som kanske reflekterar ljuset en del också. Funderade en del på det där nitriveck. Kan inte se att det skall påverka färgen på vattnet egentligen varken göra det grönt eller göra det mindre grönt. Det finns ju annat vattenberedningsmedel som är till för att göra vattnet klarare. Prova det istället.
                        Nu är jag ingen expert på dina fiskar men som sagt innan så ser de väldigt runda ut runt magen.
                        Storleksmässigt så är jag ganska säker på att det kan skilja en hel del från små till stora akvarium. T ex har jag ett drygt 200 liters med malawi (inte mycket växter) men jag har i princip aldrig behövt "städa" för alger.
                        Som sagt... jag är nybörjare... Men bilden är missvisande vattnet är grönare än vad som syns och angående gröna speglingar så tror jag inte det är det... när det är "nystädat" är vattnet klart.
                        Och ja... jag trodde jag skulle få yngel... men det verkar mest som jag matat dom lite för mycket...

                        Snoozer: Är det olika mollys tror du... hm... kommer jag få korsningar nu??? Är det bra eller dåligt???
                        Senast redigerad av Mika777; 30 September 2008, 14:43.

                        Kommentar

                        • andersfiskar
                          • March 2007
                          • 384

                          #13
                          Om vattnet är gröngrumligt är det med stor sannorlikhet svävaralger. Är vattnet grågrummligt är det med stor sannorlikhet infusorier. Sök på forumet så finns massor av svar. Detta har du fått på grund av obalans. Får du ordning på balansen går det till sig. Nitrivec hjälper till att få balans så kör på med det. Och nitrivec färgar inte vattnet.
                          //
                          Mvh
                          Anders

                          Kommentar

                          • Snoozer
                            • August 2008
                            • 28

                            #14
                            Jag vet inte om segelfensmollyn kan korsa sig med den vanliga mollyn, men jag tror att vanlig molly och black molly är egentligen samma sort men olika färger bara. Men jag är ju inte helt 100% säker. Det kanske finns nån som kan det där bättre än jag.
                            200-L

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Ursprungligen postat av Snoozer
                              Jag vet inte om segelfensmollyn kan korsa sig med den vanliga mollyn, men jag tror att vanlig molly och black molly är egentligen samma sort men olika färger bara. Men jag är ju inte helt 100% säker. Det kanske finns nån som kan det där bättre än jag.
                              det du har är någon form av ballongmolly och det är en odlingsvariant och är väl likt slöjstjärt ganska sjukligt avlad men ändock populära segelfensmolly blir större än blackmolly men dessa arter är ganska nära besläktade!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...