Ännu en starta nytt tråd. (helt nybörjare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mcben
    • March 2008
    • 57

    Ännu en starta nytt tråd. (helt nybörjare)

    Tja!

    Har nu läst på lite någon vecka och hämtar mitt första akvarium i helgen. Det är ett 720 liters som är helt tomt och jag undrar lite vad jag behöver nu. Har läst många trådar och är helt snurrig på att alla skriver olika. Vill helst ha en ytterpump. Behöver jag ha en innepump också? Verkar vara många som har det. Eller är det bara för att få mer cirkulation på vattnet? Vad tycker ni jag ska ha? Ge gärna förslag så kan jag rätta mig där efter sen. Samt växter? Vad ska man ha för nått för att få igång en bra balans i karet samt en bra bilogisk fauna så nitrit och allt inte dödar allt jag har i karet?

    Har nu fattat att jag ska låta det stå tomt några dagar till 2 veckor och sen börja släppa i någon fisk i taget. Så där är jag med (än så länge). Tänkte ha ett par malar i det också. Ska man börja med att släppa i malarna eller ska man ta dom några veckor efter första fiskarna så det har hunnit komma lite alger mm åt dom?

    Det ska vara ett sälskapsakvarium som jag senare ska se om jag lyckas få ihop med några abborrar som är min favvofisk. Men det ska jag ta senare. Nu måste jag ju först få igång så att allt fungerar.

    Sen har jag läst med blandade svar att man kan hälla i någon bakteriekultur när man släpper i fiskar för att få igång bakterier. Är det något för mig?

    Nu blev det många frågor på en gång. men kan ni inte försöka svara mig så gott det går? Vet att det inte är lätt pga att alla tänker olika och att ingen är lik någon annan. men jag är öppen för kritik och hjälp.

    1. Vilken/vilka pumpar rekonenderar ni?
    2. Växter? Vad är lätt att börja med samt inte för dyra att köpa?
    3. Malar? Ska dom i först eller senare?
    4. Något medel som ska i när man släpper i fiskar? Vilket i så fall?

    Vi börjar så här så länge så kommer jag säkert på något under tiden. Tackar på förhand.

    Mvh
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #2
    Ursprungligen postat av mcben
    Tja!

    Har nu läst på lite någon vecka och hämtar mitt första akvarium i helgen. Det är ett 720 liters som är helt tomt och jag undrar lite vad jag behöver nu. Har läst många trådar och är helt snurrig på att alla skriver olika. Vill helst ha en ytterpump. Behöver jag ha en innepump också? Verkar vara många som har det. Eller är det bara för att få mer cirkulation på vattnet? Vad tycker ni jag ska ha? Ge gärna förslag så kan jag rätta mig där efter sen. Samt växter? Vad ska man ha för nått för att få igång en bra balans i karet samt en bra bilogisk fauna så nitrit och allt inte dödar allt jag har i karet?
    Om du har ett tillräckligt kraftigt ytterfilter så *behöver* du inte ha ett innerfilter som komplement. Däremot kan man aldrig få för många filter eller för mycket filtermatrial, så länge du får plats med fisk växter och dekoration
    Snabbväxande växter är mycket bra på att plocka åt sig amonium och nitrat. Vallisneria, vattenpest och hornsärv är populära och fina växter (jag skaffade själv en Argentinensis som tredubblades i storlek på några veckor)

    Har nu fattat att jag ska låta det stå tomt några dagar till 2 veckor och sen börja släppa i någon fisk i taget. Så där är jag med (än så länge). Tänkte ha ett par malar i det också. Ska man börja med att släppa i malarna eller ska man ta dom några veckor efter första fiskarna så det har hunnit komma lite alger mm åt dom?
    Processen att bilda nyttobakterier påbörgas inte förrens du släpper i första fisken så det är ingen menign att låta akvariet stå tomt mer än i 24 timmar innan du tillsätter fisk. kör med 2-5 fiskar första månaden och köp ett dropptest för nitrit/nitrat för att hålla koll på nivåerna. Det är bättre att vänta med malarna i börgan då det inte kommer finnas så mycket alger för dom att äta. Det finns information lite här och var om lämpliga uppstart-fiskar, bara å söka

    Det ska vara ett sälskapsakvarium som jag senare ska se om jag lyckas få ihop med några abborrar som är min favvofisk. Men det ska jag ta senare. Nu måste jag ju först få igång så att allt fungerar.
    Menar du vanliga svenska borrar?
    Rätta mig om jag har fel men är inte det en "kallvattensfisk"?

    Sen har jag läst med blandade svar att man kan hälla i någon bakteriekultur när man släpper i fiskar för att få igång bakterier. Är det något för mig?
    Man kan aldrig få för mycket bakteriekultur (nitrivec är den vanligaste) enligt många är det ett måste. Kostar nästan ingenting heller så de skadar nog inte.


    1. Vilken/vilka pumpar rekonenderar ni?
    2. Växter? Vad är lätt att börja med samt inte för dyra att köpa?
    3. Malar? Ska dom i först eller senare?
    4. Något medel som ska i när man släpper i fiskar? Vilket i så fall?
    1. Jag har fått uppfattningen om att EHEIM tillverkar bra grejjer
    2. Vallisneria, Vattenpest, Hornsärv, Javaormbunke, Anubias
    3. Vänta en månad plus/minus någon vecka
    4. Nitrivec och eventuellt vattenberedning om det behövs.

    Hoppas nått av de jag skriver är till någon nytta.
    Jag är själv nybörjare och startade upp mitt akvarium för ca 2 månader sedan. Jag hade precis samma frågor som du och detta är väl ungefär de svaren ja fick av zoopets trevliga medlemmar

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Ang malarna så anse jag och många med mig att karet bör startas med bottenlevande fiskar, då dessa äter flingfodret och skräpet som ligger på karets botten efter matning av karets invånare, börjar man inte med dem så blir mycket skit liggandes orört på botten vilket inte är att föredra, finns egentligen inga fördelar med att börja med "vanlig fisk" utan satsa hellre på bottenlevande första månaden till nitrifikationen satt igång sen kan du börja introducera andra fiskar i karet
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • mcben
        • March 2008
        • 57

        #4
        Ursprungligen postat av Grodlund


        Menar du vanliga svenska borrar?
        Rätta mig om jag har fel men är inte det en "kallvattensfisk"?
        Jupp, det ska vara svenska Abborroar. Men först vill jag ha igång ett "vanligt akvarium" ett tag så jag vet om det är min grej. Så det kommer nog dröja något år innan dom kommer på besök. Men då ska jag sänka tempen till 18 grader eller mindre. Men det är inte aktuellt än.

        Tack för svaren. Det var ju en bra information som jag kan arbeta på.

        Kanske ska börja med ett filter nu i början och sen kanske lägga till ett till när bakterierna har börjat komma igång? Har fattat det som att det är filterytan som man räknar på eller? Kanske ska bygga en bakgrund så man kan få lite filteryta bakom bakgrunden också? Har både sett och läst en del om det.

        Mvh

        Kommentar

        • mcben
          • March 2008
          • 57

          #5
          Ursprungligen postat av Sultanen
          Ang malarna så anse jag och många med mig att karet bör startas med bottenlevande fiskar, då dessa äter flingfodret och skräpet som ligger på karets botten efter matning av karets invånare, börjar man inte med dem så blir mycket skit liggandes orört på botten vilket inte är att föredra, finns egentligen inga fördelar med att börja med "vanlig fisk" utan satsa hellre på bottenlevande första månaden till nitrifikationen satt igång sen kan du börja introducera andra fiskar i karet
          Det har du helt rätt i. Kanske ska börja med någon mal också då.

          Kommentar

          • mcben
            • March 2008
            • 57

            #6
            Ska jag köra med 2 mindre pumpar eller ska jag ha 1 stor? Tänkte bygga bakgrund sen med filter bakom, men det tar jag senare. Så jag har kollat i denna jungel av pumpar och priser. Vad kör ni med själva som har 720 liters kar?

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #7
              annars brukar man rekommendera att mata YTTERST YTTERST lite den första månaden.
              Tumregel ett är att fiskarna skall äta upp allt inom 2 minuter
              Tumregel två är att inget får sjunka ner till botten.

              Tror man får mycket mindre problem med nitrit om man har fiskar som äter vid ytan och man ser till att dom äter upp allt INNAN de hamnar på botten.

              Jag hade i alla fall aldrig någonsin några mätbara nivåer av amonium, nitrit eller nitrat under min cykling.
              Men de klart, de finns säkert tusen sätt som är rätt.

              Kommentar

              • Deje-Nicke
                • January 2006
                • 344

                #8
                Kör med Fluval fx5 ytter + ett eheim 2252 innerfilter till mina Påfågelciklider
                220L 375L 450L 720L

                Kommentar

                Arbetssätt...