Odlingsakvarie,räcker detta filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Odlingsakvarie,räcker detta filter?

    Tja

    Hade tänkt starta en liten ancistrus odling.
    Då mina ancistrus ynglar sig stup i ett men få överlever (blir uppätna) så tänkte jag köpa ett akvarium som är mellan 55-70 liter stort.
    Var iväg idag o hittade ett paket från AquaEl med belysning,doppvärmare,bakgrund samt innerfilter á Equael fan 1.
    Har haft fan2 innan o vet att den är bra,men då jag har 2 stora Juwel innerfilter i mitt 240 liters kar som jag inte rengjort änn!!! (var 4 månader sedan uppstart) o de flåsar på nått grymmt bra så vill jag inte ha ett filter som jag behöver rengöra 1-2 ggr/vecka.
    Tänkte därför,tror ni att Fan1 räcker i detta paket? tror de va ett 54 liters kar.
    Lr kan jag ha denna pump sammt stoppa en hel filtermatta bakom den medföljande bakgrunden? enbart för att få bakterierna att bli i akvariumet men använda pumpen som en syrekälla?
    Bakgrunden var inte en plansch utan en sånn där BTN (hård vara så de går ju att få ner en del filtermatta där bakom,men räcker de med att enbart ha mattan där lr måste man få cirkulation på vattnet så bakterierna sätter sig längre upp också?
    Iom odling o då malar så vill jag ha så bra vatten som möjligt.

    KRAM
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Jag köpte grovkornig blå filtermatta 10*10cm, tog ut pumphuvudet och röret ifrån huvudet, stack en kniv i filtermattan och tryckte i röret
    Funkar super och filterytan är så otroligt mycket större än tidigare, nu är det inte längre ett mekaniskt filter utan ett biologiskt
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      Ett tips är att du kollar efter kar på Blocket istället för hos butiker, brukar få mycket mer för pengarna på det viset. Lite offtopic men jag ville ändå ha det sagt. Vad gäller filter så är det så enkelt att det bästa du kan göra är att fläska på med så stort filter som du har råd och plats med, det ger bakterierna en bra grogrund och ju större det är desto mindre behöver du hålla på med rengöring av det.
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Mitt alternativ kostar maximalt 50pix
        Det absolut bästa resultatet, kanske inte så oerhört dekorativt men vad gör det i en odling? Stör du dig på det kan du antingen dölja det med växter eller med exempelvis en BTN modul=)
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • B0bban
          • February 2007
          • 168

          #5
          jo kommer bli ev ett beg kar,kommer inte enbart va för odling så de ska dekoreras snyggt så allt ska vara därefter
          Har nog bestämmt mig för att försöka hitta ett snyggt kar som har belysning,sedan kommer jag ta en filtermatta som kommer ligga emot bakväggen.
          Sätta små klossar som jag fäster en BTN Slim bakgrund på så att filtermattan går att dra upp lätt för rengöring.
          Göra hål någonstans nere i ett hörn,täta mot glaset i samtliga kanter.
          Sätta en http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=296&page=1 eventuellet modellen över i motsatta hörn så vattnet får gå igenom hela mattan innan den når pumpen
          bör bli snyggt o bra effekt på alla sätt o vis.

          Kommentar

          Arbetssätt...