Uppstartsfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Tror det låter bra, så spiller ni inte Nitrivecen i onödan.
    Frågar ni 100 personer hur ni ska köra igång ett kar kommer ni att få 100 olika svar, och jag vet att Paul (batski) är försiktigt av sig när det gäller start av akvarium, och det funkar för honom, och jag själv kör mer rakt på för det funkar för mig.
    Läs mycket här på forumet och gå en väg som ni själva finner kan funka för er, med både tid och ekonomi mm. och hur ni vill ha det så kommer det säkert att gå vägen!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #32
      Ursprungligen postat av ansjo
      Tror det låter bra, så spiller ni inte Nitrivecen i onödan.
      Frågar ni 100 personer hur ni ska köra igång ett kar kommer ni att få 100 olika svar, och jag vet att Paul (batski) är försiktigt av sig när det gäller start av akvarium, och det funkar för honom, och jag själv kör mer rakt på för det funkar för mig.
      Läs mycket här på forumet och gå en väg som ni själva finner kan funka för er, med både tid och ekonomi mm. och hur ni vill ha det så kommer det säkert att gå vägen!
      Ja precis. Man får ta till sig alla tips men ändå göra något eget av det. Sätta ihop alla tips till nåt som passar en själv på nåt sätt Fixar sig säkert! Tack så mycket alla!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Ursprungligen postat av ansjo
        Frågar ni 100 personer hur ni ska köra igång ett kar kommer ni att få 100 olika svar, och jag vet att Paul (batski) är försiktigt av sig när det gäller start av akvarium
        Ja, det är jag ju. Och inte minst när jag ger råd. Vill ju inte att det ska gå åt skogen pga mig
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          Ursprungligen postat av batski
          Jag är som sagt medveten om att jag är väldigt försiktig när det gäller uppstart av akvarier Det är ju ett stort ansvar man tar på sig när man har en levande och kännande varelse helt i sitt våld, och jag vill hellre vara på den säkra sidan.
          Håller med om att det är ett stort ansvar, men att lägga i för få fiskar är inte mycket bättre än att inte lägga i några alls. Det innebär bara att processen att skapa en bra biologisk balans skjuts upp och när sedan man börjar tillföra fisk i större mängd så kommer smällen.
          Lagom är bäst.
          I ett 375 liters så hade jag startat med 15-20 koppartetror och 2-3 Ancistrus-malar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Håller med om att det är ett stort ansvar, men att lägga i för få fiskar är inte mycket bättre än att inte lägga i några alls. Det innebär bara att processen att skapa en bra biologisk balans skjuts upp och när sedan man börjar tillföra fisk i större mängd så kommer smällen.
            Lagom är bäst.
            Ja det är sant. Är kanske är överförsiktigt. Kanske för att det absolut vanligaste verkar vara att folk börjar med för många fiskar.

            Men jag litar till ditt stora kunnande.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              Måste ändå säga att jag började med bara 4 - visserligen större - fiskar (2 siamensis och 2 mosaikguramis) när jag startade upp mitt 310 liters och det gick hur bra som helst.

              Efter ca 1 månad fick 10 fembandsbarber flytta in och en månad senare var det 10 kilfläcksrasborors tur. Inga som helst problem
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Lowa
                • February 2008
                • 595

                #37
                Alltså är det verkligenså känsligt som vissa tycker angående nystartande av akvarier?
                Då i skaffade vårat visste vi ju inte om den "regeln" att typ inteskaffa fler fiskrar än 5 första månaden. Vi skaffade nog runt 10-15 under första månaden och det har gått bra.
                180l Guldfisk
                220l clarias

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Ursprungligen postat av Lowa
                  Alltså är det verkligenså känsligt som vissa tycker angående nystartande av akvarier?
                  Då i skaffade vårat visste vi ju inte om den "regeln" att typ inteskaffa fler fiskrar än 5 första månaden. Vi skaffade nog runt 10-15 under första månaden och det har gått bra.
                  Ja, det är mycket vanligt att folk lägger i för mycket fisk vid starten och då kommer nitrit som ett brev på posten. Fast ibland kan det ju ändå funka om man har tur - likaväl som brev inte alltid kommer fram med posten
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #39
                    Det är tur att ni inte såg hur jag gjorde när jag brukar ta in dammfisk som ska vara inne över vintern,eller rätta sagt hur gör dem som tar in sina fiskar i vinterförvar över vintern och att dem skulle överleva måste vara en gåta och att dem har bra vattenvärden måste också vara en gåta,men patentan av det hela kanske mycket överdrivet här vid uppstart av akvarium.Men som Kjell skriver har alla dessa då tur det kan man undra?vad man ska tänka på är ett bra vatten vid uppstart mata sparsamt eller inte mata alls kanske vattenbyte första veckan sen ska det nog gå bra.

                    Själv kör jag med vattenbyte två gånger i veckan och god filtrering på grund av all fisk som går i ett kar och dem verkar trivad och frodas.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #40
                      Nu när det börjar pratas om vattenbyten, tänkte jag fråga:
                      Hur ofta o hur mycket varje gång är lagom o byta i 375L?

                      Precis efter uppstarten, ska man byta lika ofta då eller vänta ett tag? (Om man inte får nitrit då)

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #41
                        Ursprungligen postat av Charlottis
                        Nu när det börjar pratas om vattenbyten, tänkte jag fråga:
                        Hur ofta o hur mycket varje gång är lagom o byta i 375L?

                        Precis efter uppstarten, ska man byta lika ofta då eller vänta ett tag? (Om man inte får nitrit då)
                        Med tanke på dem små fiskarna du tänker ha nu i början så undrar jag om det ens lönt att du måste byta vatten,skämt och sidor jag kör en gång i veckan i alla karen förutom vissa då jag kör fler gånger.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #42
                          Hur mycket och hur ofta man ska byta vatten beror ju på en del olika faktorer som hur mycket och vilka växter du har, hur många och vilka fiskar, vilket filter och vilket filtermaterial, osv.

                          Själv kör jag mina akvarier som low-tech och byter därför väldigt lite vatten. Det funkar bl a. för att jag har mycket växter och relativt få fiskar.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Charlottis
                            • December 2007
                            • 579

                            #43
                            Ursprungligen postat av batski
                            Hur mycket och hur ofta man ska byta vatten beror ju på en del olika faktorer som hur mycket och vilka växter du har, hur många och vilka fiskar, vilket filter och vilket filtermaterial, osv.

                            Själv kör jag mina akvarier som low-tech och byter därför väldigt lite vatten. Det funkar bl a. för att jag har mycket växter och relativt få fiskar.
                            OKej, jag förstår!

                            Men till en annan fråga.
                            Just nu finns det en Praktbottentittare i ett 96L som ska över till detta 375L lite senare. Kan denna gå själv (med andra sorter också då)? Eller är det viktigt att den är tillsammans med andra av samma sort? Hur många i så fall? Skulle 3 tillsammans funka bra?

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #44
                              De är ju stimfiskar så det är klart att h*n skulle må bättre om h*n fick sällskap av några artfränder (6-8), men sen beror det på hur länge h*n ska få vänta.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • Charlottis
                                • December 2007
                                • 579

                                #45
                                Ursprungligen postat av batski
                                De är ju stimfiskar så det är klart att h*n skulle må bättre om h*n fick sällskap av några artfränder (6-8), men sen beror det på hur länge h*n ska få vänta.
                                Problemet är att vi har kollat i väldigt många djuraffärer o ingen har dem. Där den köptes fanns bara en o personalen hade visst inte sagt något om att de borde vara några tillsammans. Vi får försöka få tag i några på nåt sätt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...