Slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #16
    Ursprungligen postat av Klikken
    Okej men vad är det för skillnad mellan en slöjstjärt och guldfisk? kan man i en guldfisk i ett 120 liters då?
    Tror det är samma fisk.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #17
      ... nu handlade det inte om en guldfiskskål, utan ett 120L akvarium! klart du kan ha nån slöjstjärt i det karet, men ett litet innerfilter är inte tillräckligt!
      Obs! guldfisk blir mycket större och kräver myycket större kar än slöjstärten! Att man stoppar ner dem i små skålar är väldigt grymt och tyvärr är vissa människor väldigt grymma!
      Senast redigerad av åheim; 04 September 2008, 19:20.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #18
        Men alla säger ju att det inte går. Så har jag lärt mig här på Zoopet.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #19
          Ursprungligen postat av Klikken
          Här är det npågra osm har guldfiskar i en skål: http://www.dan.se/wp-content/uploads...3/guldfisk.jpg
          Dendär bilden visar bara en sak, djurplågeri existerar! Likadant om du hittar bilder på andra fiskar i skålarna...

          Jag föreslår att du köper 10-15 guppys, trevliga fiskar som förökar sig som kaniner, och inte kräver den platsen som de andra du vill ha gör.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Klikken
            • April 2008
            • 48

            #20
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Dendär bilden visar bara en sak, djurplågeri existerar! Likadant om du hittar bilder på andra fiskar i skålarna...

            Jag föreslår att du köper 10-15 guppys, trevliga fiskar som förökar sig som kaniner, och inte kräver den platsen som de andra du vill ha gör.
            15 stycken guppys? njaa tror inte det :/ kostar mycket pengar .. kostar 4 € styck här på åland alltså 15x4= 60 €.

            Kommentar

            • Klikken
              • April 2008
              • 48

              #21
              Ursprungligen postat av åheim
              ... nu handlade det inte om en guldfiskskål, utan ett 120L akvarium! klart du kan ha nån slöjstjärt i det karet, men ett litet innerfilter är inte tillräckligt!
              Obs! guldfisk blir mycket större och kräver myycket större kar än slöjstärten! Att man stoppar ner dem i små skålar är väldigt grymt och tyvärr är vissa människor väldigt grymma!
              Okej så du tror att jag kan ha 1! Slöjstjärt i karet... men på zoo butiken sa dom att man måste ha dom i ett eket kar pg.a att dom måste ha litte kallare alltså max 23 C men jag har 26 C :/

              Kommentar

              • Raggsockan
                • April 2007
                • 644

                #22
                Vart handlar du nånstans? Där jag handlar kostar dom bara 2,70€ för honor och 2,90€ för hanarna.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #23
                  Hur mycket är det i svenska perngar? Verkligen kass på finska valutor.

                  Men en sak är säker, att guldfisk, eller slöjstjärt är inget bra val.,..
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #24
                    Ursprungligen postat av Klikken
                    Okej så du tror att jag kan ha 1! Slöjstjärt i karet... men på zoo butiken sa dom att man måste ha dom i ett eket kar pg.a att dom måste ha litte kallare alltså max 23 C men jag har 26 C :/
                    Så då hade du tänkt köpa en skål till dom? :O
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Klikken
                      • April 2008
                      • 48

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      ... nu handlade det inte om en guldfiskskål, utan ett 120L akvarium! klart du kan ha nån slöjstjärt i det karet, men ett litet innerfilter är inte tillräckligt!
                      Obs! guldfisk blir mycket större och kräver myycket större kar än slöjstärten! Att man stoppar ner dem i små skålar är väldigt grymt och tyvärr är vissa människor väldigt grymma!
                      tror du alltså att jag kan lägga ner en slöjstjärt?

                      Kommentar

                      • Raggsockan
                        • April 2007
                        • 644

                        #26
                        Det går nog när dom är små. Handlar du från ZooArken så är dom ganska små ännu. Men när dom blir större så byt gärna upp ditt akvarium. Själv ska jag köpa till min fiskedamm nästa sommar. Om det är klart då.

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #27
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Hur mycket är det i svenska perngar? Verkligen kass på finska valutor.

                          Men en sak är säker, att guldfisk, eller slöjstjärt är inget bra val.,..
                          Det är ingen finsk valuta, det är Euro En euro är väl cirkus 9 kronor.

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #28
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Det är ingen finsk valuta, det är Euro En euro är väl cirkus 9 kronor.
                            Åhfan xD Var ett år sen jag var iväg där dom använda euro, hade glömt hur det såg ut, antog bara det var finska pengar. xD
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • Charlottis
                              • December 2007
                              • 579

                              #29
                              Jag tror också du kan skaffa en eller två slöjstjärtar till ditt 120L. MEN du kan bara ha med tillsammans med fredliga fiskar, annars kommer slöjstjärtarnas långa slöjor bli bitna o fördärvade. I och med att de är klumpiga o inte hinner simma ifrån de andra jagande fiskarna. De skitar också ner mycket så du behöver ett BRA filter!

                              På frågan om vad skillnaden är på Slöjstjärt o Guldfisk så har jag hört:
                              Slöjstjärt är en missbildad form av Guldfisken. Det blev något galet på aveln på Guldfisken o Slöjstjärten blev till. Därför är de klumpiga, dåliga på o hålla balansen o långsamma.

                              INGA fiskar ska hållas i små skålar. Även om man ser att djuraffärer har fiskar i skålar är detta fel, och man borde påpeka det för dem!

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13134

                                #30
                                Ursprungligen postat av Klikken
                                tror du alltså att jag kan lägga ner en slöjstjärt?
                                ja storleken på ditt kar är tillräckligt men jag är tveksam till ditt lilla filter! filtret måste klara att biologiskt rena vattnet och när du stoppar i fisk som slöjstjärt som är lite större och äter mer så är det stor risk att filtret inte klarar uppgiften
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...