Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Yngel

    Hej!
    Jag fick ett 61-litersakvarium för några veckor sedan och jag började med att köpa två fiskar men nu har jag några fler:

    2 slöjstjärtar (en liten och en lite större)
    1 golfboll
    5 guppyfiskar
    2 ballongmolly
    2 röda tetror (vet inte vad de heter)
    2 ganska små malar

    Guppyfiskar får yngel ungefär var 28e dag men hur länge har de ynglena i magen? Sedan när de har fått sina yngel så är det nog inte så många som överlever men om några överlever vad ska jag göra med dem då.. (jag har fått en speciell mossa som är bra för ynglena att gömma sig i)
    Mina ballongmollys är en hona och en hane. Är det någon som vet hur ofta de får yngel och lite så.? Jag har också en bålskål som ser precis ut som en fiskskål men den är bara 6 liter.. :S Kan jag ha någon fisk där i eller jag kanske kan använda den som yngelkar.? (Jag vet att det är olagligt att ha fiskar i skål så ni behöver inte kommentera det)
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • jenny-penny
    • February 2008
    • 27

    #2
    Guppyhonor ynglar 20-50 yngel ca var 4:e-5:e vecka, och honan kan ha 3 kullar i magen på en gång. För att fler ska överleva skulle jag råda dig till att köpa en yngelburk. (Guppys äter upp sina egna yngel.)

    I bålskålen kan du ha så kallade labyrintfiskar. De går själva upp till ytan om de behöver luft, alltså behöver de ingen pump, men skulle det vara så att du vill ha andra fiskar där i måste du köpa en pump ab något slag. En kampfisk är en fin färgklick i ett sådant akvarium, men det finns även andra labyrinfiskar som är fina. Ska du ha guppys i måste du skaffa pump eller filter, annars lbir de inte långlivade där.

    Kommentar

    • soffan96
      • February 2008
      • 495

      #3
      Okej. Mina guppyhonor är ganska tjocka men jag vet inte ifall det är yngel eller om de bara är tjocka. Hur ser man om det är yngel eller inte?
      / Soffan96
      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

      Kommentar

      • aiquen
        • January 2004
        • 93

        #4
        Fast är det verkligen att rekommendera att ha några som helst fiskar - oavsett art - i en skål på bara sex liter? Dels måste det väl vara näst intill omöjligt att inreda en sådan skål, dels är det litet för fiskarna och dels undrar ju jag om det överhuvudtaget går att skapa en bra balans i ett såpass litet "akvarium"..

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #5
          Ursprungligen postat av jenny-penny
          I bålskålen kan du ha så kallade labyrintfiskar. De går själva upp till ytan om de behöver luft, alltså behöver de ingen pump, men skulle det vara så att du vill ha andra fiskar där i måste du köpa en pump ab något slag.
          Det där är en mycket vanlig missuppfattning och faktiskt fullständigt fel!
          För det första så handlar pumpbehovet fr a inte om syretillförsel utan att det i dess filtermaterial bor bakterier som tar hand om ammonium och nitrat som kommer från fiskarnas bajs. Det är alltså inte en valsituation om man kan ha pump eller inte, det är ett måste! Enda gången det kan funka är om du har ett växtakvarium med mer än typ 50% växter i och mycket få fiskar. Inte det vanligaste om man är nybörjare. Som tur är finns det en triljard trådar om pumpar, filter och nitrit här på forumet så det är bara att använda sökfunktionen och börja läsa.

          Dessutom är det lag sen ett par år tillbaka att man inte får ha fiskar i kar understigande 40L (rätta mig gärna om jag har fel) så att säga att du kan ha fisk i en 6L bålskål är helt uppåt väggarna rent lagmässigt förutom att det är förkastligt ur djurhållningssynpunkt.

          Om du nu _vet_ att det är olagligt, varför väljer du då att ha en bålskål som akvarie? Tror du lagen kom till bara på skoj och för att jävlas med "akvarister" som ser fiskar som accessoarer till hemmet? Medvetet djurplågeri(vilket ett sådant lagbrott är) på gränsen till .. äh.. *censur*. (Sånt här gör mig rejält upprörd och jag är definitivt ingen vegan/vegetarian/Djurens rätt-fanatiker heller, bara så att du vet.).

          Bara för att en labyrintfisk KAN klara sig med att andas luft är det inte sagt att de SKA, MÅSTE eller ens BÖR tvingas till det. För labyrintfiskar handlar ytandningen om en evolutionärt utvecklad fördel för ren överlevnad i extrema situationer, inte en normalsituation. Annars hade den haft lungor och inte gälar som primär syresättningskälla. Det du _kanske_ kan ha en 6L skål till är akvarie till den känsliga pyttefisken Galaxy rasbora eller kanske till räkor, men då gäller det fortfarande att ha fungerande rening och sånt. Absolut ingen större livsform och alltid i mycket få exemplar.

          Varför inte ha skålen bara som bålskål och bjuda in till jättedrinksfest istället? Mycket roligare och med mindre dåligt samvete i längden (eller ja.. det beror ju på vad man gör "under the influence")

          Sen kan man ha åsikter om mängden och sortens fisk du har i förhållande till antal liter vatten i 61L akvariet men även det finns det massor av läsning av i resten av forumet.
          Senast redigerad av ize; 18 February 2008, 11:50.
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • Hagi
            • December 2007
            • 240

            #6
            Jag är inne på din linje ize, däremot så är ett filter inget måste för att få den biologiska reningen som man behöver.

            Men inte bör man ha fiskar i så små kar, det håller jag fullständigt med om!
            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #7
              Ursprungligen postat av Hagi
              Jag är inne på din linje ize, däremot så är ett filter inget måste för att få den biologiska reningen som man behöver.

              Men inte bör man ha fiskar i så små kar, det håller jag fullständigt med om!
              Inget måste om du har koll på biologisk rening nä, men är sannolikheten stor för att man har det om man skickar i golfbollar och slöjstjärtar i ett 61L och sen frågar vad man kan ha i en 6L skål?

              Jag editerade lite och la in ett stycke om växtakvarier, men det är ju sällan det första man skaffar sig som ny i denna ljuvliga hobby?
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                #8
                Håller med ize om att du kanske har lagt i fiskar i ditt kar som egentligen inte hör dit.
                Om du går in på varje art av dom fiskar du har här på infosidorna så ser du hur stort kar dom bör ha osv, mm.
                Lycka till!

                Mvh Eva

                Kommentar

                • Hagi
                  • December 2007
                  • 240

                  #9
                  Ursprungligen postat av ize
                  Inget måste om du har koll på biologisk rening nä, men är sannolikheten stor för att man har det om man skickar i golfbollar och slöjstjärtar i ett 61L och sen frågar vad man kan ha i en 6L skål?

                  Jag editerade lite och la in ett stycke om växtakvarier, men det är ju sällan det första man skaffar sig som ny i denna ljuvliga hobby?
                  Helt rätt, dessutom är det nog inte lätt att få balans i så små skålar! Men generellt så är det möjligt att vara utan ett egentligt motor/luft-drivet filter om man gör på rätt sätt....

                  Sannolikheten är minimal
                  "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                  Kommentar

                  • soffan96
                    • February 2008
                    • 495

                    #10
                    Svar på: aiquen. Fast är det verkligen att rekomendera...

                    Jag tänkte också att det kanske blir för litet. Men jag kanske kan ha ynglena däri?.. Om jag fixar en pump alltså.
                    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                    Kommentar

                    • soffan96
                      • February 2008
                      • 495

                      #11
                      Ursprungligen postat av ize
                      Det där är en mycket vanlig missuppfattning och faktiskt fullständigt fel!
                      För det första så handlar pumpbehovet fr a inte om syretillförsel utan att det i dess filtermaterial bor bakterier som tar hand om ammonium och nitrat som kommer från fiskarnas bajs. Det är alltså inte en valsituation om man kan ha pump eller inte, det är ett måste! Enda gången det kan funka är om du har ett växtakvarium med mer än typ 50% växter i och mycket få fiskar. Inte det vanligaste om man är nybörjare. Som tur är finns det en triljard trådar om pumpar, filter och nitrit här på forumet så det är bara att använda sökfunktionen och börja läsa.

                      Dessutom är det lag sen ett par år tillbaka att man inte får ha fiskar i kar understigande 40L (rätta mig gärna om jag har fel) så att säga att du kan ha fisk i en 6L bålskål är helt uppåt väggarna rent lagmässigt förutom att det är förkastligt ur djurhållningssynpunkt.

                      Om du nu _vet_ att det är olagligt, varför väljer du då att ha en bålskål som akvarie? Tror du lagen kom till bara på skoj och för att jävlas med "akvarister" som ser fiskar som accessoarer till hemmet? Medvetet djurplågeri(vilket ett sådant lagbrott är) på gränsen till .. äh.. *censur*. (Sånt här gör mig rejält upprörd och jag är definitivt ingen vegan/vegetarian/Djurens rätt-fanatiker heller, bara så att du vet.).

                      Bara för att en labyrintfisk KAN klara sig med att andas luft är det inte sagt att de SKA, MÅSTE eller ens BÖR tvingas till det. För labyrintfiskar handlar ytandningen om en evolutionärt utvecklad fördel för ren överlevnad i extrema situationer, inte en normalsituation. Annars hade den haft lungor och inte gälar som primär syresättningskälla. Det du _kanske_ kan ha en 6L skål till är akvarie till den känsliga pyttefisken Galaxy rasbora eller kanske till räkor, men då gäller det fortfarande att ha fungerande rening och sånt. Absolut ingen större livsform och alltid i mycket få exemplar.

                      Varför inte ha skålen bara som bålskål och bjuda in till jättedrinksfest istället? Mycket roligare och med mindre dåligt samvete i längden (eller ja.. det beror ju på vad man gör "under the influence")

                      Sen kan man ha åsikter om mängden och sortens fisk du har i förhållande till antal liter vatten i 61L akvariet men även det finns det massor av läsning av i resten av forumet.
                      Nu när jag tänker efter så kanske det är lite taskigt mot fiskarna.. Men de vet ju inget annat. De simmar ju bara runt där hela dagarna, de bryr sig väl inte?
                      Och om jag nu skulle ha nån liten fisk så ska jag skälvklart ha pump. Jag skrev inte att jag inte skulle ha pump, det var bara jenny-penny som tog upp det.
                      Men kan jag ha yngel däri ett tag så att inte guldfiskarna äter upp dem (med pump) ?
                      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                      Kommentar

                      • soffan96
                        • February 2008
                        • 495

                        #12
                        Ursprungligen postat av EvaPeva
                        Håller med ize om att du kanske har lagt i fiskar i ditt kar som egentligen inte hör dit.
                        Om du går in på varje art av dom fiskar du har här på infosidorna så ser du hur stort kar dom bör ha osv, mm.
                        Lycka till!

                        Mvh Eva
                        Jag har pratat med folk på djuraffärer/akvarieaffärer och de säger att det går jättebra att ha slöjstjärtar, golfbollar mm. i ett 61literakvarium. Men däremot så kan den största slöjstjärten (ca 7-8cm) äta upp de små guppyfiskarna. Det kanske låter konstigt eftersom guldfiskar är Karpfiskar men jag har sett att det har hänt och i början när guppysarna kom så "nafsade" den stora slöjstjärten lite på en utav guppysarna så att fenan blev lite trasig men den har läkt nu. Förresten, tycker du att det är alldeles för många fiskar i akvariet?
                        BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                        61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                        Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Här är zoopets artbeskrivningar, ta och läs igenom artbeskrivningen för respektive fisk du har så lär du dig säkert en hel del matnyttigt.

                          Föresten, nej, slöjstjärtar passar inte i ett 61l akvarie, ialla fall inte permanent, den fisken kan med lätthet bli iaf. 15cm, tänk dig själv att ha en fisk på 15cm i ett kar med ett djup och en höjd på 30cm?
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • ize
                            • May 2004
                            • 612

                            #14
                            Ursprungligen postat av soffan96
                            Nu när jag tänker efter så kanske det är lite taskigt mot fiskarna.. Men de vet ju inget annat. De simmar ju bara runt där hela dagarna, de bryr sig väl inte?
                            Och om jag nu skulle ha nån liten fisk så ska jag skälvklart ha pump. Jag skrev inte att jag inte skulle ha pump, det var bara jenny-penny som tog upp det.
                            Men kan jag ha yngel däri ett tag så att inte guldfiskarna äter upp dem (med pump) ?
                            Jo, de bryr sig nått alldeles är jag rädd. Ett litet akvarium gör fisken mer stressad än om den har stor plats att röra siig på. Liksom vi behöver fiskar utrymmen att känna sig trygg på, att kunna gömma sig och komma undan de stora djuren som glor hotfullt på dem (ie en nyfiken människa) där de ligger oskyddade och skvalpar(för att hårddra det en smula).

                            Nu ska man inte jämföra människor med djur rakt av, men tänkt dig själv att leva i ett skyltfönster där folk går förbi och glor på dig? Har du gjort det hela livet kanske du inte vet något annat men skulle du trivas? Är det rätt av dig att strunta i att dina fiskar inte kommer att må så bra som de kan göra?

                            När du tar hand om en annan varelse, oavsett om det är en fisk, spindel, hund, häst eller för den delen ett barn så tar du faktist på dig ansvaret för deras liv. Det är på ditt ansvar att få detta liv att trivas och må så bra som du någonsin kan, i annat fall kan du lika gärna skaffa dig en plastblomma. Det är den respektnivå som iaf jag lever med.

                            En helt annan aspekt är svårigheten att få balans i ett litet akvarium, det finns liksom inte så mycket marginaler att leka med när det börjar handla om enstaka liter.

                            Ja, du skulle tillfälligt kunna ha yngel i ett så litet akvarium, kanske några veckor om de inte är för många. Tänk då på att yngel är känsligare än vuxna fiskar, de har inte heller så stora marginaler i kroppen. Varje flytt är dessutom stressande och en potentiell skaderisk.. Många med mig använder 60L som yngelakvarier, alltså lika stort som ditt största, för då kan ynglen gå kvar längre och risken för att man dödar något minskar markant.

                            Att djuraffären säger att det är OK att ha guldfisk i småakvarier är för att de
                            1, ofta inte själva vet bättre. Att få ha fiskar i en djuraffär innebär inte att man automagiskt är proffs inom akvaristiken. Många innehavare har sin specialitet på t ex hundar och katter och vet ofta lika mycket om fiskar som kunden som frågar, tyvärr inte så mycket alltså.
                            2, Vill sälja många fiskar.
                            3, Inte bryr sig om fiskarna dör, då återkommer du ju förhoppningsvis som kund och punkt nummer 2 är uppfylld.

                            Om du kikar på den här bilden så kan du få lite perspektiv på hur stora dina slöjisar kan bli om de får må riktigt bra: http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsende...0515110755.htm

                            Jag ville också lägga in en annan artikel om vådan att ha för små akvarier men sitter på fel dator just nu.. Om någon har den länken tillgänglig så får de gärna lägga upp den(den med silverhajen? och det "förvuxna" ögat)..

                            Din mängd fiskar i det akvariet hade nästan varit lagom många om dina tre slöjstjärtar hade varit mollys eller något liknande, men slöjstjärtar i små storlekar kräver 60L styck, utan kompisar. Dessutom har du/affären blandat fiskar med helt olika krav på temperatur, salt och pH.

                            För att må optimalt ska t ex en slöjstjärt ha kallt vatten 20-22 grader, medan mollys och tetror gärna har det varmare, ca 24-26 grader. Mollys vill dessutom gärna ha ett högre pH (mellan 7-8) och tetror vill oftast ha lågt pH (6,5-7). Mollys gillar dessutom _lite_ salt i vattnet vilket ingen av de andra arterna gör.

                            Det är inte lätt att vara nybörjare för man förlitar ju sig på att affären et vad de snackar om. Bra gjort dock att gå in här och fråga, på Zoopet finns det svar på det mesta inom akvaristiken. Om inte annat kan någon alltid peka dig vidare.

                            Lova mig en sak bara.. nästa gång du köper ett liv, innan du köper det, se till att läsa på lite om vad det behöver för att må bra. Det mår både du och livet bättre av i det långa loppet.
                            Senast redigerad av ize; 18 February 2008, 18:35.
                            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                            Amor vincit omnia

                            Kommentar

                            • EvaPeva
                              • May 2007
                              • 765

                              #15
                              Ett MKT bra inlägg ize! Bra formulerat, mkt info & snällt. Eloge till dig!

                              Som svar på trådskaparens fråga svarar jag JA, du har för mkt fisk med tanke på storl på karet & vilka arter du satt i.

                              Kan oxå tillägga att mina yngelkar är på 73 l vardera. Har dock några 30 l kar men där har jag ingen fisk utan bara räkor & posthornssnäckor.

                              Lycka till!

                              Mvh Eva

                              Kommentar

                              Arbetssätt...