Hur alivar man en fisk på bästa sätt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    #31
    KAn man inte hälla kokande vatten på den för då dör den ju på direkten och den hettas inte upp och plågas tar typ 1 sek
    Katt +Fisk = Älskade

    Kommentar

    • Agnez
      • February 2007
      • 337

      #32
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Du e ju för rå...

      Man kan ju slänga i lite halvtinade jordgubbar, vaniljglass och mjölk samtidigt och säga -vassego älskling, en milkshake....om gubben varit
      dum t. ex. ...hihihi.
      Agnez

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #33
        Gör det med en kulfisk om du vill bli av med gubben

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #34
          Ursprungligen postat av Agnez
          Du e ju för rå...

          Man kan ju slänga i lite halvtinade jordgubbar, vaniljglass och mjölk samtidigt och säga -vassego älskling, en milkshake....om gubben varit
          dum t. ex. ...hihihi.
          Undrar jag vem som är rå
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • oskarwallin
            • February 2008
            • 1080

            #35
            jo kul fisk måste nog vara dewt effektiva Sättet om det ska gå naturligt till... och passa i alla akvarium.. blir iof lite jobbigt ifall man har en 40 cm PÅfågel eller en annan stor fisk...
            Gravad Påfågel med Neonsås?
            60,58 liter
            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

            Kommentar

            • Naugthy
              • February 2008
              • 531

              #36
              Ursprungligen postat av oskarwallin
              Gravad Påfågel med Neonsås?

              haha
              "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
              "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #37
                Jag kör med en stor och vass sax. Finns nog inget trevlig sätt att avliva en varelse på. Man får gå tillväga på det vis man själv pallar med.
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #38
                  Ursprungligen postat av taiyo
                  Spolade du ner den levande??
                  Japp hihi klantigt men det läskiga var att den inte spolades med :P en halvtimme efter när jag skulle på toa så hörde jag något plaska där inne...Gick in för o kolla vad det var så såg jag att den simmade runt där hhhahahha :P sedan så dog den bara ''sådär'' helt plötsligt ^^ . Sedan så spolade jag ytterligare en gång.

                  Kommentar

                  • Jennypenny
                    • January 2008
                    • 75

                    #39
                    Jag frågade en veterinär en gång vilket sätt som var det bästa att avliva en fisk på. Just den veterinären jobbar mkt med reptiler/exotiska djur, och hon sa att det bästa är att släppa fisken i kokande vatten. Om man är blödig så kan man låta den simma en stund innan i typ Ramlösa så att de blir lite slöa av koldioxiden, och sedan släppa den i det kokande vattnet. Konstigt om det skulle vara förbjudet och att hon skulle rekommendera det...

                    Att koka upp vattnet med fisken i har jag aldrig hört talas om, det känns uppenbarligen som ett betydligt grymmare sätt...
                    /Jenny

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #40
                      Äsch däng den i diskbänken bara! Jag vet härdade labbsköterskor som regelmässigt gör så med råttor och möss. Mindre blodigt än den lilla avlivningsgiljotin som de har tillgång till!
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        #41
                        Ursprungligen postat av Jennypenny
                        Jag frågade en veterinär en gång vilket sätt som var det bästa att avliva en fisk på. Just den veterinären jobbar mkt med reptiler/exotiska djur, och hon sa att det bästa är att släppa fisken i kokande vatten. Om man är blödig så kan man låta den simma en stund innan i typ Ramlösa så att de blir lite slöa av koldioxiden, och sedan släppa den i det kokande vattnet. Konstigt om det skulle vara förbjudet och att hon skulle rekommendera det...

                        Att koka upp vattnet med fisken i har jag aldrig hört talas om, det känns uppenbarligen som ett betydligt grymmare sätt...
                        Du kan ju be din veterinär läsa på vilka regler som gäller inom EU

                        AVLIVNING AV FISK

                        Till att börja med så ska man se till att hanteringen av fisken är så skonsam som möjligt, men det gäller ju i all hantering av akvariefisk. Behandla den inte mer stressande än vad du skulle göra med din finaste dyrgrip som du flyttar mellan akvarier.

                        Fiskar ska avlivas på något av följande sätt (EU regler för försöksdjur)

                        1. Avlägsna huvudet med en kniv (små fiskar går det nypa av huvudet på).

                        2. Hårt slag i huvudet (skall för försöksfisk förenas med att huvudet avlägsnas från kotpelaren (skära av eller bryta nacken) eller att hjärnan förstörs med ståltråd eller kniv).

                        3. Om fisken är så stor att det inte går göra som ovan så ska den strupskäras. Det är även den avlivningsmetoden som rekomederas till sportfiskare och avblodning ger dessutom bättre livsmedel.

                        4. Gift. Det enda tillgängliga för akvarister är nog nejlikolja men personligen rekommenderar jag att undvika giftanvändning samt att undvika att experimentera med giftdosering.

                        Följande avlivningsmetoder är INTE ACCEPTABLA enligt EU reglerna.

                        1. Avkylning och frysning anses som oacceptabelt. Orsaken är att det tar så lång tid. Forskare som jag har varit i kontakt med nämner även försök som visat att fiskar blir extremt stressade när vattnet fryser.

                        2. Kokning anges som olämpligt. En liten fisk som läggs i mycket vatten dör nog omedelbart, men en avlivningsmetod anser jag ska vara generellt användbar och jag har läst om människor som fått koka stora ciklider i flera minuter innan de slutar dunka mot locket i kastrullen. Jag vet att många avlivar fisk genom att helt enkelt sätta håven under varmvattenkranen. Jag har även hört att det finns personer som ställer en kastrull med fisk på plattan och slår sedan på den. Allt detta är förstås förkastligt! Därför avråder jag bestämt från kokning! En vacker dag tar ”vi alla” av stress och slöhet till vår ”standardmetod” och använda den på all fisk, och då måste standardmetoden fungera väl!

                        3. Spola ner i toaletten är självklart förkastligt liksom kvävning, lägga fisken på land och liknande.

                        4. Sist, men inte minst, DET ÄR HELT FÖRKASTLIGT ATT SLÄPPA UT FISKEN I NATUREN! Den kommer troligen att gå en lång och utdragen död till mötes. I värsta fall överlever den och kan då påverka våra inhemska fiskar. Det finns även risk för sjukdomsspridning.
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #42
                          Alltså den här debatten tycks ju ha tagit proportioner utöver själva ämnesområdet.

                          Det i särklass enklaste och rimligen också mest skonsamma torde ju vara att lägga fisken i en hållbar plastpåse och antingen kasta den hårt i golvet eller slå den i något hårt.

                          Omedelbar och fullständigt smärtfri död. Inget går snabbare.

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #43
                            Ursprungligen postat av perfetto
                            Alltså den här debatten tycks ju ha tagit proportioner utöver själva ämnesområdet.

                            Det i särklass enklaste och rimligen också mest skonsamma torde ju vara att lägga fisken i en hållbar plastpåse och antingen kasta den hårt i golvet eller slå den i något hårt.

                            Omedelbar och fullständigt smärtfri död. Inget går snabbare.
                            Så gör vi oxå..

                            Ser kanske skumt ut när man springer ut på yttertrappan och dänger en plastpåse i betongen en 5-6 gånger men.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • jarinen
                              • February 2003
                              • 801

                              #44
                              Det är bara att acceptera, det enda som gäller är att avlägsna huvudet på ett välplanerat och snabbt sätt med rätt verktyg. Allt annat är ursäkter för att man är så blödig, skall fisken verkligen behöva lida för att man är blödig? Alla känner någon som klarar det om man inte själv klarar av det.

                              Debatten är helt överflödig, däremot kan det finnas dom som helt enkelt inte vet hur man skall gå tillväga, läs Guy Palms inlägg.


                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              • Grodlund
                                • January 2008
                                • 560

                                #45
                                Jag är för blödig.. hoppas jag aldrig behöver göra det.
                                Annars får ja ringa
                                A) Min polare som har vart snickare på NCC sedan han börja gymnasiet
                                B) Min farsa som vart brandman i över 30 år.

                                Finns nog inte en blödig nerv i någon av dom, särskillt inte när det "bara" gäller en fisk.

                                Men mina tigerbarber e ju så söta

                                Kommentar

                                Arbetssätt...