Sluta

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
    Ta nu inte detta för hårt. Men låt inte moderinstinkten ta över, jag vill ha ett bra forum. Det finns massor mer andra!
    Det säger en hel del om din egen uppväxt, tycker jag.

Ursprungligen postat av Whistler84
    Det saknas även "stickies", det vill säga klistrade trådar som alltid ligger längst upp och som man kan referera till när samma frågor kommer gång på gång. Nybörjarguiden som bumpas då och då är ett bra exempel på tråd som borde klistras. Men återigen... Moderatorarbete.
    Jag håller med..

Ursprungligen postat av Amaro
    Sitt inte här som ett gäng kärringar och kritisera, står ni verkligen för något så kämpar ni för det. Väljer ni dock att inte kämpa för det så kan ni lika gärna sluta yttra er. Jag menar, vem ska ta falskhet på allvar?

ha ha... Du har samma humor som mig Amaro... Jag hänger med i dina antydningar och pikar utan problem och tycker att du lägger klockrena pikar MEN många hänger inte med i vår ironiska humor och speciellt bakom ett tangetbord så gäller det att hålla fingrarna i styr. Precis som jag blir du också j**ligt sårad när någon inte fattar min poäng och hoppar på mig. Men min poäng är att du måste vara tydligare om andra, utan vår ironiska humor, ska fatta..

Ursprungligen postat av Gaffel
    Eller för att avsluta en fullständigt meningslös tråd, lones, far i frid eller far åt helvete, lägg ner fiskskålarna tills du är ansvarsfull nog att hålla djur, jävla daltande med en ungjävel vars föräldrar tydligen inte styrt upp ungens tjatande efter flera "kramdjur", fan skaffa en nalle!
    Klumpigt och provocerande... Jag tycker att man kan hitta andra ord.

För mig är en fjortis någon som inte har mognad och erfarenhet, det finns många vuxna fjortisar men då säger jag att man beteer sig som en fjortis. När man pratar med en ung människa så tycker jag att man ska "föregå med gott exempel". Där missar många pensionärer "IRL", tycker jag. De kräver respekt av yngre men beteer sig som bittra gnällspikar, vem tycker att de har någon livsvisdom att respektera?!

Alla ska hålla fingrarna i styr och försöka hejda impulser som när man blir arg, ett schysst språk, respekt och lite empati.. Tycker jag..
    Hmm.. jag kanske ska kalla mig "mama" istället.. För jag är en mamma, ut i fingerspetsarna..
    Men ibland känner jag mig som en fjortis..
    Senast redigerad av Katharina; 12 March 2008, 09:18.
    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• toccata
      • January 2004
      • 1238

Det är uppenbart att många här är lite äldre, skriver mycket bra (lite avancerat) och är väldigt erfarna inom akvariebruk. Jag själv anser mig kunna skriva på akademisk nivå, men också på en mycket enkel nivå om jag går in för det.

Som vi har konstaterat är vissa som skriver här mellan 10-15 och nybörjare och vissa kanske aldrig har läst en längre bok eller en "akademiskt skriven" (artiklar, forskningstexter, osv) text i hela sitt liv. Självklart är problemet då ett faktum.. Ni erfarna svarar som ni gör till alla andra, trådskaparen fattar inte och det blir missförstånd och jobbigt.

Mitt förslag till lösning:
      Om du vet med dig att du INTE vill sänka din språknivå och vara extremt extremt pedagogisk, låt då bli att svara helt! Och låt oss andra, som orkar "ta ner" vårt språk och skriva på ett mycket enkelt sätt, svara... Då blir alla glada i slutänden

Detta är inte menat som pik till någon, utan jag tror allvarligt att det är bättre att strunta i att svara, om man inte vill svara på en mycket tydlig och enkel nivå.

Hoppas fler nappar på detta
      / Ebba

Kommentar

• Snowflingsan
        • September 2006
        • 132

Jag förstår fullständigt kritiken om att tonen här på Zoopet är hård. Jag har själv ansett mig bli "påhoppad" när jag ställt frågor, och funderat på att inte komma tillbaka hit längre med mina frågor. Men samtidigt har jag insett hur stor och ovärdelig kunskap här faktiskt finns, och jag har valt att stanna kvar.

Jag är inte på något sätt en nybörjare på akvarium, har trots min unga ålder (22) hållt på i snart 10 år och lärt mig av mina misstag. Dock är jag ingen expert på alla fiskar, växter och tillbehör som finns, vilket jag inte tror att någon kan vara. Ändå behandlas jag ofta som att jag vore trög som inte kan allt om allt.

Varje gång jag ställer en fråga om fiskar så blir jag "attackerad" med hårda ord om hur stort akvarium jag egentligen har, även om det är orelevant för den fråga jag ställt. Precis som att folk känner ett nöje i att kunna "sätta dit" mig ifall jag skulle vara en djurplågare av värsta sort.

Det som irriterar mig mest är den chargong (eller hur det nu stavas) som hålls i tråden för nybörjare. Jag brukar ofta läsa inläggen där, för att se om det finns någon nybörjare som även jag kan hjälpa. I beskrivningen för tråden står det tydligt att här kan man ställa nybörjarfrågor och förvänta sig svar därefter, men så ser inte verkligheten ut. De hårda orden är många och skrämmer förmodligen bort en hel del från sitt nyvunna akvarieintresse.

Vuxna människor (som de flesta här väl ändå får anses vara) borde kunna lära sig att svara i en hygglig ton anpassad för "de mindre vetande". Det här borde vara ett forum för alla akvarieintresserade, inte en "show-of"-plats för en utvald elit.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ursprungligen postat av toccata
          Det är uppenbart att många här är lite äldre, skriver mycket bra (lite avancerat) och är väldigt erfarna inom akvariebruk. Jag själv anser mig kunna skriva på akademisk nivå, men också på en mycket enkel nivå om jag går in för det.

Som vi har konstaterat är vissa som skriver här mellan 10-15 och nybörjare och vissa kanske aldrig har läst en längre bok eller en "akademiskt skriven" (artiklar, forskningstexter, osv) text i hela sitt liv. Självklart är problemet då ett faktum.. Ni erfarna svarar som ni gör till alla andra, trådskaparen fattar inte och det blir missförstånd och jobbigt.

Mitt förslag till lösning:
          Om du vet med dig att du INTE vill sänka din språknivå och vara extremt extremt pedagogisk, låt då bli att svara helt! Och låt oss andra, som orkar "ta ner" vårt språk och skriva på ett mycket enkelt sätt, svara... Då blir alla glada i slutänden

Detta är inte menat som pik till någon, utan jag tror allvarligt att det är bättre att strunta i att svara, om man inte vill svara på en mycket tydlig och enkel nivå.

Hoppas fler nappar på detta
          Detta tycker jag är att förenkla det hela att de dåliga svaren skulle vara något som är speciellt för de som är "erfarna".
          Jag skulle nog vilja påstå att det är minst lika vanligt att det är de som inte är så erfarna svarar klumpigt.
          Problemen är väl inte att folk svarar för svårt - utan att en del svarar klumpigt
          typ - Medlem 2: "För ***, det är olagligt att ha fisk i skål! Skaffa lite kunskap innan du skaffar levande djur!"

För denna kategori så står det ju också angivet att detta gäller -
          Alla är vi barn i början. Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
          Problemet trycker jag nog snarare är att det är alldeles för få av de som är lite mer erfarna som svarar på frågor i denna kategori och inte att de svarar på en "för svår nivå"
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• kanotisten
            • May 2006
            • 218

Jag tycker jag får inflika i tråden pga flera skäl

1. Detta är riktat till Amaro. Jag var en av dom som "klankade" ner på dig när du först började posta här på Zoopet. Du hade en enormt dryg och otrevlig attityd och du trappade upp diskussionen genom att du stack huvudet i sanden. Att du sedan är historierevisionist och får det att framstå som att du var ett oskyldigt offer för besserwisser-mobben på Zoopet är bara beklagligt.

Amaro: Jag skall skaffa paroonhaj till mitt 100 liter akvarium, vad skall jag tänka på?
            Vi som "klankade" ner på dig: Paroonhajar blir riktigt stora och de växer snabbt. Du bör minst ha 400 liter, och sen krävs det minst 3000 liters akvarium
            Amaro: Nu har jag 100 liters akvarium och tänker inte köpa större - kan ni inte komma med råd så kan ni hålla käften. Jag känner en kille med stort akvarium som säkert vill ta över mina parooner.
            Vi: men dom växer SNABBT ur ditt akvarium
            Amaro: Men jag vill, jag vill, jag VILL och SKALL köpa parooner oavsett vad ni säger till mig - fan vad dryga ni är.

2. Kjell gör ett jättejobb med forumet, men det är just fjortismentaliteten, och de överkänsliga som gjort att intresset för detta forum från min sida har minskat. Man måste vada genom en massa skit innan mellan kvalitetsinläggen - lite tråkigt tyvärr.

Kommentar

• Katharina
              • December 2006
              • 4045

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Problemet trycker jag nog snarare är att det är alldeles för få av de som är lite mer erfarna som svarar på frågor i denna kategori och inte att de svarar på en "för svår nivå"
              Jag håller med. Jag går ofta in och plockar upp en osedd nybörjartråd och då vaknar proffsen och svarar.

Men kan du inte sätta en blänkare på alla som är omyndiga, alltså under 18 år???
              Så att vi alla kan vara lite mer överseende och försiktiga i vårt ordval. När man blir äldre utvecklar man ju en mer ironisk humor och när man är yngre tar man som regel allt mer bokstavligt.

Jag tycker absolut att vi får ta på silkesvantarna och vårda de små.. Mama har talat..
              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Gaffel
                • December 2007
                • 6200

Ursprungligen postat av kanotisten
                ..det är just fjortismentaliteten, och de överkänsliga som gjort att intresset för detta forum från min sida har minskat. Man måste vada genom en massa skit innan mellan kvalitetsinläggen - lite tråkigt tyvärr.

Tillåt mig småle åt han som kastar sten i glashus..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av Katharina
                  Men kan du inte sätta en blänkare på alla som är omyndiga, alltså under 18 år???
                  Så att vi alla kan vara lite mer överseende och försiktiga i vårt ordval. När man blir äldre utvecklar man ju en mer ironisk humor och när man är yngre tar man som regel allt mer bokstavligt.

Jag tycker absolut att vi får ta på silkesvantarna och vårda de små.. Mama har talat..
                  Nja, kunskap har ju inte direkt med ålder att göra. Det finns ju 17 åringar som svarar bra mycket bättre än 50-åringar.

Meningen med just denna kategori är ju som det står -
                  Alla är vi barn i början. Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
                  Det borde räcka för att man skall följa denna regel och anpassa sina svar därefter.

Sedan som jag tidigare sagt - skicka in en anmälan så att jag kan moderera bort vissa inlägg. "Anmälningar" sker faktiskt oftast av de som är lite äldre och mer akvaristiskt erfarnare här på forumet. Ytterst sällan kommer det dock in anmälningar om trådar i kategorin "Mitt första akvarium" och det tror jag beror på att de som är lite äldre sällan tittar in där.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Lilibet
                    • June 2007
                    • 346

En stilla kommentar.

Jag är själv nybörjare inom akvaristiken. Har haft akvarium sedan dec. 2006. (Eller hur länge får man kalla sig nybörjare, förresten?)

Här på forumet har jag blivit bemött med stor respekt för mina frågor, fått kunniga och kompetenta svar. Ibland har en portion humor dykt upp, vilket jag uppskattar. Har också stiftat lite närmare bekantskap med flera trevliga människor. Resultatet är jag blivit riktigt akvariebiten och förmodligen tänker ha akvarium så länge jag kan!

För att återgälda all hjälp jag fått här, har jag ibland försökt svara efter bästa förmåga, när någon ännu grönare nybörjare ställt en fråga. Och det är väl på detta vis forumet är tänkt att fungera?!?!?! Vi hjälper varandra?!

Beröm till detta forum och till alla som bemödat sig att ge kloka, detaljerade svar!
                    Den som har flest saker när han dör vinner!

Kommentar

• taiyo
                      • February 2008
                      • 99

Ursprungligen postat av Darizz
                      Nu till det lite matnyttiga, okunskap är inte en ursäkt...
                      När man blåser förbil lågstadieskolan i 130 blås och polisen haffar en, då går det inte att komma med "men jag visste inte.."
                      Det finns tonnvis med info om alla slags fiskar och dyl. tillgängligt på internet, bibliotek och "köpeböcker".
                      Det är ju därför nybörjare söker sig hit, för att få den informationen. Man kan väl inte kräva att alla ska ha läst på massor redan innan de kommer hit, vad är det då för mening med att ens ha en nybörjartråd här?

Ursprungligen postat av Darizz
                      Fråga:"Hjälp min guldfisk simmar på sned!" Svar: Tja vad skan man säga, han kanske gillar det?
                      Svårt att ställa en diagnos om man inte vet/får reda på omständigheterna.
                      Om man får en sån fråga, och behöver få veta mer om omständigheterna, SÄG då det till frågeställaren - hur ska man som nybörjare kunna veta vad ni behöver veta för att kunna svara? Man måste ju börja med att fråga. Det kan ju lika gärna vara så att guldfiskar alltid simmar på sned, det kan ju inte frågeställaren veta innan han/hon fått svar...
                      Nybörjare med 300L

Kommentar

• Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

Ursprungligen postat av Lilibet
                        För att återgälda all hjälp jag fått här, har jag ibland försökt svara efter bästa förmåga, när någon ännu grönare nybörjare ställt en fråga. Och det är väl på detta vis forumet är tänkt att fungera?!?!?! Vi hjälper varandra?!

Beröm till detta forum och till alla som bemödat sig att ge kloka, detaljerade svar!
                        Jättekul.. Precis så ska det vara för alla, tycker jag. Men visst har det med ens egen attityd och sätt att skriva också. Är man själv respektfull och ödmjuk så är det större chans att man får det tillbaka och tvärt om.. What comes around...
                        Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• danneregner
                          • October 2006
                          • 1347

alla e ju nybörjare nån gång. men tycker att folk borde fattat nu att man inte kan ha fisk i skålar och att dom flesta affärer bara vill sälja. och sen finns de ju jättebra nybörjarguilder här som man borde läsa
                          Diskus

Kommentar

• NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

Jag faller nog in i Kjells beskrivning(tror jag?) brukar inte kolla på "mitt första akvarium" altför ofta, sen hur erfaren jag klassas som vet jag inte...
                            För min del så hjälper jag ofta bekanta o kollegor (har nästan jour ibland) och det har gått väldigt bra. Varför de är såpass mycke enklare är att man inte får en massa sidospår och ifrågesättanden från halverfarna akvarister som fått bra råd från sina handlare...
                            Visst skall man förklara saker men för en nybörjare så är kemin o biologin inte alltid så relevant som för en erfaren.
                            Min filosofi är att ge en karta "såhär kommer du från punkt A till punkt B", inte turistkartan med alla sevärdheter på vägen.
                            När en nybörjare väl fått ordning på sina problem så kommer den att söka dom andra svaren och förklaringarna.
                            Sen har jag säkerligen avvikit från min normala filosofi några gånger men sånt händer...

Och som nån skrev tidigare så skulle det deffinitivt behövas några FAQ och/eller Stickys om hur man ställer frågor. Det som är tråkigt som bara den är att lista upp vilka parametrar man behöver för att hjälpa till.
                            Frågor som "mina 10 fiskar mår inte bra vad skall jag göra?" brukar nog dämpa intresset hos flera "gamlingar" än mig, eller har jag fel?

Sen tycker jag inte att dehär är de mest konfliktdrabbade forumet jag är med på, ålder har verkligen inget med saken att göra verkar de som.

//NiXoN

Kommentar

• Grodlund
                              • January 2008
                              • 560

Har inte denhär tråden spelat ut sin roll nu?
                              Folk har fått ventilsera sig lite och någon kanske har fått en tankeställare.
                              Men vi ska väl inte driva dehär hur långt som hellst?
                              Tjejen vill sluta - hon säger adjö och att hon är missnöjd.
                              Tråkigt.
                              Du är välkommen tillbaka när du vill.

Nu tycker jag vi går tillbaka till att disskutera ämnet som vi alla älskar och är här för - akvaristik.

Just my 2-cent.

Kommentar

• Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Nja, kunskap har ju inte direkt med ålder att göra. Det finns ju 17 åringar som svarar bra mycket bättre än 50-åringar.

Meningen med just denna kategori är ju som det står -
                                Det borde räcka för att man skall följa denna regel och anpassa sina svar därefter.
                                Ja, men det handlar inte om kunskap utan om livserfarenhet osv. Att man kanske uttrycker sig klumpigare, impulsivare och är känsligare. Men okey, en tanke bara..

Kan man ha någon erfarenhetsmarkering att kryssa i själv då i sin avatar som syns utan att man måste klicka fram profilen???
                                Jag t ex skulle kunna kryssa i en 2:a av 5 kanske eller ca 10 år som akvarist. Där kunde man även välja erfarenhet av typ av kar. Växt, salt, Lowtec osv.. Jag skulle kunna säga art, sällskap, växt, ciklid och räkerfarenhet t ex..
                                Senast redigerad av Katharina; 12 March 2008, 11:25.
                                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

Arbetssätt...