Första vattenbyte & filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Första vattenbyte & filter?

    - När ska man göra första delvattenbytet i ett nystartat akvarium?
    - När ska man göra rent filtermaterialet första gången? (om man nu ska göra det rent?)

    Något annat att tänka på med ett nystartat akvarium?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

    #2
    Vänta gärna lite med första delvattenbytet.. Det är lite olika när man ska göra det. Själv går jag på känsla men det är kanske inte så lätt för en nybliven akvarist.. Vänta i alla fall ett par veckor tycker jag!

    När man ska rensa filtert beror på flera grejer.
    • Vad är det för filter? (Extern, intern m.m.)
    • Hur stor filteryta har du jämfört med antal liter vatten?
    • Vad har du för inredning och fisk?
    Jag brukar kolla utblås-trycket på mina ytterfilter. Är det för lågt öppnar jag och kollar. I mina innerfilter kollar jag också utblåset men oftast rensar jag filtert lite mer regelbundet. Men såklart beroende på hur stor filteryta och vilka fiskar jag har i burken. I mina filtertorn kollar jag utblåset men kollar även vatten-differensen.


    Tänk på att inte stoppa i för mycket fisk för fort och mata sparsamt! Använd gärna nitrivec i början!
    MVH Henrik

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
      I mina filtertorn kollar jag utblåset men kollar även vatten-differensen.
      Vad menar du med vatten-differensen?

      Jag fått nu lära mig att man inte behöver göra rent filtermateriall alls i ytterfilter. Det bör hålla i åratal. Beror väl på olika faktorer men det finns i andra trådar.

      Min fråga är hur ligger det till med vatten i ytterfilter? Får man bytta den när man tycker den är för skitigt? Eller är det samma sak som med filtermaterial?

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Man rengör filtermaterialet i ett ytterfilter när det slammat igen såpass att vattenflödet minskat allt för mycket. Rengör det i akvarievatten och rengör inte nogrannt utan ta bort det mesta slammet.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Hagi
          • December 2007
          • 240

          #5
          Med vattendiffen menar han antagligen skillnaden i vattennivå ute i akvariet kontra nivån inne i filterkammaren, om det är en bit lägre i kammaren (där pumpen sitter) så innebär det att filtermaterialet är rejält skitigt...
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #6
            Alltså inget jag ska kolla med ytterfilter då...

            Nej, känner mig inte klokare nu heller
            Filtermaterialet bör ej rengöras tills vattenflödet minskar. Det är fattar jag.

            Men hur var det med vatten i filterbehållaren? Får man tömma den och släppa in nytt från akvariet? Eller är det samma som med materialet?

            Fortfarande nyfiken nybörjare
            Anna

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13140

              #7
              Ursprungligen postat av Anna_mvb
              Alltså inget jag ska kolla med ytterfilter då...

              Nej, känner mig inte klokare nu heller
              Filtermaterialet bör ej rengöras tills vattenflödet minskar. Det är fattar jag.

              Men hur var det med vatten i filterbehållaren? Får man tömma den och släppa in nytt från akvariet? Eller är det samma som med materialet?

              Fortfarande nyfiken nybörjare
              Anna
              ja nu är det ju så att vatten från akvariet hela tiden rinner igenom filtret och tillbaks till karet eller hur
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Grodlund
                • January 2008
                • 560

                #8
                Jag har ett EHEIM 2213
                har fått för mig att man måste öppna ibland och fukta O-ringen till filterbehållaren.
                Ett skämt va?
                eller måste man det? O__o

                Kommentar

                • Fanbyalperna

                  • September 2005
                  • 752

                  #9
                  Ursprungligen postat av Grodlund
                  Jag har ett EHEIM 2213
                  har fått för mig att man måste öppna ibland och fukta O-ringen till filterbehållaren.
                  Ett skämt va?
                  eller måste man det? O__o
                  Det refererar säkert till eventuell otäthet bid uppstart.
                  Har inte alltid rätt, men fel ibland

                  Kommentar

                  Arbetssätt...