Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    #46
    Min pappa har haft fiskar nästan hela sin barndom men han hade mest lax, aborre m.m. (det vill han ha nu också, ett typ 800liters akvarium med lax och sånt) Så han vet ganska mycket..
    Mitt akvarium är ganska nytt men pappa ska kolla vattenvärdena, nitriten och allt sånt där. Det är inte så att vi har glömt det.
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

    Kommentar

    • ize
      • May 2004
      • 612

      #47
      Åh va bra! En kunnig pappa är guld värd! Om han har haft lax, abborre och öring så är han nog bättre på det här med akvarier än mig . De är inte helt lätta fiskar att få att trivas. 800liter lax finns det nog en och annan här i forumet som kan dräggla över

      Det har dock hänt en del med akvaristiken sen han var liten, mest för att vattenkvaliteten har ändrats(det är nästan för bra numera) och tekniken är annorlunda. Man byter vatten betydligt oftare numera och städar betydligt mindre i gengäld.

      Aja, jättekul hursomhelst! Sträva efter balans och kolla nitrit och ammonium med jämna mellanrum så kommer allt bli bra
      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

      Amor vincit omnia

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #48
        Be din pappa köpa ett 800L ha dina fiskar i istället, så kan du ha ditt som yngelakvarium istället för den där attans skålen..
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • soffan96
          • February 2008
          • 495

          #49
          Jo, pappa vill ha ett större akvarium. När han var yngre byggde han ett eget akvarium, men han har gett bort det till någon kompis. Men vem vet, han kanske bygger ett nytt

          Guppysarna: Jag har nu upptäckt att alla tre guppyhonor ska ha yngel. (de är väl gravida när de har en svart prick i magen?) Så alla tre är i skålen nu.
          De får ju yngel var 4e vecka ungefär men jag har bara haft dem i ca 2 veckor.. Så det borde alltså vara ca 2 veckor kvar? eller
          Senast redigerad av soffan96; 20 February 2008, 09:48.
          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #50
            Haha.. låter bra det. Tjata lite på honom(och/eller på mamma vem det nu är som bromsar) så kanske det går fortare


            Om dina honor ska ha yngel snart eller inte beror på om de var gravida redan innan de kom till dig. En del affärer och grossister låter honor och hannar gå tillsammans, vilket är synd.

            På grund av att skålen är så liten så tycker inte jag att du ska lägga ner dina honor i den innan de har blivit så tokgravida att de fått en rejäl "dubbelhaka" och magen nästan ser fyrkantig ut. Först då är det nära. Det är ingen mening att låta dem gå i två veckor i det pyttiga akvariet, det är ju bara till för själva födelsen och ynglen.

            Medan du väntar kan du låta skålfiltret gå i ditt större akvarium så att det akvariet dels får lite mer välbehövlig filtervolym men också att en massa gosiga, snälla bakterier hinner bildas i skålfiltret innan ynglena hinner födas.
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • soffan96
              • February 2008
              • 495

              #51
              En av mina två fantomtetror äter inte
              Varje gång jag matar fiskarna så äter alla precis som vanligt men inte en fantomtetra.
              Hon tar in maten i munnen men sedan "spottar" hon ut den igen.
              Först trodde jag att det bara var något tillfälligt men hon har hållt på så ganska länge nu.
              Vad är det för fel eller varför gör hon så?

              En fråga till.
              Hur ser man könsskillnaden på såna här vanliga malar? kommer inte ihåg vad de heter man jag tror att de börjar på A.
              Jag har två stycken små och skulle vilja veta om det är två hanar, två honor,
              o.s.v.

              / Sofie
              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                #52
                Hej.
                Förmodligen är det Ancistrus du har i ditt kar. Då ser man skillnad genom att hanen får "skägg" runt munnen & uppe på nosen. Det får inte honan, möjligvis nåt enstaka men hanen får många. Men det ser man inte när dom är små. Dom får växa till sig lite innan man ser det.

                Mvh Eva

                Kommentar

                Arbetssätt...