Hur alivar man en fisk på bästa sätt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #16
    Hmmm... Undrar vad veterinären säger om man ringer och säger att man har en akvariefisk som behöver avlivas
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #17
      Ursprungligen postat av Nina82
      Hmmm... Undrar vad veterinären säger om man ringer och säger att man har en akvariefisk som behöver avlivas
      500 kr plus resekostnader...
      sorry, kunde inte låta bli

      Kommentar

      • taxidermy
        • January 2007
        • 298

        #18
        De fiskar jag avlivat har jag rullat in i lite papper och släppt något tungt på, exempelvis böcker. Men de fiskarna har ju varit rätt små.

        Kommentar

        • soffan96
          • February 2008
          • 495

          #19
          Min kompis hade en Guldfisk som simmade på sidan och då la hon ner den i kokande vatten och den dog direkt eftersom den inte rörde sig och ögonen blev helt blåa. Men vattnet måste verkligen vara jättevarmt för att den ska dö på en gång. De ligger ju inte direkt och sprattlar utan de dör på stuts.
          Så kommer jag döda mina fiskar om det så behövs för jag skulle aaaaldrig klara av att mosa den med en hammare eller hugga huvudet av den!!
          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

          Kommentar

          • Lilibet
            • June 2007
            • 346

            #20
            Jag gör som Agnez. Fungerar snabbt och det är minimala risker för misslyckande. (5 cm den största jag avlivat på detta sätt).
            Plockar fram en frysplastpåse, rullar i ordning den bredvid akvariet. Fångar fisken i håven, snabbt över i påsen, knyter till påsen, dänger påsen hårt i golvet två gånger. Tar allt som allt bara några sekunder från infångst till död.
            Den som har flest saker när han dör vinner!

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #21
              Svår situation det här! Jag har bara fått fiskar som dött i karet via åldern, hade dock en guldfisk i höstas som fick mask och vart sjuk, det var den enda fisken jag fick ''avliva''. Den fick jag spola ner i toaletten....

              Kommentar

              • Norpis
                • November 2004
                • 305

                #22
                Själv har jag haft en skärbräda och en vass kniv liggandes brevid akvariet när man måste avliva nån fisk.
                Men måste säga det finns anledning till att man har förbjudit vissa sätt som avlivning.
                Så klarar man inte av att ha ihjäl fisken på ett lämpligt sätt så får man be nån annan hjälpa till med det.

                Kommentar

                • AllaFiskar
                  • September 2007
                  • 294

                  #23
                  Ursprungligen postat av soffan96
                  Min kompis hade en Guldfisk som simmade på sidan och då la hon ner den i kokande vatten och den dog direkt eftersom den inte rörde sig och ögonen blev helt blåa. Men vattnet måste verkligen vara jättevarmt för att den ska dö på en gång. De ligger ju inte direkt och sprattlar utan de dör på stuts.
                  Så kommer jag döda mina fiskar om det så behövs för jag skulle aaaaldrig klara av att mosa den med en hammare eller hugga huvudet av den!!

                  Du läste aldrig Guy Palms länk?

                  Kommentar

                  • taiyo
                    • February 2008
                    • 99

                    #24
                    Ursprungligen postat av Aircut64
                    Svår situation det här! Jag har bara fått fiskar som dött i karet via åldern, hade dock en guldfisk i höstas som fick mask och vart sjuk, det var den enda fisken jag fick ''avliva''. Den fick jag spola ner i toaletten....
                    Spolade du ner den levande??
                    Nybörjare med 300L

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #25
                      Kanske ett alternativ för den blöthjärtade..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Naugthy
                        • February 2008
                        • 531

                        #26
                        usch! va hemskt...
                        "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                        "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                        Kommentar

                        • Norpis
                          • November 2004
                          • 305

                          #27
                          Vet inte...
                          Skulle tro att en mixer med lite vatten i går väldigt fort det med.
                          Men kan bli en del att diska innan man använder den i köket nästa gång.

                          Kommentar

                          • my1
                            • November 2007
                            • 55

                            #28
                            Jag gör oxå som Agnez. Lägga fisken i en påse och några hårda däng i diskbänken. Det måste ju ändå vara det bästa. Har lite svårt att klippa av huvudet på fisken och kokning är ju helt otänktbart.

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #29
                              Då använder du det här.. för att bli av med fiskmäsken..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              • danneregner
                                • October 2006
                                • 1347

                                #30
                                en liten fisk dör nog direkt om man doppar den direkt från karet med en håv i 100 C vatten (kan ju inte bli varmare).
                                Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...