Uppstartsfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av Charlottis
    Detta är min pojkväns mammas akvarie, försöker hjälpa henne lite. Vi har redan gjort det du sa. Igår kväll startade vi akvariet med grus, växter, vatten o så. Och då kramade vi ut gojs från det gammla filtret i det nya. Hon har bara 3 st i 96L. Så hon ska förhoppningsvis köpa några fler. Jag frågade i en akvarieaffär igår o han sa att 15 fiskar första gången är lagom i 375L? Men det låter mycket.
    15 stycken? De är ju inte kloka! Jag skulle börja med typ 8, max 10, med tanke på att det rör sig om ganska små stimfiskar, men inte fler. Jag vet att jag är ganska försiktig av mig när det gäller detta, men mycket bättre safe than sorry!

    Att krama ur filterskiten ska ni inte göra förrän några timmar innan de första fiskarna flyttar in. Annars hinner nog bakterierna dö av näringsbrist. Så om jag vore du skulle jag upprepa proceduren när det är dags för de att flytta in.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #17
      Ursprungligen postat av batski
      15 stycken? De är ju inte kloka! Jag skulle börja med typ 8, max 10, med tanke på att det rör sig om ganska små stimfiskar, men inte fler. Jag vet att jag är ganska försiktig av mig när det gäller detta, men mycket bättre safe than sorry!

      Att krama ur filterskiten ska ni inte göra förrän några timmar innan de första fiskarna flyttar in. Annars hinner nog bakterierna dö av näringsbrist. Så om jag vore du skulle jag upprepa proceduren när det är dags för de att flytta in.

      Jo det låter ju som sagt ganska mycket. Men det är ju helt klart bättre o ta det lugnt än o släppa i för många.

      Okej. Varför dör de? Nitrivecen man lägger i, dör den också då? Eller hur funkar det?

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Charlottis
        Jo det låter ju som sagt ganska mycket. Men det är ju helt klart bättre o ta det lugnt än o släppa i för många.
        Yep!

        Ursprungligen postat av Charlottis
        Okej. Varför dör de? Nitrivecen man lägger i, dör den också då?
        Ja. Om du läser instruktionerna på flaskan så står det om jag inte minns fel att man ska börja tillsätta Nitrivec 24 timmar innan de första fiskarna ska flytta in.

        Ursprungligen postat av Charlottis
        Eller hur funkar det?
        Även bakterier behöver näring för att kunna leva. I detta fall ammonium/ammoniak som bildas efter fiskarnas avföring och andning. Saknas detta "svälter" de så småingom ihjäl.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #19
          Ursprungligen postat av batski
          Yep!



          Ja. Om du läser instruktionerna på flaskan så står det om jag inte minns fel att man ska börja tillsätta Nitrivec 24 timmar innan de första fiskarna ska flytta in.



          Även bakterier behöver näring för att kunna leva. I detta fall ammonium/ammoniak som bildas efter fiskarnas avföring och andning. Saknas detta "svälter" de så småingom ihjäl.
          Jajo, det låter ju rimligt. Det står att man ska tillsätta 1 timme efter uppstart o att man sen kan lägga i de första fiskarna efter 24 timmar. Men man häller ju ändå i lite nitrivec i 10 dagar i sträck. Vi hällde i nitrivec igår kväll, så egentligen, kan vi lägga i några fiskar ikväll redan? Eller är det bättre o vänta? Tills man hunnit kolla upp ph värde o så?

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av Charlottis
            Jajo, det låter ju rimligt. Det står att man ska tillsätta 1 timme efter uppstart o att man sen kan lägga i de första fiskarna efter 24 timmar.
            Står det inte nån timme efter att man hällt i vattenberedningsmedel? Det är iaf nog det som de tänker på. Men ja 24 timmer innan fiskarna flyttar in står det iaf

            Ursprungligen postat av Charlottis
            Men man häller ju ändå i lite nitrivec i 10 dagar i sträck. Vi hällde i nitrivec igår kväll, så egentligen, kan vi lägga i några fiskar ikväll redan? Eller är det bättre o vänta? Tills man hunnit kolla upp ph värde o så?
            Vad har ni för KH och pH ur kranen?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Charlottis
              • December 2007
              • 579

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Står det inte nån timme efter att man hällt i vattenberedningsmedel? Det är iaf nog det som de tänker på. Men ja 24 timmer innan fiskarna flyttar in står det iaf



              Vad har ni för KH och pH ur kranen?
              Njaa, sår bara "efter en timme". Men man häller ju i vattenberedningsmedel direkt vid uppstart så det menar dom kanske ja. Men om man lägger i fisken 23 timmar efter nitrivecen, funkar det? Hah, det blev rätt sent igår innan allt var färdigt.

              Vi försöker kolla upp det på internet, men hittar tyvärr inget. Men jag vet att de har kommunalt vatten iaf.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av Charlottis
                Men om man lägger i fisken 23 timmar efter nitrivecen, funkar det?
                Hehe

                Ursprungligen postat av Charlottis
                Vi försöker kolla upp det på internet, men hittar tyvärr inget. Men jag vet att de har kommunalt vatten iaf.
                Det varierar beroende på var i landet man bor. Men efter några dagar borde pH i akvariet vara ok.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #23
                  Ursprungligen postat av batski
                  Hehe



                  Det varierar beroende på var i landet man bor. Men efter några dagar borde pH i akvariet vara ok.
                  '

                  Hittade nu. Ph: 8,0 dH: 3,3 hårdhet: mjukt
                  Senast redigerad av Charlottis; 23 March 2008, 15:01.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av Charlottis
                    Hittade nu. Ph: 8,0 dH: 3,3 hårdhet: mjukt
                    Bra att det är mjukt. Då borde pH:t sjunka något i akvariet. Hur många dagar har det varit igång nu? Och vad är det för arter som ska bo däri? För de flesta arterna funkar pH runt 7 bra.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #25
                      Ursprungligen postat av batski
                      Bra att det är mjukt. Då borde pH:t sjunka något i akvariet. Hur många dagar har det varit igång nu? Och vad är det för arter som ska bo däri? För de flesta arterna funkar pH runt 7 bra.
                      Det har inte ens varit igång ett dygn, ca 17 timmar än så länge. Dom hade tänkt flytta över koppartetror o några Endlers guppy först o främst. Kanske någon Ancistrus. Senare ska de flytta över Praktbotior o Praktbottentittare när vattnet blivit mer stabilt.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av Charlottis
                        Det har inte ens varit igång ett dygn, ca 17 timmar än så länge.
                        Ok, i så fall skulle jag vänta nån vecka så pH hinner sjunka lite. Strunta i de bakterierna som ni redan tillsatt och börja om på nytt när det dags.

                        Ursprungligen postat av Charlottis
                        Dom hade tänkt flytta över koppartetror o några Endlers guppy först o främst. Kanske någon Ancistrus. Senare ska de flytta över Praktbotior o Praktbottentittare när vattnet blivit mer stabilt.
                        Jag skulle börja med koppartetrorna och vänta med de andra. Iaf ancistrusen som är stor och skiter ner en del. Men ni kan in så fall skaffa några fler koppartetror.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av batski
                          15 stycken? De är ju inte kloka! Jag skulle börja med typ 8, max 10, med tanke på att det rör sig om ganska små stimfiskar, men inte fler. Jag vet att jag är ganska försiktig av mig när det gäller detta, men mycket bättre safe than sorry!
                          I så fall är inte jag heller riktigt klok. 15-20 koppartetror är inga som helst problem i ett 375 liters, sedan bör man definitivt använda någon form av bakteriekultur som batski skriver.
                          Men även utan bakteriekultur skall det inte vara några problem med 15-20 koppartetror. Det primära är ju att ta det lugnt med maten den första tiden - det är ju inte mängden fisk utan mängden mat som gör att man riskerar nitrit.
                          När jag körde igång mitt 3.000 liters så startade jag med drygt 400 fiskar, vilket i ditt akvarium skulle motsvara ungefär 50 fiskar. Nu är inte det inte helt jämförbart - men som sagt använd bakteriekultur och mata försiktigt
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Och jag skulle nog köra igång karet så snart vattnet börjat klarna upp med några fiskar. Att vänta på att pH:t ska sjunka är som att titta på när målarfärg torkar, det händer så sakta så man ser ingenting.
                            Har du pH 7,5-8 i ditt kar nu så kanske du får ner det till runt 7 om en vecka och att inte släppa i fisk för den sakens skull är jag personligen av en annan åsikt.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              I så fall är inte jag heller riktigt klok. 15-20 koppartetror är inga som helst problem i ett 375 liters, sedan bör man definitivt använda någon form av bakteriekultur som batski skriver.
                              Men även utan bakteriekultur skall det inte vara några problem med 15-20 koppartetror. Det primära är ju att ta det lugnt med maten den första tiden - det är ju inte mängden fisk utan mängden mat som gör att man riskerar nitrit.
                              När jag körde igång mitt 3.000 liters så startade jag med drygt 400 fiskar, vilket i ditt akvarium skulle motsvara ungefär 50 fiskar. Nu är inte det inte helt jämförbart - men som sagt använd bakteriekultur och mata försiktigt
                              Jag är som sagt medveten om att jag är väldigt försiktig när det gäller uppstart av akvarier Det är ju ett stort ansvar man tar på sig när man har en levande och kännande varelse helt i sitt våld, och jag vill hellre vara på den säkra sidan.

                              Det är av samma anledning som jag även föredrar att vänta några dagar på att pH ska sjunka något.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • Charlottis
                                • December 2007
                                • 579

                                #30
                                Okej nu får vi många bud. Men jag förstår ju att alla gör lite olika. Men just nu har vi tänkt o släppa i 3 koppartetror o 4 Endlers guppy. Ikväll, när vatten o nitrivec varit i ett dygn. Tempen är på ca 26 grader o vattnet är inte speciellt grumligt längre. Vad tror ni om detta?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...